Pracovné listy k programu LearnEnglish Family VII.

Britisch Council, Mária Kopčíková 0

Po vianočnej prestávke sa vraciame k pracovným listom British Council, ktoré pripravila v rámci projektu LearnEnglish Family. Pracovný list si môžete stiahnuť v .pdf formáte a my vám ponúkame aj jeho preklad, pokiaľ by ste sa svojou angličtinou necítili úplne istí.

Ako sa malé deti učia angličtinu

Young children are natural language acquirers; they are self-motivated to pick up language without conscious learning, unlike adolescents and adults. They have the ability to imitate pronunciation and work out the rules for themselves. Any idea that learning to talk in English is difficult does not occur to them unless it’s suggested by adults.

Malé deti majú prirodzenú schopnosť učiť sa jazyky. Na rozdiel od mladých a dospelých sú prirodzene motivované k tomu, aby si jazyk osvojovali bez vedomého štúdia. Majú schopnosť napodobňovať výslovnosť a samé prichádzajú na to, ako pravidlá jazyka fungujú. Ani nepomyslia na to, že by učenie sa hovoriť po anglicky mohlo byť komplikované, pokiaľ s tým neprídu dospelí.

There are many advantages to children beginning to learn English at an early age:

  • Young children are still using their individual, innate, language-learning strategies to acquire their home language and can use these strategies to pick up English.
  • Young children have time to learn through play-like activities. They pick up language by taking part in an activity shared with an adult. They first make sense of the activity and then get meaning from the adult’s shared language.
  • Young children have more time to fit English into their daily programme.
  • Young children who acquire language rather than consciously learn it, as older children and adults have to, are more likely to have better pronunciation and feel for the language and culture.

Je veľmi výhodné, keď sa deti začínajú učiť anglicky v ranom veku:

  • Malé deti používajú ešte svoje individuálne vrodené spôsoby, ako sa naučiť rodný jazyk a skoro zisťujú, že tak isto môžu postupovať aj pri učení sa angličtiny.
  • Malé deti majú čas učiť sa formou aktivít podobných hrám. Osvojujú si jazyk pri činnostiach, na ktorých sa podieľajú spoločne s dospelými. Najskôr danej činnosti porozumejú a pochopia aj zmysel jazyka ktorým sa im dospelý prihovára.
  • Malé deti majú viac času na to, aby angličtinu zaradili do svojho denného programu.
  • Malé deti, ktoré si jazyk osvojujú prirodzene, miesto toho aby sa ho vedome učili, tak ako to musia robiť staršie deti a dospelí, budú mať pravdepodobne lepšiu výslovnosť a cit pre daný jazyk a kultúru

There are stages in picking up English; spoken language comes naturally before reading and writing. When babies learn their home language, there is a ‘silent period’, when they look and listen and may communicate through facial expression or gestures before they begin to speak. When young children learn English, there may be a similar ‘silent period’ before they actually speak any English words. During this time spoken dialogues should be one-sided, the adult’s talk providing useful opportunities for the child to pick up language. Where the adult uses ‘parentese’ (an adjusted form of speech) to facilitate learning, the child can use many of the same strategies they used in learning their home language.

Osvojovanie si angličtiny prebieha vo fázach; znalosť hovoreného jazyka prichádza prirodzene pred čítaním a písaním. Keď sa batoľatá učia materinský jazyk, prechádzajú najskôr tzv. tichým obdobím, keď sa dívajú, počúvajú a prípadne komunikujú pomocou rôznych výrazov tváre alebo gest. Až potom začínajú hovoriť. Keď sa malé deti učia angličtinu, môže nastať podobná tichá fáza, keď komunikácia a porozumenie môžu predchádzať vlastnému hovoreniu anglických slov.

Počas tohto obdobia by hovorený dialóg by mal byť jednostranný, keď dospelý svojím ústnym prejavom ponúka dieťaťu užitočné príležitosti k tomu, aby si jazyk osvojilo. Tam, kde dospelí svoj prejav modifikujú (tzv. rodičovština), aby zjednodušili proces učenia sa, môže dieťa používať mnohé zo spôsobov, ktoré používalo pri osvojovaní si materinského jazyka

After some time, depending on the frequency of English sessions, each child begins to say single words or ready-made short phrases in dialogues or as unexpected statements. The child has memorised them, imitating the pronunciation exactly without realising that some may consist of more than one word. This stage continues for some time as the child picks up more language, using it as a short cut to dialogue before they are ready to create their own phrases.

Po určitej dobe, v závislosti od toho, ako často sú lekcie angličtiny, začne každé dieťa vyslovovať jednotlivé slová alebo bežné krátke slovné spojenia a to buď v dialógoch, alebo aj úplne neočakávane. Dieťa si tieto slová a slovné spojenia zapamätalo a presne napodobňuje ich výslovnosť, bez toho aby si uvedomovalo, že niektoré z nich môžu obsahovať viac než jedno slovo. Táto fáza môže trvať nejakú dobu. Dieťa si zatiaľ osvojuje ďalšie časti jazyka a používa ich ako skrátenú formu dialógu, pokiaľ nedokáže vytvárať aj svoje vlastné frázy.

Gradually children build up phrases consisting of a single memorised word to which they add words from their vocabulary or a single memorised language to which they add their own input. Depending on the frequency of exposure to English and the quality of the experience, children gradually begin to create whole sentences.

Deti postupne tvoria slovné spojenia, ktoré sa skladajú z jedného z predtým zapamätaných slov, ku ktorému pridávajú ďalšie slová zo svojej slovnej zásoby alebo používajú zaužívanú frázu, do ktorej pridávajú vlastné prvky. V závislosti od toho, ako často majú možnosť angličtinu počuť a taktiež na kvalite týchto skúseností, deti stále častejšie vytvárajú celé vety.

Understanding is always greater than speaking and young children’s ability to comprehend should not be underestimated, as they are used to understanding their home language from a variety of context clues. Though they may not understand everything they hear in their home language, children understand a few important words and decipher the rest using different clues to interpret the meaning. With encouragement they soon transfer their understanding skills to interpret meaning in English.

Porozumenie je vždy lepšie ako hovorenie a schopnosť malých detí porozumieť by nemala byť podceňovaná, lebo sú zvyknuté chápať svoj rodný jazyk za pomoci kontextových vodítok. Aj keď možno nerozumejú všetkému čo vo svojom materinskom jazyku počujú, porozumejú niekoľkým dôležitým slovám a zvyšok si odvodia pomocou rôznych slovíčok, ktoré im pomôžu pochopiť význam. Keď sa im dostane podpory, začnú veľmi skoro svoju schopnosť „odvodzovania zmyslu“ aplikovať na výklad významu v angličtine.

Exercise / Cvičenie

After reading the article on ‘How young children learn English’, choose the correct words to fill the gaps in the following sentences:

1 Young children are …….. language acquirers.

2 There are many …….. to children beginning to learn English at an early age.

3 When young children learn English, there may be a …….. …….. before they actually speak any English words.

4 Children gradually begin to …….. whole sentences.

5 Young children’s ability to comprehend should not be ……..

a create

b advantages

c underestimated

d natural

e silent period

Po prečítaní článku „Ako sa malé deti učia angličtinu” doplňte do nasledujúcich viet správne slová:

1 Malé deti majú …….. schopnosť učiť sa jazyky.

2 Je veľmi …….. keď sa deti začínajú učiť anglicky v ranom veku.

3 Keď sa malé deti učia angličtinu, môže nastať …….. …….. pre vlastným hovorením anglických slov.

4 Deti postupne začínajú …….. celé vety.

5 Schopnosť malých detí porozumieť by nemala byť ……..

a vytvárať

b výhodné

c podceňovaná

d prirodzenú

e tichá fáza

Odpovede 1 d 2 b 3 e 4 a 5 c

Activities to use with children / Aktivity pre prácu s deťmi

All about food

Všetko o jedle

Do you know the names of fruit and vegetables in English? You and your child can practise them with this game. Look at the boxes below and decide which of the boxes you and your child think are fruits, and which are vegetables. There are three of each. Using two different colouring pencils, colour all the boxes with fruit in one colour and all the boxes with vegetables in another colour. Then you can see if you were correct.

Poznáte názvy ovocia a zeleniny v angličtine? V tejto hre si ich môžete s dieťaťom precvičiť. Nižšie si pozrite obrázky a rozhodnite, ktoré z nich sú podľa vás a vášho dieťaťa ovocie, a ktoré sú zelenina. V každej kategórii sú tri druhy. Použite pastelky dvoch farieb a všetky štvorce s ovocím zafarbite jednou farbou a všetky štvorce so zeleninou druhou farbou. Potom si svoje odpovede skontrolujte.

Odpovede

Ovocie – banán, jablko, melón  

Zelenina – mrkva, zemiak, fazuľa 

Word  search / Osemsmerovka

See if you can find these words in the grid. They can be horizontal, vertical, diagonal and backwards.

Skúste nájsť v mriežke tieto slová. Môžu byť napísané vodorovne, zvisle, diagonálne či odzadu.

Rapido a Zen Learn English – exams/Rapido a Zen sa učia angličtinu – slúšky

SOM NERVÓZNY ZO ZAJTRAJŠEJ SKÚŠKY! AKO JU NAJLEPŠIE ZVLÁDNEM?

KEĎ ODPOVIEŠ SPRÁVNE.

Aktivity na pomoc dieťaťu s angličtinou nájdete na: www.britishcouncil.org/kids.

Ďalšie rady pre rodičov nájdete na: www.britishcouncil.org/learnenglish/parents.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár