Nácvičné (šlabikárové) obdobie
Cieľom nácvičného obdobia je osvojovanie si čítania písmen slovenskej abecedy, v závislosti na poradí ako sú uvedené v používaných platných učebniciach. Vyžaduje si už konkrétne myšlienkové operácie, pri oboznamovaní sa s hláskami a grafémami nacvičuje ich, utvrdzuje a systematicky spája do slabík a slov, neskôr viet a krátkych textov. Žiak sa oboznamuje s funkciou interpunkčných znamienok – bodka, čiarka, otáznik, výkričník, dvojbodka, úvodzovky, rozdeľovník.
Deti by sa mali naučiť aj rozumieť pojmom rozprávka, príbeh, báseň, text, nadpis, riadok, autor. Vrcholom toho obdobia je praktickými a hrovými činnosťami viesť žiakov k uvedomovaniu si významu a špecifických funkcií čítania a písania v každodenných životných situáciách, čím je ukončený nácvik čítania a písania.
Čítankové obdobie
Toto obdobie, tzv. pošlabikárové treba chápať ako obdobie zdokonaľovania nadobudnutých zručností (spôsobilosti), ale najmä obdobím ich využívania pri čítaní s porozumením v praktických i vzdelávacích činnostiach. Ciele čítankového obdobia sú zamerané na zdokonaľovanie techniky čítania, čítanie s porozumením, cvičenie správnej intonácie, voľná reprodukcia prečítaného textu, vyjadrenie pocitov vyvolaných prečítaným textom (smutné, zábavné, poučné…) a príprava na prechod k tichému čítaniu. V tejto etape už žiaci pracujú súčasne aj s čítankou.
Podstatou čítania je porozumieť čítanému textu. Väčšina detí 1. ročníka číta však niektoré vety v súvislých textoch čiastočne intonačne nesprávne kvôli neschopnosti predvídať koniec vety, najmä pri prvom čítaní textu. Táto schopnosť je závislá na technike a rýchlosti čítania, ktoré sa plne rozvinie až v ďalších ročníkoch.
Tak Kmotrík, alebo jemu podobný, čo majú tie zákazky od štátu o tom rozhodujú, nie?
Moj prvacik ma slabikar od p. Stefekovej a som naozaj rada, ze sa ich skola rozhodla pre tento slabikar. Cvicenia su jednoduche, ale zaujimave, pismenka si deti osvojuju nevtieravo, ziadne ucenie naspamat, krasne ilustracie, temy zo zivota, ziadne hlupe postavicky, ktore by deti miatli… Moj syn nepoznal pismenka, nemal k nim vztah a ja som ho nechcela ucit dopredu, a teraz, este len zacina oktober, pozna takmer vsetky velke tlacene pismena, precita uz aj vacsinu slabik a uz vie poskladat aj jednoduche slova ako misa, sova, mapa… Bez stresu a nutenia.