InternetovE-DETI

redakcia 0

Od roku 2006, kedy Orange uskutočnil svoju prvú osvetovú kampaň, pribudlo množstvo nových nástrah, ktoré prichádzali postupne s čoraz intenzívnejším používaním mobilných telefónov, internetu, ale aj televízie. Aktuálne trendy odhalil najnovší prieskum Orangeu, na výsledky ktorého nadväzuje kampaňou e-deti.

Mobilný telefón a internet používajú deti už od 4 rokov

Podľa prieskumu sa mobilný telefón stáva neoddeliteľnou súčasťou takmer pre dve tretiny detí vo veku 9-11 rokov a takmer všetkých starších detí do 15 rokov.

Podľa zistení svoj prvý mobilný telefón dostávajú deti už od 4 rokov, teda o dva roky skôr, ako v období prvého prieskumu v roku 2006.

Pre deti je čoraz dôležitejšie, aby mal ich telefón internet. Ten využívajú vo veľkej miere na chatovanie, sťahovanie obrázkov, fotografovanie a následné umiestňovanie fotografií na internet.

Práve pri využívaní internetu sú deti výraznejšie vystavované rizikám, ktoré si často neuvedomujú. Až 33% detí chatuje s cudzími ľuďmi, čo môže viesť k priamemu ohrozeniu dieťaťa.

„V súčasnosti sme svedkami nových druhov závislostí medzi mladými ľuďmi a deťmi a jednou, ktorá im hrozí, je aj závislosť od internetu či mobilného telefónu. Rovnako pribúdajú aj nové hrozby, ako je napríklad kyberšikana,” uvádza Mária Tóthová Šimčáková, renomovaná detská psychologička, ktorá sa tejto téme dlhodobo venuje aj v spolupráci s Orangeom.

Výstava Internetove-deti priblíži riziká internetu pre každého

Zažiť na vlastnej koži nástrahy internetu a elektronických komunikácií môžu od 20. februára všetci záujemcovia, ktorí navštívia interaktívnu  výstavu Internetove-deti v priestoroch OC Central na Trnavskom mýte v Bratislave.

„Cieľom  výstavy je ukázať pozitíva moderných technológií a internetu, ale aj zdôrazniť a vyzdvihnúť aj ich nebezpečnú stránku a riziká, ak sa používajú nevhodným spôsobom. Na vystavených exponátoch môžu záujemcovia zažiť riziká elektronických komunikácií na vlastnej koži. Nielen deti, ale aj ich rodičia si možno práve vďaka tejto výstave uvedomia, že hrozby ako je napríklad kyberšikana, zďaleka nie sú len teóriou, ale môžu sa týkať aj ich,“ približuje zámer interaktívnej výstavy riaditeľka úseku komunikácie a značky Orangeu Andrea Cocherová.

Výstava potrvá do 10. marca a je jedným zo spôsobov, ako môžu spoločne stráviť čas rodič aj dieťa a vzájomne spoznať svoj reálny aj online svet. Návštevníci si môžu exponáty pozrieť počas celého týždňa v čase od 10:00 do 21:00 hod. Medzi 16. a 20. hodinou bude k dispozícii aj odborný poradca z oblasti detskej psychológie.

Hlavné zistenia najnovšieho prieskumu:

Pre deti je čoraz dôležitejšie, aby mal ich telefón internet. Ten využívajú vo veľkej miere na chatovanie, sťahovanie obrázkov, fotografovanie a následné umiestňovanie fotografií na internet.

» deti trávia na internete ČORAZ VIAC ČASU

Podľa Márie Tóthovej Šimčákovej, dieťa vo veku 8-11 rokov by malo stráviť denne na internete v priemere 1,5 hodiny a vo veku 12-15 rokov maximálne 2,5 hodiny. Realita je však odlišná a čas strávený na internete je v skutočnosti až dvojnásobkom odporúčaného času.

Stiahnite a vyplňte si dotazník, ktorý Vám pomôže zistiť, či je Vaše dieťa závislé od internetu, resp. či k závislosti speje.

» NEVHODNÝ OBSAH vyhľadávajú deti v oveľa väčšej miere, ako si to myslia rodičia

Rodičia sa často mylne domnievajú, že vedia, čo ich dieťa na internete robí. Podľa prieskumu Orangeu si  iba 12 % rodičov myslí, že ich dieťa si prezerá stránky o drogách. V skutočnosti je to však až 41 %. Deti radi vyhľadávajú zakázaný obsah, na ktorý im priestor dáva práve internet.

Až 64 % detí si prezerá erotické stránky, hoci iba 18 % rodičov si takúto možnosť pripúšťa.

» do popredia čoraz viac vystupuje KYBERŠIKANA

Veľkým problémom súčasnosti sa stáva novodobá šikana – tzv. kyberšikana. Jej príkladom je napríklad vznik rôznych skupín na internete zameraných proti jednotlivcovi.

Ďalším príkladom takejto šikany je fotografovanie či nakrúcanie jednotlivcov alebo skupiny v nie práve lichotivých situáciách s cieľom človeka zosmiešniť či už v úzkom alebo širšom kruhu. Ale príkladom môže byť aj vzájomné porovnávanie si značiek mobilov, ktoré môže prerásť až do šikany.

Pri príprave kampane boli hlavným zdrojom dlhodobé skúsenosti Orangeu v tejto oblasti a vlastné prieskumy. Výsledky toho najnovšieho priniesli závažné zistenia o výrazných posunoch v používaní komunikačných technológií deťmi a tínedžermi. Prieskum realizovala výskumná agentúra 2muse.

„Chceme vyvolať pozornosť, priniesť riešenia a zvýšiť záujem o tému u všetkých, ktorých sa týka – detí, ich rodičov a samozrejme aj pedagógov a expertov, s ktorými spolupracujeme už štvrtý rok,“ dodáva A. Cocherová.  

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár