Na Slovensku sa každý rok narodí 200 nepočujúcich detí. Len tretina z nich neskôr navštevuje materskú škôlku, ktorá je pre zaradenie do kolektívu a rozvoj rečových schopností veľmi dôležitá.
Väčšina rodičov, ktorí majú nepočujúce dieťa, sa rozhodne odložiť nástup do zamestnania a zostanú s deťmi doma. Zvyčajne sú to mamy.
shutterstock Nižší príjem rodiny, rovnako ako nedostatok odborníkov na sluchové postihnutie, a žiaľ aj nedostatočná zaangažovanosť štátu, sú najväčšou bariérou, aby sa nepočujúce dieťa rozvíjalo rovnako kvalitne ako jeho počujúci rovesníci.
O potrebe podporovať nepočujúce deti vypovedá aj samotný fakt, že na stredné školy nastúpi len 42% nepočujúcich detí a vo vysokoškolskom štúdiu ich pokračuje len 10%.
Nemožnosť vzdelávania má za následok aj ich slabé uplatnenie na trhu práce.
Štát sa rozhodol viac podporiť rodiny s deťmi so sluchovým postihnutím.
Na tlačovej konferencii, ktorá sa uskutočnila 9. októbra, predstavila Miriama Letovanec z Implementačnej jednotky na Úrade vlády SR výsledky prieskumov, ktoré prebehli v rodinách nepočujúcich detí.
Najdôležitejšie sú prvé mesiace Až 90% nepočujúcich detí sa narodí zdravým rodičom. Preto je kľúčová nielen včasná diagnostika, a to v priebehu prvých mesiacov, ale aj pomoc lekárov a odborníkov.
Na Slovensku máme stále nedostatočnú profesionálnu starostlivosť o takéto deti.
Ak sa rodičia rozhodnú obrátiť na odborníkov, musia neraz cestovať dlhé kilometre či čakať na termín vyšetrenia u lekára niekoľko mesiacov, čo odďaľuje poskytnutie nevyhnutnej pomoci.
Čím dlhší je odklad a nastavenie správneho režimu v rodine, tým väčšia je frustrácia rodičov a dieťa stráca dôležitý čas, počas ktorého by mohlo rozvíjať rečové a sociálne zručnosti.
Kým sa rodinám dostane potrebnej pomoci, deti stratia dôležité roky, počas ktorých by sa dokázali prispôsobiť svetu počujúcich.
Marcela Beňová Pomôcť môže mobilný pedagóg Pomôcť im má väčšiia podpora programu Mobilný pedagóg, ktorý má za úlohu včasnú intervenciu priamo v rodinách s nepočujúcim dieťaťom.
Jeho hlavným cieľom je, aby sa rodičia naučili nielen prijať hendikep dieťaťa, ale najmä naštartovali jeho aktívny rozvoj. Odborník dokáže rodičom pomôcť, aby pochopili ako vníma svet nepočujúce dieťa, ako majú využívať dostupné hračky a pomôcky, no najmä ako rozvíjať reč.
Mobilný pedagóg zaisťuje nielen pravidelné stretávanie špeciálneho pedagóga s rodinou aspoň dvakrát mesačne, ale aj spoločné stretávanie ostatných rodín.
Podpora zo strany štátu má vysokú návratnosť Podľa výsledkov analýzy sa každé euro investované do tohto programu vráti viac ako trikrát, no predovšetkým sa zlepší a skvalitní život nepočujúcich detí o 40 až 80%.
Štát ušetrí náklady na špeciálne vzdelávanie a sociálnu pomoc a umožní v budúcnosti zvýšiť zamestnanosť nepočujúcich, ktorí si dokážu nájsť prácu, založiť rodinu či mať vlastné bývanie.
Podľa analýzy by mal štát investovať jeden milión eur ročne na včasnú intervenciu.
OZ Nepočujúce dieťa chce zároveň prostredníctvom kampane Neverím vlastným ušiam oboznámiť verejnosť so životom, starosťami i radosťami nepočujúcich detí.
VIDEO Kampaň sa snaží vyvrátiť mýty o deťoch so sluchovým postihnutím. Ukazuje napríklad, že aj nepočujúce deti sa vedia naučiť rozprávať, čítať, radi sa hrajú a nechýba im zmysel pre humor.
Tvárou kampane sa stal herec Juraj Kemka a viacero detí so sluchovým postihnutím.
Loading...