Problémy, ktoré sa môžu objaviť
O slabých výsledkoch v matematike, resp. o podozrení na prípadnú poruchu učenia je v prvej triede predčasné hovoriť. Slabšie výsledky môžu byť spôsobené aj nepozornosťou, neschopnosťou sústrediť sa. Chybne opísané číslo z tabule, zlé znamienko – a celý príklad je zle.
Na druhej strane nezrelosť malého žiaka má za následok, že nemusí stačiť tempu výuky, nové poznatky ho stoja veľa úsilia a nemá z celého učenia radosť. Niekedy nemusia byť dieťaťu úplne jasné výrazy plus a mínus, niekedy aj rovná sa, viac než. Preto je vhodné využiť každú príležitosť, aby si dieťa precvičovalo používanie a utvrdilo pochopenie týchto pojmov preto musíme stále opakovať aj už naučené pojmy (číselné symboly, spočítavanie atď.).
Ako s dieťatko doma pracovať na matematike
Nuž – tak ako pri precvičovaní čítania a písania, tak aj matematiku by bolo fajn „trénovať“ cez hru. Čo je zase náročné pre rodiča, vymyslieť motiváciu pre dieťatko – najmä pokiaľ ono samo vníma, že s tou učebnicou sa mu až tak nedarí a tie číselká sa mu pred očkami vždy pomotajú … Takže skôr, než vytiahnete pracovné listy, ktorých je na internete celkom dosť, skúste sa hrať – len tak obyčajne. Prípadne sa vy dospelí zahrajte na žiaka a dieťa na pani učiteľku.
- Hrajte sa Človeče, nehnevaj sa – dieťa fixuje počty guľôčok na kocke, musí spočítať, koľko políčok poskočí dopredu – takže všetky takéto stolové hry, kde dieťa musí rátať, sú fajn.
- Skúste pohľadať domino, také klasické, ktoré má tiež na sebe bodky – aj tie bude musieť dieťa spočítať.
- Zahrajte sa na obchod – dieťa nech je predavač a vy si pýtajte vždy nejaký počet kusov z niečoho, napr. 5 zelených legových kociek, 7 listov papiera, 2 knižky … a na záver nákupu môžete spoločne všetko spočítať. Ak máte doma tabuľu – veľa detí ich má, na písanie s kriedami, či fixami (a ak nemáte, tak si nejakú provizórnu vyrobte z kartónu) – môže si dieťa na ňu urobiť zápis príkladu. Samozrejme to nenazveme príkladom, ale účtenkou z obchodu 🙂