Chcete zabiť kreativitu detí? Pošlite ich do školy

Anna Veselá 0

NASA vykonala prieskum so zaujímavým zistením. 98 percent detí vo veku 6 rokov vykazuje vysokú kreativitu. Je to preto, že deti nechávame hrať sa a objavovať svet. Čo sa stane potom s väčšinou detí vo väčšine krajín sveta? Idú do školy.

Ingimage

Škola zabíja kreativitu

V 10-tich rokoch zostáva vysoko kreatívnych iba 30 percent detí, v 15-tich rokoch je to iba 15 percent, a keď dokončia univerzitu a hľadajú zamestnanie, zostanú vysoko kreatívne už len 2 percentá. Absolútne obrátený stav, ako bol na začiatku.

Ak deti vyrastajú v spokojnej rodine a detstvo u nich prebieha takýmto spôsobom, potom 98 percent z nich vykazuje v predškolskom veku vysokú kreativitu, zatiaľ čo keď prejdú celým školským systémom a dosiahnu vek 25 rokov, zostanú z nich kreatívne iba 2 percentá.

Znamená to teda, že škola všetku kreativitu v deťoch postupne utlmí? Pýtajú sa autori publikácie Odomykanie detského potenciálu, Jan Mühlfeit a Kateřina Novotná.

“Myslíme si, že to môže byť tým, že deti majú v škole takmer zakázané čokoľvek skúmať a pýtať sa na jednu zo základných otázok ľudského pokroku, ktorá znie: “Nedá sa to robiť ešte aj nejako inak?

Nedá sa to urobiť aj inak?

Táto otázka podporuje prirodzenú ľudskú zvedavosť. Ak by si ju ľudia v priebehu vekov nekládli, žili by sme dnes stále ešte v jaskyniach,” pripomína dvojica, ktorá vedie kurzy a semináre pre rodičov, deti a študentov o tom, ako odomknúť ľudský potenciál.

“Čím skôr sa dieťa naučí, že klásť si túto otázku je prirodzené a dobré, čím skôr samo seba spozná a odhalí, na čo má talent a v čom vyniká, tým výraznejšie klesá šanca, že mu školský systém jedného dňa zoberie chuť učiť sa a posúvať ďalej,” pripomínajú koučovia.

Podporujte svoje deti v hľadaní rôznych možností riešenia, pretože v bežnej škole sa s otázkou “Dalo by sa to urobiť ešte aj nejako inak?” často nestretnú.

Prečítajte si aj:

Tradičná škola – uniformita a individualizmus

Tradičný vzdelávací systém zvyčajne nepodporuje originalitu jednotlivca, ale naopak uniformitu. Dieťa musí poslúchať, niečo sa naučiť, potom individuálne predviesť, čo všetko si zapamätalo a podľa toho sa usudzuje, aké je schopné.

Škola vedie detí k individualizmu. Akákoľvek práca v skutočnom živote závisí od dobrého tímu. Spolupráca v tíme je ohromne dôležitá, ale v škole sa s ňou takmer málokedy stretneme.

Škola penalizuje chyby

Ak dieťa urobí v teste chybu, dozvie sa to na základe zníženej známky. Keby však ľudia nerobili chyby, nikdy sa neposunú vo vývoji dopredu. v našom školstve sa chyba démonizuje.

Odborníci si však myslia, že chybu by sme, naopak, mali vítať. Keď má dieťa možnosť uvedomiť si chybu bez potupy svojho okolia, má oveľa väčšiu šancu zapamätať si, že cesta, ktorou išlo, nebola správna a má aj motiváciu samo hľadať a skúšať cestu inú.

Chyba je niečo, čo sa stalo v minulosti a už sa nedá zmeniť. Jedié, čo môžeme s chybou urobiť, aby sme mohli vytvoriť lepšiu budúcnosť, je poučiť sa z nej. Veľmi často si chybu prehrávame dokola, riešime ju v hlave. Nedovolí nám vrátiť sa do prítomného okamihu. Prítomný okamih je však dar: záleží na nás, ako s ním naložíme. Chyba nás v budúcnosti môže doviesť k lepším výsledkom.

Pasívny príjem vedomostí

Dieťa sa musí nabifľovať nemenné informácie a názory naspamäť a potom ich občas zo seba pri tabuli vysypať. Lenže v pracovnej praxi je potrebné hľadať a nachádzať riešenia, spolupracovať, vymýšľať a objavovať inovácie. K tomu klasická škola vedie žiakov len minimálne.

Nulové sebapoznanie

Klasická škola sa zameriava na predmety okolo nás. Učí nás materinský jazyk, matematiku, dejepis, fyziku, teda to, čo je okolo nás. Neučí nás, čo je vnútri nás. Neučí nás, ako funguje náš mozog, aké sú naše hodnoty, myšlienky, spomienky, emócie, naša identita. Učí nás poučky a vzorce, ale neučí nás vyznať sa vo vlastných emóciách.

Keby sme si ujasnili vlastné hodnoty, darilo by sa nám lepšie, dokázali by sme si stáť za svojim, aj keď na nás niekto robí nátlak. Tušili by sme, kto sme, prečo sme tam, kde sme, mohli by sme sa zamýšľať nad svojím poslaním aj zmyslom života.

Ako rodičia tomu však môžeme otvoriť cestu a pomôcť deťom, čo sa odohráva v ich vnútri. Môžete im pomôcť pracovať na sebe a vyrásť v osobnosť.

Prečítajte si aj:

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Anna Veselá

Vyštudovala som pedagogiku, ale odkedy som mamou, zisťujem, že sa stále mám čo učiť. Najviac o živote sa učím od svojich detí. Len čo zaspia, už aj píšem :)

články autora...

Pridaj komentár