Čo priniesol nový školský zákon? V rozhovore s Janou Žitňanskou

Eva Pavlíková 0

Svet nefunguje pre každého rovnako. Každý sme iný, každé dieťa je jedinečné.  Pojem “inklúzia” je o rešpekte ku každému. Či je obdarený talentom a schopnosťami, alebo potrebuje v niečom podporu a pomoc. Každé dieťa má mať šancu dostať sa k vzdelaniu.

Národná rada prijala nový školský zákon, ktorý posilňuje inklúziu. Prináša nielen právny nárok na podporné tímy na školách, ale aj na riešenie bariér, či zabezpečenie kompenzačných pomôcok. Čo tento zákon znamená pre naše deti, o tom sme sa porozprávali s poslankyňou NRSR Janou Žitňanskou (Demokrati), ktorá sa tejto téme venuje dlhodobo a ktorá na príprave zákona spolupracovala.

 

Nedostatok asistentov učiteľa na školách je problémom už dlhé roky. Črtá sa nám riešenie ?

Viac ako polovica detí, ktoré by potrebovali pomoc od asistenta učiteľa, sa k tejto pomoci nedostane. Upozorňovala som na to takmer desať rokov.  Po tom, čo sa mi ešte ako opozičnej poslankyni podarilo presadiť zdvojnásobenie sumy na asistentov učiteľa, som sa opakovane snažila zaviesť ich nárokovateľnosť. Toto sa nám teraz konečne podarilo.

Čo v praxi znamená táto nová „nárokovateľnosť“ pre školu, alebo pre rodiča?

Najlepšie je to asi viditeľné na porovnaní so súčasnou situáciou. Momentálne je system nastavený tak, že ministerstvo môže prideliť na žiadosť zriaďovateľa školy financie na asistenta učiteľa. Po novom zákon výslovne stanovuje, že ministerstvo tieto financie na žiadosť pridelí. Znamená to právny nárok, a v praxi teda, že každé dieťa, ktoré asistenta potrebuje, ho aj dostane. Pre ministerstvo to znamená povinnosť financie od septembra 2026 prideliť.

Na asistenta bude teda nárok. Máme ich v tomto povolaní dosť?

Určite je jednou z našich veľkých úloh zatraktívniť povolanie pedagogického asistenta, aby sme pri ich nárokovateľnosti nečelili nedostatku. Jeden z krokov sa mi podarilo dosiahnuť už teraz v novele školského zákona, kedy je zavedená možnosť ich kariérneho rastu. Verím, že hoci ide o malý krok, pomôže prilákať pracovníkov do tohto sektora.

Čo si máme predstaviť pod “kariérnym rastom” pedagogického asistenta?

Po novom bude mať ministerstvo povinnosť prideliť zriaďovateľovi školy na požiadanie financie na vzdelávanie zamestnancov školy zamerané na poskytovanie podporných opatrení. Možnosť ďalšieho vzdelávania pedagogických asistentov tak bude právne nárokovateľná. Zároveň sa novelou navýšil kariérový stupeň, do ktorého je možné zaradiť pedagogického asistenta, čo samozrejme ďalej ovplyvňuje aj ich platovú triedu.

Mnohé deti so zdravotným znevýhodnením sa do školy ani nedostanú. Zastavia ich reálne bariéry v podobe schodísk či absencia bezbariérovej toalety.

Áno aj na toto sme mysleli. V rámci pozmeňujúcich návrhov sa mi podaril presadiť právny nárok na materiálno-technické vybavenie, kedy ministerstvo na žiadosť zriaďovateľa poskytne finančné prostriedky aj na špeciálne edukačné a kompenzačné pomôcky, ako aj debarierizáciu priestorov škôl, či napríklad aj diétne stravovanie detí. Ide teda skutočne o rozsiahly balík opatrení, ktoré výrazne pomôžu s inklúziou nášho školského systému.

Na niektorých školách už začali pôsobiť školskí zdravotníci, ktorých sa vám podarilo dostať do zákona už koncom roka 2021. Aký je zatiaľ ohlas a ako sa bude pokračovať v zabezpečení ich pomoci žiakom?

Ide o veľký posun najmä pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením či chronickými chorobami, ale aj pre deti, ktoré dočasne berú lieky, či náhle potrebujú ošetrenie. V mnohých krajinách zdravotnícky pracovník na školách už dávno funguje a plní nezastupiteľnú úlohu napríklad pri prevencii závislostí či zvyšovaní povedomia o zdravom životnom štýle.

U nás som sa mnohokrát stretávala so situáciou, kedy rodičia žiaka s diabetom museli niekoľkokrát denne dochádzať do školy, aby aplikovali inzulín alebo dohliadli na stravu. Toto je už dnes na mnohých školách, na ktorých pôsobí zdravotník, minulosťou, a dostávajú sa ku mne mnohé konkrétne príbehy, kedy to deťom a ich rodičom veľmi pomohlo. Preto som veľmi rada, že aj zdravotnícky pracovník je súčasťou tohto nárokovateľného podporného tímu. A tak by mali zdravotníci postupne pribudnúť všade tam, kde si to situácia vyžaduje.

Máme už nejaké čísla? Koľko škôl má už svojho zdravotníka?

Momentálne pôsobí v rámci pilotného projektu financovaného z Plánu obnovy 92 zdravotníckych pracovníkov na materských, základných a stredných školách. Už teraz mám pozitívne ohlasy od mnohých škôl, ktoré si pôsobenie zdravotníckeho pracovníka pochvaľujú.

Učitelia napríklad nemôžu podávať deťom lieky a mnohí, hoci tak robiť predtým museli, sa báli, aká zodpovednosť im vyvstane, pokiaľ by sa niečo dieťaťu stalo. Takto má podávanie liekov na starosti práve zdravotnícky pracovník.

V týchto dňoch bol navyše schválený v rámci Programu Slovensko 2021 – 2027 zámer národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií, prostredníctvom ktorého sa budú financovať aj zdravotnícki pracovníci. Ich počet tak bude narastať. Projekt je nastavený na postupné preklopenie financovania z európskych fondov na štátny rozpočet od účinnosti nárokovateľnosti v roku 2026.

Nárokovateľnosť sa však netýka iba asistentov učiteľa a spomínaných zdravotníkov, ale aj tzv. podporných tímov. S čím konkrétne môžu deťom pomôcť?

Zákon pozerá na podporu detí komplexne, a teda okrem pedagogických asistentov hovorí v rámci podporných tímov o nároku na školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca, zamestnanca, ktorý pomáha žiakovi so samoobslužnými úkonmi, či zdravotníckeho pracovníka.

Nárok na pomoc od podporných tímov nebude určený len pre deti so zdravotným znevýhodnením, ale aj pre tie, ktoré napríklad v nejakom momente prechádzajú ťažkým životným obdobím – rozvod rodičov, úmrtie v rodine a pod. Keďže deti trávia podstatne viac času v škole ako doma, chceme, aby sa tam každé z nich cítilo bezpečne.

Akou formou a kedy môže rodič požiadať o takúto podporu?

Rodič, respektíve zákonný zástupca dieťaťa môže písomne požiadať riaditeľa školy alebo školského zariadenia, ktoré dieťa navštevuje o tzv. vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia. Toto vyjadrenie je následne vypracované v spolupráci s odbornými zamestnancami, špeciálnym pedagógom alebo zariadením poradenstva a prevencie a určí sa v ňom, aké opatrenia a v akom rozsahu dieťa potrebuje. Následne má na toto opatrenie dieťa nárok.

Ďalšou z noviniek, ktorá sa do zákona dostala na váš návrh, je zavedenie možnosti pôsobenia sociálneho pracovníka. Prečo ho školy potrebujú ?

Požiadavka na túto zmenu prišla z praxe. Už dlhšie bola snaha umožniť sociálnym pracovníkom pracovať na školách, v poradniach, či v reedukačných a diagnostických centrách. Ich úlohou bude poskytovanie komplexnej starostlivosti pre deti, žiakov a ich rodiny, promptnosť riešenia sociálnych problémov žiakov, ktoré ovplyvňujú ich školskú úspešnosť, s možnosťou dlhodobej intervencie a sprevádzania. Z môjho pohľadu je obrovským prínosom to, že to bude môcť robiť nielen na pôde školy, ale aj v teréne, v rodine, v komunite. Pomôže sa tak predísť mnohým dôsledkom neriešených situácií.

Čo sú vaše ďalšie kroky pri pomoci žiakom so zdravotným znevýhodnením?

Jedným z mojich ďalších krokov je ďalší z návrhov, ktorý som predložila na rokovanie parlamentu, a síce zavedenie možnosti osobných asistentov detí so zdravotným znevýhodnením pôsobiť na školách. V súčasnosti osobná asistencia nie je poskytovaná počas školského vyučovania či školských aktivít. Často však ide o úkony zasahujúce do intímnej sféry dieťaťa a malo by tak mať nárok na asistenciu od človeka, ktorého pozná a verí mu.

Mnohé ďalšie kroky konzultujem s rôznymi organizáciami, ktoré zastupujú osoby so zdravotným znevýhodnením či s rodinami detí so zdravotným znevýhodnením, tak verím, že sa nám spoločne postupne podarí dosiahnuť ďalšie zlepšenia.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Eva Pavlíková

Do tejto stránky som sa prerodila. Postupne - pôrodmi mojich štyroch detí. A tak sa na svet pozerám očami rodiča. Čo na mysli, to na klávesnici.

články autora...