Aj keď školský rok ledva začal, prváčikovia už nosia domov úlohy, hŕby pracovných zošitov, učebníc, rodičia ešte narýchlo dokupujú obaly.
Minule som stretla kamarátku, čerstvú prvácku maminu, ktorá bola plná dojmov nielen z prvého dňa jej dcéry v škole, ale aj z toho, čo všetko tie deti v tej škole budú robiť.
Usmiala som sa, ešte si pamätajúc seba v tomto čase pred dvomi či štyrmi rokmi.
Rýchle tempo
Tempo, ktorým švihajú už aj prváčikovia, sa niektorým veľmi nepozdáva, no je to realita. Detičky prídu do školy „vyzbrojené“ rôzne, niektoré sú úplne v pohode, iné majú troška problém s rúčkou, ktorá sa rýchlo unaví, ďalšie zase so sústredením sa.
Samozrejme, majú čas na to, aby sa adaptovali, tých niekoľko dní je veľmi kráka doba.
Ak sa vám zdá, že vaše dieťa potrebuje viac alebo si ešte pýta úlohy
alebo vás pani učiteľka požiada o intenzívnejšie precvičovanie doma, nemusíte kupovať rôzne pracovné zošity alebo si sami vyrábať pracovné listy. Na internete nájdete rôzne stránky, ktoré vám ich ponúkajú.
Nás zaujali napr. tieto stránky:
- Omaľovánky rôzneho druhu a pracovné listy rozdelené podľa typu
- uvoľňovacie cviky pre ruku
- uvoľňovacie cviky pre ruku II.
- grafomotorika
- grafomotorika II.
- geometria
- čísla
- písanie a čítanie
- ucelené pracovné listy – “písomky” z matematiky
- rôzne pracovné listy pre prvákov – inšpirácia priamo od pani učiteľky
- pracovný zošit z matematiky – Matematika pre každého prváka (moja osobná skúsenosť s ním je veľmi dobrá).
Čože? To ešte máme niečo robiť aj doma?
Na domáce úlohy sú názory rôzne. Ja osobne si myslím, že k učeniu a príprave detí patria. Otázkou je potom ich množstvo, forma, obsah a rozsah.
Veľa rodičov je presvedčených, že dieťa sa má učiť v škole a všetko sa má stihnúť len tam. Ja si myslím, že je veľmi problematické to stavať takto jednostranne. Najmä pokiaľ je dieťa v triede, kde je 20 – 23 detí. Okrem toho, deti v prvých ročníkoch potrebujú zautomatizovať rôzne činnosti, nielen písanie, čítanie. Pre niektorých je to veľmi náročné a príprava doma im v tom pomáha.
Na druhej strane – mne osobne by chýbalo, keby som nevedela, čo moje dieťa v škole robí a ako sa mu s tým darí. Nestačí len vziať si zošiť a pozrieť, aké čiaročky dnes deti robili …
Pri robení si domácich úloh rodič môže sledovať, s čím má dieťa problém, ako postupuje, s čím sa mu darí. A s tými problematickými vecami mu môže pomôcť.
Malý mi začal chodiť do prvej triedy teraz. Už od druhého dňa majú minimálne jednu´domácu úlohu, niekedy až tri. Za celý september sa nestalo, že by úlohu nemali.
Občas si doma poplače, keď sa mu nedarí ako chce on a nie je so sebou spokojný.
Jeho kamarát začal tiež chodiť, ale dali ho do školy pre nadané deti. Je 1.10. a ešte domácu úlohu nedostali. Dosť ma to zarazilo, že na “obyčajné” deti sa kladú väčšie nároky ako na “nadané”.
Som jednoznačne za domáce úlohy (aj keď občas by im mohli vynechať!), nech sa naučia, že najprv povinnosti po príchode zo školy a potom behať.
Môj príspevok berte len ako postreh.
Dakujem za super odkazy, mam doma prvacika a aj ked mame rozne knihy a zosita na pripravu pre predskolakov, uz nam nepostacuju na doplnujuce precvicovanie.
Suhlasim a z praxe to uz aj vidim, ze deti si potrebuju niektore veci zautomatizovat. S ulohami to netreba prehanat, Najma na zaciatku by mali trvat radsej kratsie, ale rozhodne su potrebne.
VÝBORNE
Odporúčam na precvičenie pred písaním od Egmont-u Kreslíme s Peppou