V posledných rokoch sa objavuje pomerne dosť detí, u ktorých odborníci či rodičia zvážia odklad školskej dochádzky. Zvyčajne sa za dôvody na odklad považujú tieto faktory:
dieťa sa narodilo v júni až auguste pred šiestimi rokmi (treba individuálne posúdiť!)
má problémy s výslovnosťou alebo nevie formulovať vety
nevydrží sa sústrediť a nezapamätá si vetu
nedokáže sa orientovať v čase, neovláda priestorovú orientáciu, nevie sa naučiť údaje o sebe (rodine, adresu, svoj vek)
nevie sa samostatne obliekať, obúvať, vyzliekať, nevie stolovať
nemá záujem o učenie, nie je prirodzene zvedavé na nové veci, nekladie otázky
je neposedné, netrpezlivé
má oneskorenie v kognitívnych funkciách či grafomotorike
Kto posúdi potrebu odkladu?
Na posúdenie nutnosti odkladu slúži vyšetrenie v Centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Dieťa absolvuje psychologické testy a rozhovor so psychológom, na základe čoho môže psychológ rovno odporučiť odklad, alebo navrhne stimulačný program a ešte jedno vyšetrenie tesne pred nástupom do školy.
Niekedy totiž v čase zápisu dieťatko má drobný problém napr. grafomotorike a celkom postačí, pokiaľ sa s dieťaťom bude cielene pracovať na posilnení tejto zložky, resp. na odstránení problému.
Samotný zápis na škole nenahrádza odbornú diagnostiku! O testovanie školskej zrelosti niekde musíte požiadať, inde túto službu ponúkajú celoplošne, pre všetkých predškolákov. Viac informácií získate v CPPPaP, pod ktoré spadáte podľa trvalého bydliska.