Strava ovplyvňuje výkon dieťaťa v škole
Vedecké štúdie dokazujú, že správna výživa priaznivo vplýva na správanie dieťaťa v škole, schopnosť sústrediť sa, prijímať a zapamätať si nové informácie. Ak sa dieťa stravuje nesprávne, dôsledkom môžu byť nielen zdravotné problémy, ale aj neschopnosť učiť sa a sústrediť sa počas vyučovania. Vynechanie predpoludňajšieho jedla vedie k nedostatku energie, k nízkej koncentrácii a navyše môže prispievať k obezite.
„Mozog váži len 2 percentá hmotnosti, spotrebuje však 15 percent energie a potrebuje ju prijímať v pravidelných intervaloch,“ hovorí MUDr. Katarína Babinská, odborníčka na výživu. Pre jeho stavbu a funkciu sú zvlášť dôležitou zložkou výživy tuky. Zistilo sa, že u detí, ktoré mali v strave tuky s vhodným zložením, napredoval vývoj mozgu rýchlejšie. Kľúčovú úlohu zohráva dostatočný prívod nenasýtených mastných kyselín, najmä kyseliny arachidonovej a kyseliny dokozahexaénovej. Činnosť mozgu nepriaznivo ovplyvňujú tuky s obsahom trans mastných kyselín. Podobne, ako fyzická činnosť, i duševná práca si vyžaduje dostatočný prívod energie stravou.
Hlavným „palivom“ pre ľudský mozog je glukóza. Ak sa dieťa nenaje, hladiny glukózy klesá a môže viesť k pocitu únavy a nesústredenosti. Spôsobuje malátnosť a bolesti hlavy, čím sa zhoršuje sústredenosť dieťaťa. V potrave ju potrebujeme prijímať v podobe škrobových látok, postupne, nie veľkú dávku naraz. Jednoduché cukry – sladké raňajky, cereálie (guličky, medvedíky a pod.) nie sú dobrým riešením!
Už i mierny nedostatok železa, na ktorý sú náchylné najmä dospievajúce dievčatá, môže spôsobiť únavnosť a problémy pri učení. Prosperitu dieťaťa ovplyvňuje aj jeho pitný režim. Ak je dehydrované, pociťuje bolesť hlavy, podráždenosť, únavu.
Školáci neraňajkujú a nedesiatujú
Ešte dnes mi vonia chlieb so syrom a paprikou, ktorý som mala tak rada. To bola moja desiata. A všetci spolužiaci počas veľkej prestávky vybaľovali svoje chleby zabalené v servítke. Tieto časy sú však dávno za nami. Žiaľ, mnohí dnešní školáci chodia do školy s peniazmi vo vrecku a majú za úlohu niečo si kúpiť. Častokrát sa stane, že uprednostnia – v tom lepšom prípade – jedlo typu hotdog, čipsy, kola a pod., v tom horšom použijú hotovosť na kredit do mobilného telefónu. Mnohé deti však nielenže nejedia nič v škole, ale dokonca ani neraňajkujú!
Výskumy ukázali, že ak neraňajkujeme, naša pozornosť klesá. Keď sa testovali duševné výkony školákov, oveľa lepšie výsledky dosiahli dievčatá a chlapci, ktorí boli po raňajkách v porovnaní s tými, ktorí neraňajkovali. Žiaci mali priaznivejšie výsledky testov, rýchlejšie dokázali vypočítať príklady, robili menej chýb v čítaní. Nepriaznivý vplyv má už jednorazové vynechanie raňajok.
Voľakedy sa zvykol deťom (generácia mojich srodičov a starkých)podávať rybí tuk – aby nemali rachiotídu, aby neboli krivé.ˇV súčasnosti som sa častejšie dočátala ako telo človeka potrebuje morské ryby – s prekivapením som zistila že aj na vývoj mozgu, nervov. Možno by aj dnes bolo menej ADHD detičiek a nervných dospelákov, keby sa tradícia podávania rybieho tuku uchovala. Ja som našin zaťala dávaž také kapsulky s rybím tukom, lebo na čokolvekj morského reagujú svrbiacimi vyrýžkamimale tieto želé tobolky znášajú dobre. Nie som zástanca umelých vitamínov, ale keď to inak nejde…