Zápisy do škôl prebiehajú v apríli a v tom čase by už deti mali mať za sebou screeningové vyšetrenie školskej zrelosti.
Pokiaľ sa na nejaký problém príde v tomto období, stále ostáva niekoľko mesiacov, počas ktorých by bolo dobré robiť s dieťaťom stimulačný program (podľa typu problému).
Myslím, že je celkom fajn mať ako rodič trocha v „merku“, čo by dieťa malo vedieť, aby zaškolenie bolo bezproblémové, aj trochu skôr, než v máji budúceho roku.
Pomaličky, postupne sa s deťmi veľa vecí dá natrénovať, ak im ponúkneme zodpovedajúce podnety a venujeme malý kúsok zo dňa takejto hravej príprave.
15 vecí, ktoré má dieťa zvládnuť pred nástupom do školy >> >>
Telesný vývin
K tejto stránke sa vyjadruje obvodný pediater dieťaťa. Hodnotí zdravotný stav dieťaťa, jeho motoriku, vplyv prípadných telesných alebo chronických ochorení na školskú spôsobilosť (postihnutia, alergie, astma, imuno deficity …)
Mal by zvážiť zaškolenie detí s výraznejšími rizikovými faktormi, ktoré sa objavili počas gravidity, pri a po pôrode, u detí predčasne narodených, s nízkou pôrodnou hmotnosťou, najmä ak sa následne objavovali problémy v rozvoji motoriky a reči (môžu sa objaviť problémy s koncentráciou pozornosti, prípadne poruchy učenia).
Poznávacie (kognitívne) funkcie
Pre zvládnutie trivia (písanie, čítanie počítanie) je dôležitá dostatočná a rovnomerná úroveň rozvoja poznávacích schopností.
Niektoré deti môžu po veku 4-5 rokov poznať písmená, majú bohatú slovnú zásobu, ale ich grafomotorika je pozadu. Potom treba oblasť, v ktorej dieťa nie je až také dobré, rozvíjať.
Práceschopnosť – pracovné predpoklady, návyky
Aby dieťa dokázalo využívať pri vyučovaní svoje danosti a schopnosti, musí mať o učenie záujem. Tiež je dôležitá zámerná koncentrácia pozornosti na úlohu a vedomie, že úlohu treba dokončiť.
V predškolskom veku sa deti vedia pomerne dlho sústrediť na hru, ktorú si vybrali sami. Aj takéto dieťa sa pri aktivite, ktorá si vyžaduje zámernú koncentráciu (pri úlohe, ktorú sme mu dali my alebo pni učiteľka v škôlke) rýchlo unaví, stráca záujem, odbieha. Treba ho preto povzbudzovať a postupne sa snažiť čas, ktorý dieťa zvládne venovať zadanej úlohe, predlžovať.