- Ste internetové deti?
- Niéééé..
Ozývajú sa s dávkou sarkazmu a veku prislúchajúcou drzosťou decká v 6. B triede.
- Koľko z času, ktorý strávite na internete, sa týka vašej práce, teda školy?
Z rôznych kútov tried padajú čísla od 5% do 50%,
- Povedzte mi pár kvalitných zdrojov, kde čerpáte informácie pre vaše úlohy, školské projekty ? … jednohlasne „ Google!“
- Ou nie, to je vyhľadávač, to nie je zdroj.
Po krátkom zamyslení wikipádia, referaty, a tahaky.sk …
- Koľko času trávite denne na internete?
- 8 hodín, vykríkne Timo , pravdepodobne kápo triedy.
- ja iba 5-6 hodín (žiaľ, tento chalan asi neklame)
- polhodina denne, … dlhovlasé dievča z prednej lavice takmer nebolo počuť.
- Chatujete aj s ľuďmi, ktorých nepoznate?
- Stretli ste sa už s niekým, kto má vymyslenú identitu?
- Viete, čo sú osobné údaje?
Projekt e-deti na školách
Psychologička Mária Tóthová-Šimčáková chodí do škôl a debatuje s deťmi o internete, jeho dobrých i zlých stránkach, už od roku 2006 .
Ak porovnávam deti spred pár rokov s dnešnými, je pravdou, že voľakedy sme nemuseli riešiť napríklad mnohé veci, ktoré súvisia s kyberšikanou. V relatívne malej miere sme sa stretávali s chatovaním v nižšej vekovej kategórii a tiež sme neevidovali toľko závislostí od moderných technológií u detí. V súčasnosti má takmer každé dieťa zriadené nejaké konto, e-mail alebo je prihlásené v nejakej diskusii či chatovej miestnosti. Ak sme v minulosti upozorňovali predovšetkým na potrebu prevencie, myslím, že práve nastal čas trochu pritvrdiť a alarmovať rodičov aj učiteľov.
Každé štvrté dieťa ohrozuje závislosť od mobilu či počítača. Ako byť dobrým rodičom „ internetového dieťaťa“ ?
Deti vo veku do 10 rokov majú problém si samé ustriehnuť zdravú mieru, určiť si hranicu, koľko času denne je vhodné stráviť s modernými technológiami, či už ide o mobil, televíziu, počítač alebo hernú konzolu. Rodičia sú tí, ktorí majú byť pre dieťa prirodzeným príkladom.
Skôr ako dá rodič dieťaťu možnosť využívať niektorú z moderných technológií, mal by ho vystríhať pred nástrahami. Poučiť ho o tom, že nemá dávať informácie o sebe cudzím ľuďom, zdvíhať neznáme telefónne čísla, nemá poskytovať svoje telefónne číslo cudzím alebo ho mať zverejnené a voľne dostupné na internete. Deti by si mali uvedomiť, že ich môže kontaktovať ktokoľvek cudzí, s kým sa zoznámia v online priestore, môžu sa stať obeťou kyberšikany a podobne,” hovorí detská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková.
Otvorená kontrola
Psychologička Mária Tóthová-Šimčáková, ktorá sa tejto téme dlhodobo expertne venuje, odporúča tzv. otvorenú kontrolu. Znamená to, že rodič požiada dieťa, aby mu ukázalo, s kým chatuje, poskytne mu heslo, aby skontroloval, či je obsah jeho mailovej komunikácie vhodný, a rodič sa aktívne zaujíma o hry, ktoré dieťa hrá, ich pravidlá a obsah. Na druhej strane môže rodič dieťa zaangažovať do svojej práce, ukázať mu, čo robí a naučiť ho nové technické zručnosti. Takzvaná kontrola poza chrbát dieťaťa môže byť efektívna, ale ak ju dieťa odhalí, nabúra to jeho dôveru voči rodičovi. Podobné je to napríklad pri lokalizačných službách. Ak má dieťa sklony k záškoláctvu alebo nechodí na prihlásené krúžky, mobil je výborná pomôcka. Avšak oveľa lepšie riešenie je, ak rodič otvorene dieťaťu povie: “Povedz mi radšej pravdu a neklam, pretože v konečnom dôsledku, ak to budem potrebovať, viem si ťa takto nájsť.” Kontrola s dôverou je tým najlepším riešením.
Orange camp
Ako prirodzené premostenie Projektu e-deti, ktorý beží počas školského roku po školách, pokračuje cez prázdniny – prázdninovo.
Orange camp je normálny denný tábor, kde sa deťom venujú skúsení animátori, sú pre ne pripravené rôzne hry, výlety, no okrem toho každý deň s deťmi nejaký čas strávia lektori, ktorí hovoria s deťmi o internete.
O čarovnom prostredí, ktoré so sebou nesie rôzne nástrahy. Mali sme možnosť zúčastniť sa stretnutia detí s človekom, ktorý denne pracuje v prostredí reklamy a má skúsenosť s tým, čo všetko sa umiestňuje na sociálne siete a tiež na obľúbený youtube kanál. Snažil sa s deťmi hovoriť o ich skúsenostiach, či youtube poznajú (100% áno), ako často si na tomto kanáli niečo prezerajú (často), či ich pri tom sledovaní youtube nejakým spôsobom sprevádzajú (kontrolujú) rodičia (príliš nekontrolujú, niektoré deti na mieste vytiahli mobil s internetom a veselo si vyťukali svoje obľúbené adresy ..).
Vďaka reakciám detí môžu lektori pohotovo reagovať a priamo komentovať, či vysvetľovať rôzne súvislosti na oko neškodných aplikácií a programov.
Deti si natočili svoje videá – mohli si vyskúšať prácu s kamerou, aké je to musieť pohotovo reagovať „na kameru“, videli ako vyzerá úprava videa a ako je možné ho „zavesiť“ na net. Všetko v duchu základných zásad správania sa v prostredí internetu – vypýtať si povolenie spovedaných či natáčaných, či dané video môžem zverejňovať.
Sprevádzajme ich.
Pomôžme ďeťom naučiť sa pohybovať v internetovom svete bezpečne. A z toho pre nás rodičov vyplýva povinnosť vzdelávať sa a sledovať nové trendy a technické vymoženosti. Veď naše deti sú v nich často zdatnejšie ako my. Určite pomôže príručka a rady , ktoré nájdete na www.e-deti.sk