vydatej ženy, mamy, podnikateľky, spisovateľky, e-ženy… Lebo tým všetkým Gabriela Revická je. Na jej web stránke nájdete krátku informáciu o tom, že žije s manželom a dcérami, čomu sa venuje v práci, ako aj v knihe Momenty zo života vydatej ženy.
Zo stretnutia s ňou som mala pocit, že táto informácia je neprimerane krátka, že pani Gabriela má veľmi veľa skúseností, zážitkov, nápadov, podnetov, ktoré stoja za zmienku, za prezentáciu iným. Jej rozprávanie je naozaj povzbudením pre ženy, ktoré zvažujú podnikanie, ale stále sa obávajú, pochybujú. Veď posúďte sami, ani ona nezačínala jednoducho.
Ako sa to celé začalo
Gabriela po vydaji spracovávala účtovníctvo pre zopár firiem. V tejto práci jej však chýbala kreativita a uvedomovala si, že to nie je to, čo by chcela naozaj robiť.
Na prvú materskú dovolenku si spomína s úsmevom, hovorí, že mala veľmi dobré dieťa, ktoré vzácne rado spalo a občas sa aj nudila. Keď čakala druhé dieťatko, hovorila si, že už by tú nudu na materskej zažiť nechcela a ešte počas tehotenstva si založila vlastnú cestovnú kanceláriu. Pobavene hovorí, že sa jej prisnilo to, čomu sa teraz venuje a netrpezlivo manžela budila zo spánku, aby mu to oznámila. V tom čase sa na jej rozhodnutie pozeral troška skepticky, bol by rád, keby s novou aktivitou bola počkala, kým druhé dieťatko odrastie. Ale Gabriela vedela, za čím chce ísť, takže sa do novej práce pustila naplno.
Druhé dieťatko bolo troška náročnejšie, a zvládnuť všetko okolo detí aj podnikania nebolo jednoduché. Ako sama hovorí, určite by odporúčala všetkým mamičkám, aby si materskú dovolenku s dieťaťom naozaj užili, lebo ten čas sa už nikdy nevráti.
Spolupráca s ubytovateľmi
Pre seba a svoju rodinu hľadala vhodné možnosti na ubytovanie na Slovensku, pretože veľmi radi cestujú. Zisťovala, že realita je úplne iná, než „familyfriendly“. Možnosti ubytovacích zariadení boli v druhej polovici 90.tych rokov nie veľmi dobré. Preto sa začala venovať práve cestovnému ruchu.
Začala spolupracovať s ubytovateľmi a tých aj postupne vzdelávať. Zaujímalo ma, ako podnikatelia v regiónoch prijímali jej odporúčania. Či k tomu pristupovali s ochotou, alebo skôr s presvedčením, že oni to aj tak vedia najlepšie. Gabriela tvrdí, že ubytovatelia v tom čase potrebovali veľa informácií a tí, ktorí naozaj chceli svoje služby zlepšiť, boli za tieto aktivity radi. A aj ona sama sa vďaka častému cestovaniu a kontaktom s ľuďmi veľa naučila. Vďaka vzdelávaniu a konzultáciám sa jej spolupracovníci na strane ubytovateľov vyprofilovali. Z pôvodných vyše 650 partnerov ostalo do dnešných dní niečo málo nad 50. S nimi ale pracujú pravidelne a túto prácu oceňujú aj stabilní klienti ich cestovnej kancelárie. Zo svojich skúseností pripravuje pre podnikateľov v cestovnom ruchu súhrnnú publikáciu.
Biznis plán?
Keďže sama sa začínam orientovať v prostredí podnikania, zaujímalo ma, či všetky Gabikine nápady podliehajú prísnemu hodnoteniu z hľadiska marketingovej stratégie alebo tzv. biznis plánu. Ona sama hovorí, že má veľa nápadov a nie vždy sú zrealizovateľné a dobré. Hneď však dopĺňa, že je možno ťažko ich preniesť do praxe teraz, ale možno o pár rokov bude situácia iná, preto si všetky nápady a myšlienky starostlivo zapisuje, aby sa k nim mohla s odstupov času vrátiť.
Zároveň hovorí, že táto zbierka nápadov sa uplatňuje aj v projekte e-ženy. Niekedy prídu ženy, ktoré by radi začali podnikať, ale nevedia v čom by sa mohli uplatniť. Potom občas s kolegyňami pristúpia aj k ponúknutiu vlastných nápadov, na ktoré nemajú čas alebo ich z iného dôvodu doteraz nezrealizovali.
Myslí si, že každé podnikanie je nutné nastaviť tak, aby fungovalo v každom ročnom období. A preto je dôležité, aby človek, ktorý sa chce venovať podnikaniu, postupoval určitými krokmi a svoje nápady a myšlienky prehodnocoval, prípadne sa poradil s odborníkom. Najviac vecí sa naučila sama, aj keď sa občas „popálila“. Hovorí, že všetkým začínajúcim podnikateľom by odporúčala absolvovať nejaké školenie, tréning, kurz, ktorý by im mohol ušetriť strategické chyby, čas a v konečnom dôsledku aj nemalé financie (Gabrielin tip – napríklad nadácia Integra).
E-ženy
Stretli sa tri – Gabika, Hanka a Monika – na pôde Top centra podnikateliek a vymieňali si skúsenosti s vlastným podnikaním. Všetky tri podnikali na internete. Keďže sa veľa rozprávali, dospeli k tomu, že by svoje skúsenosti mohli poskytnúť aj iným ženám. Iným ženám, ktoré majú svoj vlastný biznis alebo o ňom uvažujú.
Tak vznikol projekt e-zeny.sk . Jeho cieľom je ponúkať ženám inšpiráciu, podporu, poradenstvo a technické informácie, ktoré môžu využiť pre svoje on-line podnikanie. Toto mi príde ako skvelý nápad, pretože by som tiež ocenila, keby mi niekto bol býval nalial „podnikateľské“ rozumy do hlavy a nemusela som sa všetko učiť na vlastných chybách a systémom pokus – omyl 🙂
Gabrielinou oblasťou je, vyplývajúc z jej vlastného podnikania, poradenstvo v cestovnom ruchu. Ako sama hovorí, rada ale konzultuje aj so ženami, ktoré majú záujem o inú oblasť podnikania, pretože niektoré skúsenosti a informácie sú prenesiteľné.
Pokiaľ vás zaujíma, aké skúsenosti s e-ženami majú za polroka ich činnosti a s čím všetkým začínajúce podnikateľky prichádzajú, čítajte nás aj o týždeň.
foto: DA G.R.