O grafomotorike, o tom, ako sa deti učia písať v prvom ročníku, sme už písali. No na to, aby dieťa nemalo v prvej triede problémy s písaním a celkovou únavou, je dôležité venovať sa správnemu držaniu ceruzky už dávno predtým, než dieťa do školy nastúpi.
Žiadny úchop nacvičovať netreba?
Nuž ak ste o tom presvedčený, tak nenacvičujte. Keď však vidím prváka, ktorý nemá žiadne motorické limity a zdravotné oslabenia, ako drží ceruzu ako kôl, je mi ľúto, ako sa pravdepodobne s písaním potrápi. A nie je takých detí málo.
Zlé držanie ceruzky, na ktoré si dieťa zvyklo, mu môže v budúcnosti spôsobiť nemalé problémy. Dieťa môže bolieť ruka, bude rýchlejšie unavené, zrejme sa mu nebude dariť tak, ako deťom ktoré ruku pripravenú majú, čo môže spôsobiť jeho nechuť k písaniu a učeniu ak takému. Môžu sa objaviť aj bolesti hlavy, či chrbtice.
Nácvik správneho držania je jednoduchší, než odúčanie od nevhodných návykov v neskoršom veku. Potvrdzuje to i špeciálna pedagogička Mgr. Liliana Šimečková:
„Mám skúsenosť, že tieto návyky sa utvárajú veľmi skoro, medzi 2-3 rokom a súvisia so samotnými začiatkami písania, kreslenia. Skrátka v dobe, kedy dieťa skúša kresliť, písať. A to, ako sa vtedy naučí držať ceruzku, je ho veľmi ťažko odnaučiť, úchop sa zafixuje a už sa to veľmi ťažko mení.“
O úrovni vývinu grafomotoriky hovorí najmä pohyblivosť prstov dieťaťa (všímajte si, ako navlieka korálky, niť do ihly, ako si naťahuje ponožky, ako chytá či hádže loptu, ako bubnuje prstami). Na menšej zručnosti na môže podieľať aj nevyhranená lateralita, ktorú je dobre odsledovať a prípadne cvičiť najneskôr okolo 5. narodenín.
Správny úchop grafického materiálu patrí k základným zručnostiam, ktoré by dieťa malo mať dobre fixované ešte pred nástupom do školy. Ak tomu tak nie je, dá sa uvažovať o poruche grafomotoriky.
Ak sa rozhodnete s dieťaťom „cvičiť“, potom majte na pamäti, že skôr, než po ňom budete chcieť, aby chytilo ceruzku, musí mať na to ruku primerane uvoľnenú a pripravenú.
Na to všetko slúžia také obyčajné činnosti, ako navliekanie korálikov, viazanie šnúrok, maľovanie prstovými farbami po veľkých plochách, používanie hrubých voskoviek, platenie rukami z hrubej vlny, vytrhávanie z papiera …. Potom môžete skúšať samotné držanie ceruzky (nezabudnite pri tom na ergonomické trojhranné ceruzky).
Pokiaľ si dieťa nevie zvyknúť na správne držanie ceruzky, skúste tieto tipy:
Správne postavenie prstov ruky
Mária Kopčíková
Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA. Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.