Aj vaše dieťa napísalo do listu pre Ježiška, že by pod vianočným stromom rado našlo mobil? Prípadne aj doplnilo očakávanú značku a služby?
Prvý mobilný telefón
Podľa nereprezentatívneho prieskumu na vzorke mojich známych (29 rodičov a 50 detí) je priemerný vek, kedy dieťa dostane mobil, 8,3 rokov. Najnižší vek, kedy podľa uvedeného prieskumu dostalo dieťa mobil, bol 6 rokov. Zvyčajne prvý mobil je „dedičstvo“ po rodičoch. Čas, kedy dať dieťaťu prvý aparát, závisí od dvoch faktorov:
- časové možnosti rodičov,
- vplyv okolia, predovšetkým spolužiakov a kamarátov.
Ak je školákom blízko svojho domu, prípadne ak ho do školy a na poobedné aktivity vodia či vozia rodičia alebo starí rodičia, zvyčajne dostane mobil neskôr. V prípade, že starý rodič sa na dozor nad dieťaťom z rôznych dôvodov nevyužíva, a dieťa absolvuje cestu do a zo školy a na krúžky samo pešo či hromadnou dopravou, jedinou možnosťou pre zamestnaného rodiča, ako dieťa skontrolovať či „odoslať“ z miesta na miesto, je práve mobil.
Je dobré, že deti majú mobil, lebo sa už samostatne presúvajú a sú zastihnuteľní. (chlapci 9 a 11 rokov)
Silný vplyv komunity je predovšetkým u chlapcov. Byť posledným chalanom v triede bez mobilu znižuje status dieťaťa v kolektíve. Mnohokrát dieťa využíva mobil ako hračku. Viac ako mobilná komunikácia sú žiadané hry.
“Učíme ich nepoužívať mobil ako hračku, tak uvidíme, koľko nám to ešte decká “dovolia” :):). (chlapci 9 a 11 rokov)
… najmä nech má mobil veľa hier (chlapec, 10 rokov)
Ako ho využívajú
O mobil viac „bojujú“ chlapci ako dievčatá. Finančná náročnosť u detí na prvom stupni nie je až taká vysoká. Deti majú relatívne málo času, kedy mobil môžu použiť.
Nadšenie pre mobil trvalo cca. pol roka, teraz mobil leží doma na stole a keď ho má náhodou pri sebe v družine, tak je vypnutý. Na začiatku boli náklady 10 – 15 €, teraz ho využíva na fotenie a točenie videí. (dievča, 9 rokov)
Akurát sa smejem, manžel mi poslal pretelefonované sumy v sume pár centov, ale veľmi potrebovala mobil (dievča, 9 rokov)
Vypnutý, prípadne odobratý mobil počas vyučovania vrátane prestávok sa stal štandardom. Na krúžkoch na telefonovanie tiež nie je priestor. A v školských kluboch neradi vidia, ak deťom telefonuje hoci aj vlastný rodič. V našom prípade sme boli iniciátorom mobilu my, rodičia. Práve vďaka mobilu som dokázala šetriť čas, mohla som odísť z práce v priemere o cca. 30 minút neskôr a stihnúť dopraviť dieťa na krúžok: telefonát cestou k autu umožnil, aby sa syn nachystal na odchod počas môjho presunu ku škole. Odpadlo hľadanie parkovacieho miesta, peší presun do školy a čakanie, pokiaľ dieťa nájde knihu, pero či čiapku.
Táto aktivita sa ale nestretla s pochopením učiteliek, našťastie vedenie školy uznalo rodičovské argumenty a učiteľky dostali školské SIM karty a darované mobily od rodičov. Pre rodičov to bolo dokonca lepšie riešenie, keďže v zápale hry sa často stávalo, že mobil zvonil v školskej taške. Pri aktivitách mimo pôdy školy (napr. kino, lyžiarsky či plavecký výcvik) bolo možné zistiť polohu dieťaťa aj kvalifikovaný časový odhad príchodu do školy od dospelého.
Nevolajú veľa, sú skôr zastihnuteľní v prípade potreby z našej strany. (chlapci 10 a 14 rokov)
Telefonovanie, obrázky, SMS nepíše, to je zdĺhavé, ale v zásade ho zabúda doma. (chlapec, 13 rokov)
Školák
Podľa prieskumu zlom v požadovaných službách nastáva okolo 10. roku. Prechod na druhý stupeň znamená väčšiu samostatnosť hlavne v popoludňajších hodinách. Vďaka absentujúcim školským klubom na druhom stupni sa deti samostatne presúvajú zo školy na krúžky a domov. Nedostatok času a priestoru na komunikáciu so spolužiakmi v škole, prípadne spoločné školské projekty, sa prejavujú zvýšeným využívaním predovšetkým hlasových služieb či SMS. V niektorých prípadoch sa začína objavovať požiadavka na internet v mobile a s ňou súvisiacu zmenu mobilu a branding.
Napriek tomu priemerné mesačné náklady na mobilnú komunikáciu dieťaťa sú 5 € (minimum pár centov, maximum 15 €). Mnoho rodičov volá deťom späť, viac sa míňa rodičovský paušál či kredit. Najvyužívanejší spôsob platenia je kredit (52 %), ale aj „platím prevolané“ či spoločný paušál s rodičom (35 %). Samostatný paušál využíva iba 13 %.
Aj v tejto vekovej kategórii sú aj deti bez mobilu.
Tínedžer
Služby mobilnej komunikácie naplno využíva práve tínedžerská veková kategória. Ich zručnosti, potreby a nároky sú častokrát vyššie ako u rodičov. Hlasové služby, SMS či MMS už nestačia, požiadavka na internet chce byť štandardom. Rodičia sú ochotní ju akceptovať, ale ponuky paušálov či kreditov dáta neponúkajú, prípadne ich ponúkajú za vysokú cenu, s nedostatočnou rýchlosťou či s nízkym objemom dát. Alebo nie je k vybranému paušálu alebo kreditu internet možné aktivovať. Podľa prieskumu je pomer medzi kreditom a paušálom 1 : 1. Priemerné mesačné náklady sa zvýšili na takmer 18 € (minimum pár eur, maximum 40 €).
Zajtra čítajte o ponuke našich mobilných operátorov – ak uvažujete o kúpe mobilu a vyberáte vhodný program pre vaše dieťa, stojí za prečítanie.