Detičky si ráno cupitajú do školy a tvária sa celkom happy. Lenže, keď zmiznú za vrátami, čaká ich tam trošku iný svet – a hlavne aj niečo, čo sa volá školský poriadok.
Pred pár dňami mi ten ich doniesla na rodičovský podpis (po prečítaní) naša tretiačka. Nedá mi, dobre som sa pozabávala nad niektorými konštrukciami a tak sa aj bez opýtania s vami o moje dojmy z týchto pojmov podelím.
Každý žiak chodí do školy bez výstredností v úprave vlasov a zovňajška
Tento bodík mi pripomína časy dúfam dávno minulé, keď sme všetci museli vyzerať ako jeden a nedajbože, aby niekto vytŕčal z davu niečím iným. Kto určuje, odkiaľ pokiaľ je to normálny prejav osobnosti a odkiaľ pokiaľ je to výstrednosť? Na druhej strane, keď som včera ráno stretla pred vchodom do našej ZŠ komplexne zmakeupovanú maximálne ôsmačku, cítila som sa tak divne.
Zásadne zdraví všetkých zamestnancov školy „Dobrý deň“ a oslovuje ich pán, pani
Trošku rozumiem a trošku nie. Som za, aby bola úcta k učiteľom a zamestnancom školy, a aby si z nich deti nerobili šľapky. Ale – kde je dobrý prístup k deťom, tam nemôže byť problém s takouto vecou, a úcta sa nedá vynútiť, aj keby deti mali učiteľom onikať. Napríklad – v synovej škole sa učiteľom tyká a nemám pocit, že by im to uberalo na autorite.
V našej ZŠ deti bez okolkov kričia všade na školníka „Čau, Ďuri!“, lebo je s nimi kamoš, vie to na nich, milujú ho napriek vekovému rozdielu a ani tento príkaz školského poriadku to obávam sa nezmení a asi by to nechcel ani školník. Keď sa ja vraciam do časov stredoškolských, my sme nášho školníka na ekonomickej neznášali tak, že pozdraviť ho pre nás bola najväčšia potupa – ale mohol si za to svojím prístupom k nám sám.
Napomenutie môže byť aj za neprezúvanie sa v priestoroch školy po 3 upozorneniach alebo po ústnej sťažnosti kolegov na žiaka, alebo aj za nenosenie si úboru na TV.
Toto sa fakt ešte stáva? A ako sa vie rozlíšiť, kedy si to dieťa telesnú zabudne, lebo je taký chaotik ako som ja a ako je naša mladšia. A čo sú to ústne sťažnosti kolegov – keď nemajú svoj deň? Vtedy som aj ja mimoriadne zádrapčivá a rozniesla by som svet na vidlách. A potom sa na druhý deň hanbím a sekám dobrotu. Lenže – ak sa to stane učiteľovi, ako to tomu dieťaťu napraví?
Žiaci nesmú používať predmety ohrozujúce život a zdravie
Ok, alkohol, fajčenie, drogy chápem. Ale je veľa vecí, ktoré deti používajú v škole a tiež sú zjavne nebezpečné. Veď len také pravítko, či lepšie povedané trojuholník už bol dôvodom úrazu v škole, nehovoriac o tom, ako vie byť nebezpečné krúžidlo či ťažká školská taška hodená na hlavu zozadu.
Možno by ste boli v šoku, čo všetko niektoré deti prevádzkujú so školskými pomôckami. Viac by mi prišlo múdre učiť deti, ako zvládať svoju agresiu, zlosť a ako správne riešiť svoje problémy či nadbytok energie – lebo tej teda majú požehnane a často nevedia, čo so sebou.
Žiaci šetria elektrický prúd a vodu
Mám pocit, že šetria až moc – moje dieťa sa odmieta napiť zo školského vodovodu, nosí si vodu zásadne z domu a záchody asi tiež veľa vody nevidia, keď ich tak cítiť…
Týždennícke povinnosti sú aj oznámiť neprítomnosť vyučujúceho do 5 minút po zazvonení vedeniu školy
Už to vidím, ako bežia – a po ktorom zazvonení? J
Okamžité pokarhanie je aj za šikanovanie alebo poškodenie zdravia spolužiaka
… dokážte im to! Včera mala moja dcéra prvý raz kľúče od bytu v škole. Kým sa po vyučovaní prezúvala, jej „milý“ spolužiak jej tiež kľúče x-krát skryl a dobre sa na tom zabával napriek jej hrozbám a prosbám. Domov prišla urevaná a paradoxne oznámila, že mali tretiu vyučovaciu hodinu prednášku o šikanovaní.
V škole majú byť už 7.45
Mein Gott! Mord rána rodičovského! Som šťastná, že ich vypľujem z dverí v tom menovanom čase – a som hrdá, že očividne nie sú poslední…
V šatniach sa prezujú a bez akéhokoľvek zdržiavania odídu do tried
No keď vidím moju dcéru, som rovnako zúfalá, ako jej učiteľka – jednoducho sú deti, ktorým čas nič nehovorí, nech pri nich sedí aj policajná eskorta.
Pred zazvonením každý žiak sedí na svojom mieste a v tichosti očakáva učiteľa
Ty brďo! Toto by som chcela vidieť! Keď sa stane, že odprevádzam deti do školy až do tried, tesne pred zvonením škola bzučí ako jeden veľmi veľký úľ – a paradoxne, mne sa to takto živé páči.
Žiaci si sadnú len na pokyn vyučujúceho
A keď im ten pokyn zabudne dať? Budú stáť ďalej?
Pri písomných testoch a výchovných predmetoch sa nevstáva
Ach, aká úľava – my sme teda vstávať museli…
Počas prestávok nesmú žiaci sedieť na parapetných doskách
Priznávam bez mučenia, my sme sedávali stále – aj na radiátoroch, k čomu sme mali komentár nášho bezpečnostného technika (tiež nemilovaného pre zlý prístup k nám): „Vieš, aká je jatočná váha ošípaných?“ No nesadli by ste si z trucu znovu?
Žiak má právo na primerané vyjadrovanie svojho názoru na akýkoľvek problém
Problém ale je, že problém s tým má veľa učiteľov.. Neznesú deti, ktoré majú iný postup na vypočítanie príkladu so správnym výsledkom, neznesú, aby ich niekto zatieňoval, neznesú opravu výkladu… No učte deti, že majú na to právo, keď majú z toho sankcie. Zažila som, keď ambiciózna trieda mojej dcéry po dvoch rokoch so skvelou učiteľkou, ktorá ich toto učila, sa za rok zosypala na kôpku apatického nešťastia – pri inej učiteľke.
Žiak má právo na výber spolusediaceho
Nonsens – nik sa ma nikdy nepýtal, s kým chcem sedieť… Teraz sa to robí?
Žiak má právo na ochranu pred škodlivými formami práce
Vau – bingo! Veď čo je najškodlivejšie pre žiaka, vie každý blb – … učenie.
Žiak má právo na zrozumiteľný výklad učiva
Keby niekedy a niektorí učitelia vedeli, čo vlastne hovoria a čo od detí chcú, zvlášť po tejto novej školskej „deforme“.
Povinnosťou rodičov je pravidelne kontrolovať žiacku knižku, reagovať na výzvy školy, zúčastňovať sa na triednych ZR a PŠ a úzko spolupracovať s triednymi učiteľmi
Pjekné, ale ja sa pýtam, keď už je reč o povinnostiach, kde sú naše práva, vážená milá škola? A okrem toho, niektorých rodičov učitelia ešte stále nevideli a neuvidia – niet tej sily, ktorá by ich do školy dostala, aj keď sú to paradoxne práve tí, ktorí by tam byť mali.
Nuž – školský poriadok byť musí, proti tomu nenamietam. Ale niektoré tie bodíky sú hnedle vedle – buď vážne, alebo na zasmiatie. Ozaj, a viete, aký školský poriadok máte vy?
foto:sxc.hu
Ja som učiteľkou v ZŠ a teda vôbec sa mi nezdajú tieto formulácie v školskom poriadku smiešne. Deti majú teraz problémy zdraviť, do škly chodia diečata vyobliekané ako pracovníčky nočných klubov, domáce úlohy sa zásadne nenosia. Keď nenaučíme deti teraz poriadku kým sú menšie, tak potom to už asi nebude mať cenu ani skúšať….
Ja som učiteľkou v ZŠ a teda vôbec sa mi nezdajú tieto formulácie v školskom poriadku smiešne. Deti majú teraz problémy zdraviť, do škly chodia diečata vyobliekané ako pracovníčky nočných klubov, domáce úlohy sa zásadne nenosia. Keď nenaučíme deti teraz poriadku kým sú menšie, tak potom to už asi nebude mať cenu ani skúšať….
A potom, že dieťa nie je vizitkou svojho rodiča! Keď si rodič robí zábavu zo školského poriadku, ťažko ho bude brať vážne jeho dieťa. Je také divné ak chce škola od žiaka, aby slušne pozdravil, spláchol po sebe, nenosil do školy nože a iné “hračky” a aby dievčatá nechodili vyobliekané ako do bordelu? V podstate to je úloha rodičov a nie školy.
A potom, že dieťa nie je vizitkou svojho rodiča! Keď si rodič robí zábavu zo školského poriadku, ťažko ho bude brať vážne jeho dieťa. Je také divné ak chce škola od žiaka, aby slušne pozdravil, spláchol po sebe, nenosil do školy nože a iné “hračky” a aby dievčatá nechodili vyobliekané ako do bordelu? V podstate to je úloha rodičov a nie školy.
Učenie je pre dieťa škodlivé? Tak načo ho posielate do školy? Sú medzi nami ľudia,ktorí svoje deti do školy neposielajú,a keď k nim príde sociálka,vždy sa z toho vykrútia. Treba sa ich spýtať,ako na to,možno poradia “za par evri”…
Učenie je pre dieťa škodlivé? Tak načo ho posielate do školy? Sú medzi nami ľudia,ktorí svoje deti do školy neposielajú,a keď k nim príde sociálka,vždy sa z toho vykrútia. Treba sa ich spýtať,ako na to,možno poradia “za par evri”…
Mária, máte dosť zvláštny prístup ku škole a pravidlám Museli ste byť tiež dobrý kvietok v škole no čo už…aj takí sú rodičia…čo potom čakáme od detí, keď sami rodičia odmietajú rešpektovať pravidlá a považujú učenie za najškodlivejšiu vec? Môžete dať dieťa pokojne počas dopoludnia niekam do osady, bude tam aj dostatočný hluk, ktorý sa Vám páči (verím tomu, že po 20 minútach veľkej prestávky v škole by ste prehodnotili tento názor) nemusí nikoho oslovovať pán, pani…atď. Nechápem, čo ste vlastne chceli týmto článkom dokázať, takisto sa dá odignorovať každé pravidlo na hociktorom inom pracovisku a to, že nedokážete deti dopraviť v normálnom čase do školy, aby vyslovene nedoleteli pred zazvonením a stihli si aspoň vydýchnuť svedčí aj o Vašej nezodpovednosti voči nim.
Mária, máte dosť zvláštny prístup ku škole a pravidlám Museli ste byť tiež dobrý kvietok v škole no čo už…aj takí sú rodičia…čo potom čakáme od detí, keď sami rodičia odmietajú rešpektovať pravidlá a považujú učenie za najškodlivejšiu vec? Môžete dať dieťa pokojne počas dopoludnia niekam do osady, bude tam aj dostatočný hluk, ktorý sa Vám páči (verím tomu, že po 20 minútach veľkej prestávky v škole by ste prehodnotili tento názor) nemusí nikoho oslovovať pán, pani…atď. Nechápem, čo ste vlastne chceli týmto článkom dokázať, takisto sa dá odignorovať každé pravidlo na hociktorom inom pracovisku a to, že nedokážete deti dopraviť v normálnom čase do školy, aby vyslovene nedoleteli pred zazvonením a stihli si aspoň vydýchnuť svedčí aj o Vašej nezodpovednosti voči nim.
ako tak čítam, zatiaľ všetky reakcie na Mariin článok su z pera uciteliek, ze?
ako tak čítam, zatiaľ všetky reakcie na Mariin článok su z pera uciteliek, ze?
Jozef, skús jeden neučiteľský
Jozef, skús jeden neučiteľský
noooooooo … aby bolo hneď na začiatku jasné – ja som tiež učiteľka a aj my máme školský poriadok tak ako všetky školy. A verte tomu, že práve správanie žiakov (a bohužiaľ aj niektorých rodičov) donútilo aj naše vedenie školy doplniť mnohé takéto “bodíky” Spomeniem aspoň pár:
1. Po chodbe sa nebehá, po schodoch a zo schodov sa neskáče, po zábradlí sa nešmýka.
2. Žiak chodí do školy upravený a s umytými rukami.
3. Žiak sa správa slušne ku všetkým pracovníkom školy.
4. Žiak udržuje svoj pracovný priestor v čistote a poriadku.
… a mnoho ďalších. Verte mi, že keby som sa na to pozerala len z pozície rodiča (a tým tiež som) bolo by mi tiež do smiechu. Ale z pohľadu učiteľov je to jediná šanca ako si chrániť vlastný “zadok”.
Prečo?
Pred asi štyrmi rokmi cez veľkú prestávku skočil žiak z tretieho schodu aj napriek upozorneniam učiteľa, ktorý stál asi 2 metre od neho a zlomil si nohu. A aká bola reakcia rodičov? Keďže poznali školský poriadok len sucho konštatovali, že v školskom poriadku nie je nič napísané o skákaní zo schodov a že ich synáčik teda nemohol vedie, že je to nebezpečné a zakázané.
…. a teraz sa pokojne do mňa obujte. Nemám chvalabohu problémy udržať si poriadok v triede ale pokiaľ niečo nemám na papieri podpísané žiakom i rodičom, že “registrujú” a berú do úvahy tak to ako keby som ani nič nikdy nepovedala …
Takže: Kto je bez viny nech prvý hodí kameň …
noooooooo … aby bolo hneď na začiatku jasné – ja som tiež učiteľka a aj my máme školský poriadok tak ako všetky školy. A verte tomu, že práve správanie žiakov (a bohužiaľ aj niektorých rodičov) donútilo aj naše vedenie školy doplniť mnohé takéto “bodíky” Spomeniem aspoň pár:
1. Po chodbe sa nebehá, po schodoch a zo schodov sa neskáče, po zábradlí sa nešmýka.
2. Žiak chodí do školy upravený a s umytými rukami.
3. Žiak sa správa slušne ku všetkým pracovníkom školy.
4. Žiak udržuje svoj pracovný priestor v čistote a poriadku.
… a mnoho ďalších. Verte mi, že keby som sa na to pozerala len z pozície rodiča (a tým tiež som) bolo by mi tiež do smiechu. Ale z pohľadu učiteľov je to jediná šanca ako si chrániť vlastný “zadok”.
Prečo?
Pred asi štyrmi rokmi cez veľkú prestávku skočil žiak z tretieho schodu aj napriek upozorneniam učiteľa, ktorý stál asi 2 metre od neho a zlomil si nohu. A aká bola reakcia rodičov? Keďže poznali školský poriadok len sucho konštatovali, že v školskom poriadku nie je nič napísané o skákaní zo schodov a že ich synáčik teda nemohol vedie, že je to nebezpečné a zakázané.
…. a teraz sa pokojne do mňa obujte. Nemám chvalabohu problémy udržať si poriadok v triede ale pokiaľ niečo nemám na papieri podpísané žiakom i rodičom, že “registrujú” a berú do úvahy tak to ako keby som ani nič nikdy nepovedala …
Takže: Kto je bez viny nech prvý hodí kameň …
vidím, že som veľmi rozrušila kruhy učiteľské… asi preto, že som tiež učila. Školský poriadok rešpektujem, moje deti sú rovnako v škole slušné ako boli ich rodičia /skúste si to overiť/ a toto bol len pohľad z trošku beťárskeho nadhľadu. Tuším sa učiteľom minul zmysel pre humor, škoda. Ja viem sama, ako sa deti v škole správajú, a nie je mi to jedno. Môžem len priznať, že som pár nespratníkov /nie fyzickým trestom/ spacifikovala v neprítomnosti učiteľa – stačí len správne slovo a trieda pochopí /nebolo neslušné, ani zlé, ani ironické/. je to náročné udržať teraz deti v medziach, to nepochybujem, ale nemusíme sa zato prestať smiať, nie?
vidím, že som veľmi rozrušila kruhy učiteľské… asi preto, že som tiež učila. Školský poriadok rešpektujem, moje deti sú rovnako v škole slušné ako boli ich rodičia /skúste si to overiť/ a toto bol len pohľad z trošku beťárskeho nadhľadu. Tuším sa učiteľom minul zmysel pre humor, škoda. Ja viem sama, ako sa deti v škole správajú, a nie je mi to jedno. Môžem len priznať, že som pár nespratníkov /nie fyzickým trestom/ spacifikovala v neprítomnosti učiteľa – stačí len správne slovo a trieda pochopí /nebolo neslušné, ani zlé, ani ironické/. je to náročné udržať teraz deti v medziach, to nepochybujem, ale nemusíme sa zato prestať smiať, nie?
Mária, veľmi rada čítam Vaše príspevky aj tu, aj na blogu a vždy sa rada zasmejem. Ale, nehnevajte sa, keď som toto čítala, musela som si dvakrát prečítať meno autora, lebo mi to k Vašim predošlým vôbec nesedelo. … Asi som obmedzená … neviem…. rada sa smejem, aj so žiakmi na hodine je u mňa veselo, ale hranice nie je vhodné prekračovať. … aspoň podľa mňa …
Mária, veľmi rada čítam Vaše príspevky aj tu, aj na blogu a vždy sa rada zasmejem. Ale, nehnevajte sa, keď som toto čítala, musela som si dvakrát prečítať meno autora, lebo mi to k Vašim predošlým vôbec nesedelo. … Asi som obmedzená … neviem…. rada sa smejem, aj so žiakmi na hodine je u mňa veselo, ale hranice nie je vhodné prekračovať. … aspoň podľa mňa …