Homeschooling v praxi

Mária Kopčíková 2

Domáce vzdelávanie na Slovensku si nachádza svojich priaznivcov. Aj keď to vždy nie je jednoduché – či už legislatívne, alebo organizačne, máme niečo vyše 30 detí, ktoré sa vzdelávajú doma, nechodia do klasickej školy.

O svoje skúsenosti sa s nami podelila mamina dvoch takýchto detí. Čo bolo jej motiváciou pre tento spôsob výučby a aký má ona pohľad na vec? Nech sa páči, rozpráva Lucia Tužinská.

Predstavte nám svoju rodinku prosím. Koľko máte detí, koľko z nich je školopovinných. Chodilo niekedy niektoré vaše dieťa do klasickej “inštitúcie” – škôlky či školy?

Máme štyri deti, osem a polročnú Dorotku, sedemročnú Alžbetku, štyri a polročnú Barborku a ročnú Olivku. Dorotka je tretiačka a Alžbetka prváčka. Doma vzdelávame deti už druhý rok. Začali sme hneď, ako sme sa vrátili z Austrálie, kde obe dievčatá navštevovali prípravku a Dorotka aj polovicu prvého ročníka. Bolo to obdobie, kedy chodili do klasickej „inštitúcie”, chcela som, aby sa čo najlepšie naučili po anglicky, aj aby mali okruh priateľov, keďže v Austrálii sme spočiatku nikoho nepoznali. Chodili do školy v Albert Park v Melbourne, čo je vynikajúca základná škola, svojím fungovaním pripomína viac naše alternatívne školy, než klasické štátne.

Vo vzdelávaní vašich detí ste sa rozhodli pre homeschooling. Prečo? Ako dlho pred jej nástupom do školy ste o tom začali uvažovať? Čo vás k tomu viedlo, ze ste sa nad rôznosťami klasickej školy a homeschoolingu začali vôbec zamýšľať? Neuvažovali ste o nejakej alternatívnej škole?

O homeschoolingu, alebo domácom vzdelávaní, som sa dozvedela od jednej Američanky pred takmer dvadsiatimi rokmi, keď som ako študentka tlmočila pre organizáciu YWAM. Okamžite ma táto myšlienka nadchla. Vždy som túžila mať viac detí a tráviť s nimi čas. Prečítala som si knihu „Educating the Wholehearted Child” a vedela som, že takýto životný štýl spája môj hodnotový rebríček s túžbou žiť kvalitný rodinný život a učiť sa nové poznatky.

Keďže v našom prípade domáce vzdelávanie nepredstavuje len zaujímavejšiu formu vzdelávania, ale skutočne celkový životný štýl, nad alternatívnou školou som nerozmýšľala. Úsmevné je, že dnes sme s radosťou súčasťou alternatívnej školy Fantázia v Banskej Bystrici.

Preskúšanie detí v kmeňovej škole.

Čo ste museli urobiť preto, aby ste oficiálne mohli dieťa doma homeschoolovať? A neoficiálne?

Oficiálne musí byť dieťa zaradené do kmeňovej školy (našou je práve Fantázia), je nutné si podať žiadosť o prijatie do školy a o povolenie domáceho vzdelávania, priložiť rodný list dieťaťa, kópiu diplomu vzdelávateľa, zoznam učebníc, a ešte zopár náležitostí, ktoré prípadný záujemcovia nájdu na www.domacaskola.sk. Do kmeňovej školy bude dieťa chodiť dva razy do roka na preskúšavanie.

Neoficiálne žijete vzdelávaním kamkoľvek idete, všade podvedome vidíte príležitosti dieťa niečomu novému naučiť, veľa študujete, čítate knihy, venujete sa detskej psychológii, vychovávate, tvoríte, zabávate sa. 

Čo ste očakávali a očakávate od domáceho vzdelávania? Ako sa vám naplnili tieto očakávania?

Očakávam, že deti získajú pozitívny vzťah k učeniu, objavovaniu nového, že budú samostatne, kreatívne myslieť, budú vedieť, kým sú, budú si vedomí, že majú nekonečnú hodnotu ako človek, ktorú im nevezme žiaden populárny spolužiak, že sú milované také, aké sú, že úspech a výkon nie je to najdôležitejšie.

Očakávam, že budú mať správnu životosprávu, budú empatické, trpezlivé, dôsledné, budú schopné sa vyznať vo svojich pocitoch a ovládať ich. Budú mať úprimný a otvorený vzťah k rodičom a súrodencom, budú schopné komunikovať s ľuďmi akéhokoľvek veku a zázemia, budú druhých rešpektovať, budú sa vedieť tešiť zo života a chápať priority, budú milovať Boha. Je toho veľa.

Kalendár pre starých rodičov

Sme v procese, takže čas ukáže viac, zatiaľ sa tešíme z hlbokého vzájomného vzťahu, z toho, že máme veľa času pýtať sa otázky a zodpovedať ich, sme radi, že môžeme spoločne tvoriť zaujímavé projekty, učiť sa zo živých kníh, nie (len) z učebníc, že sa veľa zaoberáme hudbou a umením. 

Ako sa pripravujete, koľko vám príprava zaberie času?

Rôzne. Niektoré dni sú hektickejšie, vtedy mávame tzv. „cvičebnicové vyučovanie”, deti prakticky samostatne pracujú s cvičebnicami. Naopak, niekedy si príprava vyžaduje niekoľko dní premýšľania, zhromažďovania materiálov, študovania témy. Keďže však nechcem svoje deti učiť spôsobom, že ja prednášam a vy počúvate, snažím sa ich podnecovať k tomu, aby prišli na riešenie sami, aby si sami vymysleli, akým spôsobom sa tému naučia. Nie vždy sa mi to darí.

Mám domácoškolský plánovač, v ktorom si robím plány na ďalší týždeň alebo deň, zapisujem všetky možné nápady, zaujímavé predstavenia alebo výstavy. Učíme sa prostredníctvom projektov. Príprava spravidla spočíva v tom, že držiac v hlave osnovy pre dané ročníky, mám oči všade otvorené a potenciálny materiál zhromažďujem kontinuálne (napríklad taký obal z baleného cukru z kaviarne Štúr, s Ľudovítovým portrétom 🙂 ).

Veľmi vďačné sú katalógy cestovných kancelárií, rozličné propagačné materiály, látky, farebné papiere, všetky možné typy výtvarných médií, encyklopédie… Manžel ma už do kníhkupectva ani nechce pustiť :), stáva sa totiž, že mám “nasysleného” materiálu viac, než stihneme použiť, keďže deň má len tých 24 hodín.

Komix

Rozmýšľate nad kontinuitou vzdelávania? Do akého veku plánujete domácu školu?

Na Slovensku je možné doma vzdelávať dieťa len do štvrtého ročníka. Naše združenie Domáce vzdelávanie na Slovensku sa snaží presadiť právo rodiča na vzdelávanie svojho dieťaťa aj na druhom stupni. Žiaľ zatiaľ sa to nedarí. Slovensko má najprísnejšie podmienky pre domáce vzdelávanie v celej Európe. Stále hľadáme možnosti ako transparentne a legálne učiť deti doma čo najdlhšie. 

Ako ste sa o vašich plánoch a rozhodnutiach rozprávali s deťmi? Nemali ste niekedy problém, ak sa zároveň stretávate s deťmi, ktoré navštevujú nejaký typ školy, aby vaše deti neprejavili nespokojnosť?

Trochu ste ma teraz pobavili… Neviem, či majú naše deti prejavovať nespokojnosť s tým, že nemôžu skoro ráno vstávať, za behu zhltnúť raňajky, letieť do školy, tam presedieť niekoľko hodín v lavici, báť sa spýtať, keď niečomu nerozumejú, aby ich spolužiaci nevysmiali, nudiť sa tam, kde sa učivo preberá pomalšie, ako by im vyhovovalo, nestíhať, keď sa ide rýchlejšie, než chápu, nechať sa prípadne šikanovať, sedieť na zadku, keby sa chceli poprechádzať, napiť alebo si trocha spraviť prestávku, nemôcť chodiť často na výstavy, do divadla, galérií, za priateľmi, a keď prídu zo školy, písať kopec domácich úloh, či doúčať sa, čo v škole nepochopili…

Takúto nespokojnosť som u nich ešte nepobadala 🙂 Skôr naopak, mnohí priatelia našich detí vyjadrujú nespokojnosť, že musia ísť do školy, najradšej by boli na ich mieste.

Máte podpornú sieť iných rodičov homeschoolinogých? Máte odbornú podporu zo strany pedagógov, napríklad školy, kam ste dieťa oficiálne zapísali?

V tejto chvíli na Slovensku doma deti učí asi 30 rodín. Stále sa nám však hlásia ďalšie mladé rodiny s malými deťmi, ktoré uvažujú nad týmto spôsobom vzdelávania. Stretávame sa pár ráz do roka na celoslovenských akciách, kde sa máme možnosť pozdieľať. Bezprostrednejšie sa kontaktujeme cez internet, máme google skupinku, kde si píšeme o čomkoľvek, ponúkame nápady, pýtame sa otázky, informujeme sa, povzbudzujeme. Rodiny, ktoré bývajú poblíž, sa občas stretnú. Napríklad my sa pravidelne stretávame s rodinkou domácoškolákov, ktorí majú v domácom vzdelávaní troch chlapcov. 

Ako vnímate legislatívu od chvíle, ako ste sa rozhodli pre homeschooling až doteraz? Máte pocit, že je to po pár rokoch pre rodičov homeschoolojúcich ľahšie, či nie?

Legislatíva sa žiaľ nemení. Domáce vzdelávanie pod názvom individuálne vzdelávanie je legálne od roku 2008. Tesne pre poslednými parlamnetnými voľbami, na jeseň 2011, vznikla iniciatíva poslankyne Lucie Žitňanskej a Radoslava Procházku, ktorej snahou bolo nastaviť menej reštriktívne zákonné znenie a zároveň umožniť DV i na druhom stupni ZŠ. Žiaľ, nestretla sa s podporou väčšiny. O zmenu v legislatíve však stále usilujeme.

Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa veselých a spokojných dní.

Foto: DA L.T.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (12 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

  1. Srdečne pozdravujem,

    veľmi by som uvítala kontakt na pani Tužinsku, alebo na niekoho, kto by ma trošku vedel zorientovať a odpovedať na moje konkrétne otázky k domácemu vzdelávaniu. Prezrela som si aj stránku http://www.domacaskola.sk, ale priamy kontakt som nenasla. Ani info o dátume a mieste májového stretnutia, či toho na konci leta (v nejakom inom článku na nete som čítala, že sa chystajú takéto 2 akcie). Rada by som sa zúčastnila. Od septembra ideme “homeschoolovat” a morálnu oporu i skúsenosti z praxe by som veeeeeľmi potrebovala. Ďakujem. Ľudmila

Pridaj komentár