Tri nahé telá a topánka

Mária Kohutiarová 22
Ilustračné foto: ISIFA. Nesúvisí s kampaňou.

Pri reklamách sme už zvyknutí na všeličo. A  dobre vytrénovaní už neexistujúcim Vizirom už často len „zíráme“ a občas nasucho prehltneme. Ale teraz sa siaha za všetky pomyslené hranice slušnosti, etiky, normálnosti.

Lebo: dívať sa na Bratislavu posiatu bildboardmi, kde leží topánka uprostred troch prepletených nahých tiel, je dosť silná káva .

Fotografia je vraj „umelecká“. Umenie je vec čisto súkromného pohľadu. Čo má kto z nás na stene v obývačke, či spálni, je naozaj vecou osobného umeleckého vnímania a výberu. Pokiaľ však sa takýto obraz stáva cez  reklamu na uliciach vecou verejnou, obraz mení svoje poslanie a výpoveď sa stáva objektom formovania názoru a správania sa.

Šokovať za každú cenu?

Veľmi čitateľný je zámer  – za každú cenu šokovať.  Reklama zatiaľ šokuje v prvom rade naše deti, ktoré civia so spadnutou sánkou na plagáty z autobusovej zastávky cestou do školy. Ako má dieťa  stráviť fakt, že na tejto fotke vidí dve „tety“ a jedného „uja“. Ako to máme my rodičia vysvetliť deťom, že to, čo vidia, je divoká láska, ktorá s tou normálnou nemá spoločné nič? Ako si byť istí, že to čo vidia, im po čase nepríde ako merítko správania sa?

Zadávatelia tejto reklamy sú  si podľa ich vyjadrení totiž istí , „že na Vaše deti táto kampaň nebude mať žiaden negatívny dopad.“   Firma argumentuje vysokým štádiom umeleckosti a profesionality fotografie, podobné sú údajne bežne dostupné inde v zahraničí, a ľudia sú tam vraj z toho nadšení. Dokonca aj argument, že zadanie reklamy bolo prekonzultované s právnikmi a Radou pre reklamu, a „.na tejto fotografii nie sú vidieť žiadne intímne miesta a nie je tam v žiadnom prípade zobrazená Vami spomínaná forma erotiky“, tak vraj neohrozuje žiadny morálny vývoj mladistvých. Ak je toto pravda, tak  by ma zaujímalo, či je v Rade pre reklamu niekto  ako rodič? Lebo ja by som ho tam určite chcela vidieť.

Obhajoba ešte obsahuje:    „ výrobky našej firmy sú v prvom rade vysoko moderné, vo veľmi dobrých cenách a hlavne slúžia na chodenie, čo znamená , že s morálkou nemajú absolútne nič spoločné“.

Ak ich prezentujete takto, tak majú. Pre mňa a množstvo ďalších slušných ľudí zostáva po tejto kampani vaša značka  jasne zadefinovaná. Zo zoznamu svojich zákazníkov si nás môžete už vyškrtnúť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (35 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kohutiarová

Stále predovšetkým manželka, 7x mama, človek pre druhých. Chcem aj prostredníctvom riadkov priniesť presvedčenie, že svet je úžasné miesto a mať deti a rodinu je to najlepšie, čo nám mohlo byť dané.

články autora...

Komentáre k článku

  1. Tiež chodím okolo tých bilbordov do práce, a vždy rozmýšlam, čo si o tom myslia moje deti, ked to vidia. Je do fakt dost odporné. A tiež sa pridávam k názoru, že značka topánok DANEA zostáva pre celú našu rodinu nevhodná. Musia niesť dôsledky.

  2. Váš komentár No ako to už na Slovensku býva žiadne dôsledky sa nevyvodia.Veď ,kde je trend v reklame pomocou nahých artefaktov ponúkať verejnosti tmely, maltu,pivo a mrkvu bude sa o tom hovoriť a je jedno v akom kontexte,takže účel je splnený….škoda len že nikto nesleduje, koľko očí upútajú tieto umelecké diela za volantom auta a obsluhujúci motorové vozidlo sem tam aj zabudne, že čo je brzda.Svojho času taliansky fotograf Toscani s úspechom šokoval na bildboardoch ale nosnou témou pozornosti bol nápad a invencia.Takto je to jednoduchšie bo použiť mozog je bolestivé Surprised

  3. tento mi pripada fakt nevkusny, ale porazil ho u mna bilboard:

    vyvalte si vasu….

    a vase….

    do nasho ratanu

     

    s obrazkom: veverica a 2 slepace vajcia na ratanovom kresle. normalne zvazujem mail na radu pre reklamu, lebo toot je naozaj nevkusne 🙁

  4. Tie topánky sú rovnako umelecké ako reklama. Počas výšky som mala takú brigádu, že sme chodili prezliekať modelky na prehliadky, konali sa vždy v nejakom obchodnom centre a požičiavali sme si na ten účel topánky, aj od tejto značky. Bola som svedkom, ako sa predavačky Danea dosť odporne správali k zákazníčke, ktorá im prišla reklamovať topánky. Odmietali sa s ňou baviť a ona im tam plakala až do záverečnej. Čiže asi do 10 večer. A my sme potom všetci tŕpli, aby tie topánky vydržali aspoň do konca prehliadky… Odvtedy si myslím o kvalite tejto značky svoje a koho stretnem, toho odhováram od týchto topánok. Zbytok odhovorí ich reklama.

  5. Odkedy zijem v zahranici, vzdy sa zamyslam nad tym, preco su u nas taketo veci normalne a preco na Slovensku verejna mienka neznamena nic. Tu v Anglicku som zazila silnu moc verejnej mienky, ktora naozaj nieco znamena. Vela veci, co sa toleruju na Slovensku, by sa tu netolerovali. A za tu dobu, co som tu, som tu teda nevidela ziadne nevhodne bilboardy (vlastne ked tak nad tym rozmyslam, tak si ani nespominam, ze by som tu pri cestach nejake bilboardy videla, jedine vo velkych mestach na miestach na to urcenych)

  6. Suhlasim s autorkou clanku, tato reklama porusuje minimalne eticky kodex a podala som staznost na Radu pre reklamu, formular najdete na jej webstranke http://www.rpr.sk, poslal som svoje negativne stanovisko priamo do firmy danea.sk a na Slovensku obchodnu inspekciu http://www.soi.sk. S takouto formou reklamy ako manzelka, matka, ucitelka suhlasit jednoducho nemozem. Tesim sa, ze sa ku mojmu protestu proti tejto reklame pridalo mnoho mojich znamych (i neznamych) priatelov, ktori si nasli cas a volu, napisat spomenutym organizaciam a nahlas dali najavo svoju nespokojnost. Vdaka im aj Vam za to. Reklama na verejnych priestranstvach musi poznat a mat svoje hranice.

  7. Súhalsím, plne súhlasím s týmto protestným článkom. Ako manželka a matka sa nemôžem nečinne prizerať na morálnu pokrivenosť našej spoločnosti. A odmietam vyhýbavé “vysvetľovania” o umení. S umením, to nemá nič spoločného. Treba povedať NIE!

    Rodičia a zdravo zmýšľajúci ľudia s takouto formou reklamy nemozu suhlasit. Musíme chranit moralne a dusevne dobro nasich deti aj mladých ľudí. Takato fotografia na verejne

    billboardy po meste nepatri, treba ju ihneď odstraniť.

  8. Suhlasim,

    je to hnus.Pravdu povedet, tu topanku som si tam zacala vsimat az po upozorneni. Tak podme s tym nieco spravit, kde je dobre sa stazovat? Snad im to nemoze prejst! Nech aspon zaplatia pokutu za drzost,ktoru mali.

  9. ,,Umelci” na našom Slovensku nemajú obdobu a firmy typu Danea tu naozaj nepotrebujeme. Ja už som poslala sťažnosť na Radu pre reklamu.

  10. kampaň je nechutná, aj ja som sa poslala podnet na radu pre reklamu, myslím, že danea sa úspešne zbavila značného množstva klientov, okrem toho dúfam, že im nejaký príslušný orgán udelí dostatočne mastnú pokutu, najlepšie by bolo likvidačnú Mr. Green (prepáčte, bežne netrpím škodoradosťou, ale čo je priveľa, to je priveľa)

  11. pripajam sa k protestu viacerych obcanov, nakolko ma pohorsuje reklama spolocnosti Danea. Prekvapena som, ze takym povrchnym, vyzyvavym a nemoralnym sposobom mienia uputat pozornost spotrebitelov na svoj tovar.

     

    Uvedena spolocnost by mala budovat aj vo svojej firme povedomie obcianskej zodpovednosti za moralku a tak vytvarat svoj goodwill. Nesluzi im to ku cti, ze pohorsuju touto reklamou aj nase deti.

     

    Pripajam sa jednoznacne k autorke clanku. Uvedeny billboard nesplna zakladne moralne a eticke kriteria reklamy pozadovane verejnostou Slovenskej republiky. Podla Etickeho kodexu ma byt reklama predovsetkym pravdiva, cestna a slusna a aby svojim obsahom a formou v rozsahu tohto Kodexu respektovala medzinarodne uznavane zasady reklamnej praxe vypracovane Medzinarodnou obchodnou komorou. V Prvej hlave Kodexu pod cl.10 sa uvadza: Reklama musi byt pravdiva, slusna a cestna (2). Dalej je uzakonene, ze Reklama nesmie byt v rozpore s dobrymi mravmi(4) a nesmie obsahovat nic, co by urazalo nabozenske citenie spotrebitelov.

  12. Neviem, koho chcu takou reklamou pritiahnut – na nove topanky letia hlavne zeny, a velke percento z nich su matky, ktore si prave odrovnali … A vobec, kto uz by sa v slusnej spolocnosti chvalil topankami s takou reklamou?

  13. Tato reklama evidentne poburila viacerych…

    Ja som posielala staznost na radu pre reklamu (www.rpr.sk) asi pred troma tyzdnami a zatial som bez odpovede. Ak nas bude viac, budu sa tym musiet zaoberat.

    Rada pre reklamu ma v slogane “vychovavame reklamu”. Tak sa pridajme a trosku “vychovávajme”.

    Tie bilboardy sa nedaju vypnut ako v telke, nejdu po 22,00 hodine, nie su “oznacene hviezdickou”, ale vnucuju sa nam vsade. To sa dostava do podvedomia kazdemu. Tak preco sa mame pozerat na megavelke “hole zadky”, co ako ich budeme schovavat za oznacenie umeleckej fotky ?!

  14. Aj ja som tam napisala, len ked som si vsimla, ze kto sa stazuje a koho riesia, tak to su len same konkurencne firemne zalezitosti, tak len dufam, ze im pojde aj mravne hodnoty.

    1. Ved prave, a vacsinou su staznosti vyhodnotene ako neopodstatnene…
      Ale – ako vravim – ak nam to prekaza – ozvime sa. Cim viac nas bude, tym viac budu nuteni sa tym aspon zaoberat.
      A vobec sa nebojim, ze touto antireklamou im robime reklamu (ako si niektori myslia). Pretoze su ludia, ktori mravne hodnoty uznavaju v tomto maju jasno.

    1. cuchre, pokutu nedostali, je zázrak, že RPR nariadila stiahnutie reklamy… RPR pokuty nedáva, to si pozri zoznam jej členov… nie je to dozorný orgán zo strany štátu, ktorý by to robil, momentálne tu nie je nik, kto by im pricvikol prsty…. zo zákona môže pokutovať len SOI a len za porušenie obchodného zákonníka…

  15. Neuveriteľné! Tú reklamu som videla aspoň 10 krát a ja dospelá osoba, som nepochopili, čo vlastne propagujú. Čo si to tom môžu pomyslieť deti? A topánku som si všimla až keď som náhodou narazila na tento článok.

     

    Ďakujem maminkám, ktoré sa zasadili za jej zrušenie. Cenzúra má svoje miesto aj v demokracii….

Pridaj komentár