V Bratislave vzniká nová súkromná základná škola. Tých je v hlavnom meste už dosť veľa. Spýtali sme sa preto jedného z jej zakladateľov, Ing. Petra Haláka, aké sú ciele školy, čo ponúknu iné pre deti a rodičov, aké deti prijmú do prvého ročníka a v čom sa chcú odlíšiť od iných škôl. Nech sa páči, čítajte. Ak sme nepoložili tie “vaše” otázky, môžete sa pýtať v diskusii pod článkom.
V poslednej dobe je v Bratislave súkromných škôl ako húb po daždi, ako medzi nimi rozoznať kvalitu?
V prvom rade si každý rodič musí zvážiť, čo je jeho priorita. Niekto má záujem o bilingválnu školu, niekto o školu pre nadané deti, iným môže vyhovovať cirkevná škola, alebo práve naopak škola, ktorá je síce dobrá, ale nie je cirkevná. Sú rodičia, ktorí očakávajú od školy disciplínu, veľa vedomostí. A sú rodičia, ktorí očakávajú, že sa ich dieťa bude v škole cítiť dobre, bude tam rado chodiť. Sú školy, ktoré ponúkajú väčšiu mieru spolupráce s rodičmi pri výchove detí. A na základe týchto vecí sa školy odlišujú.
Keďže som sa pohybovala v školskom prostredí ako psychológ a už mám za sebou aj skúsenosť z pohľadu rodiča, viem si predstaviť, že každý z nás môže mať nejakú negatívnu skúsenosť alebo proste zistí, že toto alebo ono mu na danej škole (či v škôlke) nevyhovuje a mal by jasnú predstavu o tom, ako by sa veci mali či nemali robiť. Nie každý si však preto zriadi vlastnú školu 🙂 Bolo niečo podobné aj vo vašom prípade? Zohralo vaše povolanie a minulé pracovné skúsenosti nejakú rolu v rozhodovaní sa?
Takmer celý život pôsobím v školstve. Posledných 8 rokov sa venujem sieťovaniu inovatívnych učiteľov, čo v praxi znamená, že organizujem rôzne konferencie a workshopy pre učiteľov. Na týchto podujatiach učitelia a vedenia škôl prezentujú svoje skúsenosti so zavádzaním inovácií. Viac o týchto aktivitách na www.indicia.sk resp. www.ucimeprezivot.sk.
Doba sa mení, očakávania rodičov sa menia. A školy sa menia tiež, ale mnohé nestíhajú reagovať na zmeny. A potom vznikajú rozpory medzi očakávaniami rodičov a možnosťami školy. V prístupe k deťom, v systéme práce, atď. Myslím si, že veľa vecí sa na školách nerobí len preto, že sa učitelia nevedia dohodnúť na ich zavedení, alebo ich vedenie škôl nemotivuje k zavádzaniu zmien.
Na blogu Davida Králika ste vyjadrili názor, že držíme deti 13 rokov v škole a oni sa nakoniec tešia, že z nej môžu odísť. A že toto by ste radi zmenili. Je teda toto tou motiváciou, prečo zakladáte vlastnú školu? Je aj nejaký iný dôvod?
Áno, myslím si – a mnohé fungujúce školy sú toho živým príkladom, že môže existovať aj škola, do ktorej sa deti tešia, v ktorej deti robia zmysluplné aktivity a po jej absolvovaní sú pripravené na život. A že im škola ako celok dáva zmysel.
Čo je cieľom vášho týmu? Kde školu vidíte o 5 či 10 rokov?
Našim cieľom je mať školu, ktorá bude vychovávať a vzdelávať deti, ktoré budú šťastné. Chceme, aby deti školu vnímali ako súčasť ich života, nie ako nutné zlo. Chceme, aby deťom bolo v piatok ľúto, že 2 dni nemôžu ísť do školy.
Naviac chceme, aby naša škola bola otvorená. Teda budeme našu prácu prezentovať aj ostatným učiteľom a verejnosti a budeme ich inšpirovať k zmenám. Veríme, že náš prístup rodičov osloví a vytvoríme tak istým spôsobom „benchmark“ dobrej školy.
Aká je hlavná koncepcia školy? Na vašom webe sú niektoré základné informácie, akým spôsobom chcete pracovať s deťmi, ale povedzte – plánujete využívať niektorý z alternatívnych prístupov? Alebo niečo z niektorého prístupu?
Na Slovensku je moderné preberať rôzne zahraničné koncepcie vzdelávania. My sa nechceme vyberať touto cestou. Žijeme v stredoeurópskom priestore, náš národ má isté špecifiká. Nie vždy dobre fungujú prevzaté veci. Našou snahou je ponúknuť pre rodičov a ich deti zmysluplnú školu. Poslaním školy je pomôcť deťom vyrásť na dobrých, múdrych, sebavedomých, a preto šťastných ľudí.
Máme zadefinované isté princípy školy, ktorými sa budeme riadiť. Podrobnosti nájdete na www.skolafelix.sk
V centre nášho záujmu je dieťa, nie učivo. Preto využívame prostriedky aktivizujúce dieťa: skupinovú prácu, prácu na projektoch – krátkodobých, ale aj niekoľkotýždňových, prezentačné činnosti. V našej škole vytvárame pozitívnu pracovnú atmosféru, bez strachu a obáv z vlastného zlyhania. Netvoríme školu pre deti, ale tvoríme školu spolu s deťmi. Deti sa aktívne podieľajú na organizácii vyučovania – dávame prednosť voľnému detskému prejavu pred drilom a memorovaním, podporujeme deti v ich objavovaní sveta cez zážitkové, hravé učenie. Vážime si vlastný názor detí, podporujeme ich snahu otvorene sa vyjadriť, učíme ich prijať otvorenú kritiku. Rozvíjame zdravý citový život detí – nebáť sa prejaviť svoje city, byť všímavý, citlivý na potreby svoje i druhých.
Preferujeme konštruktivistický prístup ku vzdelávaniu. Deti systematicky vedieme k tomu, aby k dieľčím poznatkom prichádzali postupným objavovaním. Ich aplikovaním sa deti učia prirodzene využívať objavené poznatky v praxi, sú viac motivované, majú záujem hľadať neštandardné riešenia každodenných situácií.
Teraz sa spýtam niekoľko praktických otázok, ktoré by ma zaujímali ako rodiča. Robíte zápis len do prvého ročníka alebo aj do vyšších ročníkov? Ak áno – po ktorú triedu?
Začíname len prvým ročníkom základnej školy. Teda zápis robíme len do prvého ročníka.
Ako bude zápis prebiehať? Čo bude jeho súčasťou, ako deti „preveríte“?
Rodičia majú možnosť prísť na informačné stretnutie, na ktorom sa stretnú s nami, aj s pani učiteľkou a pani vychovávateľkou. Termíny týchto stretnutí sú 14.1.2013 a 17.1.2013. Na týchto stretnutiach sa dozvedia všetky potrebné informácie.
Samotný zápis je 25. a 26.1.2013. Tento rok nerobíme žiadny „príjímací proces“. Dieťa musí byť zrelé do školy. Poradie zapísaných detí stanovíme len podľa poradia, ako sa nám rodičia ozývajú mailom. Teda kto má záujem zapísať dieťa ku nám a chce zvýšiť šancu, že sa dostane do 20 prijatých, má možnosť napísať e-mail na info(at)skolafelix.sk. A samozrejme musí prísť na zápis a do konca februára 2013 uhradiť zápisné.
Ste školou pre všetky deti? Aj pre tie, ktoré napr. nemali úplne ľahký štart a je predpoklad, že ani ten školský nebude úplne plynulý? Mám na mysli napr. deti s anticipovanými ŠVPU, deti s ADHD, deti s Aspergerovým syndrómom …
Sme školou pre všetky deti. Veľakrát panuje názor, že súkromné školy sú pre „problémové deti“. Tomuto by sme sa radi vyhli. Školu nezakladáme pre deti s poruchami učenia alebo správania. Práve naopak, myslíme si, že kvalitnú školu si zaslúžia všetky deti. Myslime si, že pre deti s poruchami učenia máme v Bratislave viacero, v ktorých pôsobia aj odborníci, ktorí sa na takéto poruchy špecializujú. A my ponúkame alternatívu pre rodičov takých detí, ktorým súčasná ponuka škôl v Bratislave nevyhovuje.
Na vašej stránke uvádzate, že máte k dispozícii školského psychológa. Je teda predpoklad, že budete mať priestor pre „trochu iné deti“?
Myslíme si, že škola potrebuje psychológa. Nielen kvôli deťom, ale aj pre učiteľov, aby mali s kým konzultovať každodenné situácie v triedach. A myslím si, že aj rodičia ocenia, ak budú môcť počuť názor odborníka.
Ako to bude na vašej škole s prechodom na druhý stupeň ZŠ, resp. na osemročné gymnázium? Je toto téma, ktorú riešite už teraz?
Zatiaľ túto tému neriešime, ale máme záujem nájsť cestu, aby deti mohli u nás aj zmaturovať. Ale to je zatiaľ hudba budúcnosti.
Dávid Králik (asi najznámejší kreatívny učiteľ Slovenska) na svojom blogu ohlásil, že bude súčasťou týmu vašej školy. Kto budú ostatní pedagógovia na vašej škole? Ako a kto ich vyberá? Na čo pri ich výbere kladiete dôraz?
V prvom rade kladieme dôraz na to, aby učiteľ bol stotožnený s cieľmi a princípmi našej školy. Očakávame od neho ľudský prístup, rozhľadenosť, hlbšiu orientáciu v tom, čo učí a aj dostatočný nadhľad. Musí mať dieťa a jeho výchovu na prvom mieste, až potom učenie. Zatiaľ sme vyberali jedného učiteľa – v novembri sme robili výberové konanie, vyberali sme z viacerých kandidátov. Veríme, že sme našli najvhodnejšiu kandidátku.
Realitou je, že za posledné roky viacero súkromných škôl v Bratislave ukončilo svoju činnosť, resp. školu opustili učitelia počas trvania šk. roku. Myslím, že týmto najviac trpia v konečnom dôsledku deti. Máte plán, ako takémuto javu predísť? (Úprimne, ako rodiča by ma to naštvalo, že platím nie malé peniaze a moje dieťa má počas prvých štyroch mesiacov šk. roka 4 vyučujúcich …)
Jedným z našich cieľov je vytvoriť učiteľom dobré podmienky v rámci školy. Myslíme na ďalšie vzdelávanie učiteľov, ich motiváciu, prístup. Budeme budovať dobrý kolektív – už partia zakladateľov je základom tohto. A samozrejme nevyhnutnosťou je, aby dobrý učiteľ bol aj rozumne zaplatený. Bez toho to nejde a nemôžeme sa tváriť, že v školách majú ľudia robiť za nižšie platy ako v iných porovnateľných zamestnaniach.
V čom si myslíte, že máte šancu sa od iných škôl odlíšiť? Jednou vetou prosím.
Ľudský prístup k deťom aj rodičom.
Dobry den,
Vase odpovede ma trochu sklamali. Mam pocit, ze je to len v rovine peknych reci – stastne deti, ma ich skola bavit .. fajn. len ako to dosiahnut.
Zaroven by ma zaujimalo, ci je vasa skola zaradena do systemu skol ministerstva skolstva a ci ste teda viazani riadit sa statnym vzdelavacim programom.
dakujem.
Škole Felix je pobočkou Školy u Filipa v Banskej Bystrici. A áno, aj na nás sa vzťahuje štátny vzdelávací program, aj legislatíva platná v SR.
To, že ako naše ciele dosiahnuť, sme naznačili na informačných stretnutiach a za nás hovoria naše skúsenosti. Veľa o prístupe k deťom sa môžete dočítať na davidkralik.blog.sme.sk
Mne to prišlo také celé dokonalé, že až neuveriteľné. Nejak mi z tohto článku tá škola zatiaľ nevykukla, len samé pekné slová, slová, slová.
A úúúplne ma fascinuje, ako jednoznačne hovoria, chceme len smotanku. Deti platiacich rodičov, ktoré nemajú žiadne poruchy, najlepsie nadpriemerne inteligentné s ktorými sa ani my ucitelia nebudeme nudit. A na tých potom ukázeme, aký sme my skveli pedagogovia, len sa od nas ucit. Len bežný učitel v beznej skole má takých detí v triede aj 5, aj socialne zanedbanych aj vseliakych makovych, tak potom sa nedivte, ze rovnako neskace a opcas nevladze ani zit.
Mimochodom pán Halák, kde konkrétne je ten dostatok škol pre deti s poruchami ucenia??? Nejak som ho zatial nezaregistrovala.
Mna by celkom zaujimalo, ako to aj tak budu riesit, pretoze nie kazde dieta pri zápise sa javí ako majúce problém, ked bude, nechá si ho skola, ci bude pre nu nepohodlny?
Jedovita som, viem, ale nejak mam pocit, ze je to nefer, vyberat len hrozienka z kolacika.
Mrzí ma, ak máte z toho článku pocit, že chceme vyberať len hrozienka. Nie je to náš zámer. Každé dieťa si zaslúži mať ľudský prístup a vynikajúcu školu.
Nikoho nebudeme zo školy “vyhadzovať” len preto, že sa bude javiť inak, ako “bežné” deti.
A napr. pre deti s Aspergerovým syndrómom je CENADA. Oni majú pre tieto deti školených pedagógov.
Pán Halák, aké bude školné?
Informácie o školnom aj o našich ďalších zámeroch nájdete na http://www.skolafelix.sk
Tam máme všetko podrobne vysvetlené.
Mrzí ma, že tu nikto z tej školy neodpovedá. To by bol zlý prístup takto zo začiatku… veď my sme tí rodičia, s ktorými chcete komunikovať a mať k nim ľudský prístup. Ja osobne o škole vážne uvažujem.
Ospravedlňujem sa za troška neskoršiu reakciu.
Pekné reči a skutek utek::))Škola Felix už nikdy viac,vyberaú len hrozienka z koláča ,ktore si polejú smotankou::))Možno o niečo slabšie dieta nemá šancu,vraj nebude stihat,že na zakladnej škole to bude stihat v pohode,tak nech si napišu,že sú škola pre NADANE DETI,alebo špecialna,kde sa nebudu hlasit “normálne detičky”::)) A neboli sme jediní::))Sme si mysleli,že sme našli školu,kde bude naše dieta s radostou chodit,bude mat dobry,milý pristup,vela nohého sa naučí,ale velmi sme sa sklamali s ich prístupom::))