Nie nadarmo sa hovorí, že hudba je rečou, ktorej rozumie každý. Aj bábätká dokážu napodobniť rytmus a melódiu svojej materčiny dávno predtým, než povedia svoje prvé slovo. Tento princíp sa pritom dá veľmi efektívne uplatniť i pri výučbe cudzej reči. V spojení so skorým začiatkom výučby tak dieťatko dostáva šancu osvojiť si aj druhý jazyk na úrovni toho materinského!
Každá mama vie, aké zázraky dokáže s nepokojným bábätkom urobiť nežná uspávanka či obľúbená pesnička. Vedeli ste však, že mu môže pomôcť naučiť sa anglicky? Hudba je jedným z najúčinnejších nástrojov výučby reči a jazykové centrá, ktoré túto metódu využívajú, nájdete aj u nás.
Od hry na husle ku škole angličtiny
V roku 1984 vzala britská lingvistka Helen Doron svoju štvorročnú dcéru Ellu prvý raz na hodiny hry na husle metódou Suzuki, pri ktorej sa deti učia najskôr hrať na hudobný nástroj a až neskôr čítať noty.
“Noty nie sú hudba. Začínať notami je rovnaké, ako nútiť dieťa čítať knihu skôr, než vie rozprávať!” tvrdil totiž zakladateľ metódy Dr. Suzuki.
Pre Helen Doron bola táto myšlienka natoľko inšpiratívna, že Suzukiho metódu založenú na opakovanom počúvaní a pozitívnej motivácii detí čoskoro pretavila do vlastného unikátneho programu výučby angličtiny pre deti. Metóda materinského jazyka, v ktorej hudba a pieseň hrajú jednu z hlavných úloh, sa čoskoro stala svetoznámou.
Lepšie sústredenie aj prirodzený prízvuk
Prečo sú hudba a piesne takým úspešným nástrojom pri výučbe cudzieho jazyka najmä u detí? Hudba totiž do činnosti zapája prakticky celý náš mozog.
Slová a frázy v piesňach dostanú prirodzený rytmus, ktorý deti vedie k správnej výslovnosti. Deti sa zároveň viac sústredia na melódiu a dôraz v reči, vďaka čomu slovíčka vyslovujú s prirodzenou intonáciou a prízvukom. Piesne navyše automaticky kladú jazyk do kontextu. Deti sa tak gramatiku a slovíčka učia intuitívne, nie násilným memorovaním.
„Tlieskanie či vyťukanie rytmu nových a neznámych slovíčok často deťom pomáha zapamätať si ich. Rýmovanie zas podporuje schopnosť uvedomovať si slová a ich zvuky a opakovaním refrénu v pesničkách či častým pospevovaním si obľúbených slôh sa slová a frázy nenásilne ukladajú do pamäte. V neposlednom rade však deťom spev robí radosť a dáva im pri učení pozitívnu motiváciu,“ objasňuje Katalin Deák, hlavná metodička Helen Doron na Slovensku.
Špeciálne pesničky i na doma
Až sa svojej malej ratolesti najbližšie prihovoríte, započúvajte sa do vlastného hlasu. Pravdepodobne ho položíte o čosi vyššie, budete hovoriť trochu pomalšie a melodickejšie než bežne a aj jasnejšie artikulovať. Je to akýsi podvedomý reflex, ktorým však bábätku preukázateľne uľahčujete zoznamovanie s jazykom, ktorým bude čoskoro hovoriť. Aj detské pesničky špeciálne vyvinuté na výučbu angličtiny sú preto napísané tak, aby sa deťom počúvali a spievali čo najlepšie.
“Pesničky sú naspievané vyššie, aby malým deťom zneli prirodzenejšie. Melódie a texty musia byť prispôsobené veku žiačikov – od jednoduchších pre tých najmenších, až po piesne určené pre škôlkarov, školákov a zábavné aj aktuálne piesne pre dospievajúcu mládež. Snažím sa obmieňať harmóniu v každom verši, aby boli melódie bohatšie a zaujímavejšie aj pre rodičov, ktorí radi spievajú spolu s deťmi,” hovorí skladateľ Niko Levy, ktorý vytvoril stovky originálnych pesničiek aj pre hravú metódu Helen Doron Early English.
Pesničky sa malí žiaci naučia na hodinách a potom si ich s rodičmi opakujú na CD doma či cestou v aute. Mnohé z nich sú dokonca zadarmo dostupné aj na youtubovom kanáli Helen Doron Song Club. Hravú formu výučby angličtiny si tak môžete vyskúšať aj so svojím dieťatkom.
Ak sa vám zapáči, viac informácii o kurzoch Helen Doron pre deti od 3 mesiacov do 18 rokov nájdete na www.helendoron.sk a hneď sa môžete prihlásiť aj na ukážkovú hodinu zadarmo!