Keď sa kresťanstvo stalo oficiálnym štátnym náboženstvom, pochovávanie sa uskutočňovalo v chrámoch a kláštoroch, v bezprostrednej blízkosti kostolov sa na vysvätenej pôde zakladali cintoríny. Na stredovekých cintorínoch bývali hroby usporiadané v jednom smere, tvár nebožtíka mala byť obrátená smerom na východ. Táto tradícia bola známa aj u Slovanov, ale v kresťanstve nadobudla novú symboliku. Vychádzajúcim svetlom sa pre kresťanov stal Kristus.
V období osvietenstva boli z hygienických dôvodov cintoríny v okolí kostolov rušené a zriaďovali sa nové ďalej od miest a dedín. Budovali sa na suchých vyvýšených miestach, aby ich nezaplavilo a ohrada dookola ich chránila pred zvieratami. Upustilo sa aj od zvyku pochovávať v jednom smere, rady hrobov sa už podriaďujú praktickej a estetickej stránke. V mestách sa na takýchto novších cintorínoch stavali kaplnky a v nich sa slúžili pohrebné obrady.
Na cintoríne mal nájsť miesto svojho posledného odpočinku každý
Pán tu mal pochovať svojho sluhu, cirkevní predstavení zas chudobných dedinčanov alebo hostí. Ľudia sa však bránili pochovávaniu neznámych cudzincov a tých, ktorí zomreli záhadnou neprirodzenou smrťou (napr. priplavených utopencov, samovrahov,…).
V niektorých mestách vznikali cintoríny osobitne podľa vierovyznania. Inde sa zas podľa konfesií pochovávalo na jednom cintoríne, ale oddelene v rôznych častiach a hranicu tvoril napríklad ústredný kríž. Počas vojen a epidémií vznikali vojenské a cholerové cintoríny.