Minimálne do troch rokov života sa podľa vedcov všetky jazykové vnemy ukladajú na rovnaké dráhy v mozgu, takže dieťatko je schopné naučiť sa s ľahkosťou akýkoľvek jazyk, s ktorým mu umožníme pravidelne a systematicky prichádzať do styku. Na prvý kontakt s angličtinou tak nikdy nie je priskoro!
1. Začnite od bábätka:
Aj v materčine deti nasávajú zvuky a intonáciu jazyka dávno pred tým, než sú schopné hovoriť. „Ak im tento prvý pasívny kontakt umožníte včas aj s angličtinou, znamená to obrovský náskok pre prirodzené osvojenie si druhej reči,“ vysvetľuje Katalin Deák, hlavná metodička školy angličtiny Helen Doron, kde sa spolu s rodičmi učia anglicky bábätká už od troch mesiacov.
2. Najprirodzenejší spôsob učenia je hra:
Vyberte kurz, na ktorom hlavnú úlohu hrajú tanec, spev, divadielko, rôzne hry a aktivity. „Činnosti sa musia striedať každých pár minút, pretože dieťa sa dlhšie nevydrží sústrediť a potrebuje vždy len jednu činnosť, aby svoju pozornosť udržalo. Podnety by zároveň mali dostávať všetky zmysly,“ radí detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková.
3. Denný kontakt s jazykom je kľúčom:
Môže ísť o pozeranie jednoduchých anglických rozprávok v TV alebo čítanie veku primeranej anglickej knižky. „U nás žiaci dostanú CD na domáce počúvanie pri hre, kontakt s angličtinou tak majú až 15x týždenne,“ hovorí o možnostiach Katalin Deák z Helen Doron English. Moderné jazykovky ponúkajú tiež množstvo doplnkových možností domáceho učenia, napríklad hry na tablety, interaktívne učebnice alebo zábavno-poučné online portály.
4. Netestujte, ale motivujte:
Na začiatok úplne postačí, ak dieťatko učenie baví a preukazuje porozumenie. Podporujte ho preto pri každej príležitosti, no netestujte ho, ani neopravujte, ak má napríklad zlý prízvuk. Pozitívna spätná väzba drobca posmelí, aby v hovorení pokračoval. Časom a opakovaním príde na chyby aj sám a začne slová vyslovovať správne.
5. Najlepšie sú malé skupinky:
V škole učitelia často nemajú priestor venovať sa deťom jednotlivo, podľa ich individuálnych potrieb. Pri doučovaní jeden na jedného však malý žiačik môže byť pozornosťou zase preťažený, v strese a bez možnosti vydýchnuť si. „Optimálne sú skupinky 4-8 detí, ktoré spájajú výhody individuálneho prístupu aj interakcie s ostatnými deťmi,“ radí Katalin Deák.
6. Myslite dopredu:
Dieťa v učení jazyka postupuje najrýchlejšie, ak látka na seba systematicky nadväzuje a metóda výučby ostáva jednotná. „Príčinou ťažkostí v škole býva často práve neustále striedanie učiteľov a učebníc. Dieťaťu tak chýba kontinuita a sú naň kladené stále nové a iné nároky. Pri výbere jazykovky preto prihliadajte aj na to, či bude dieťatko môcť vo výučbe plynulo pokračovať na nadväzujúcich kurzoch,“ upozorňuje odborníčka.
Loading...