Väčšie deti a mládež mali ďalej pokračovať v mestách na latinských školách a následne na akadémiách a univerzitách.
Tým však svoje vzdelávanie človek nemá ukončiť. Má sa aj ďalej zdokonaľovať vo všetkom, čo zlepší jeho ľudskú prirodzenosť. Má cestovať a študovať cudzie jazyky, aby porozumel aj svojim susedom. Má sa učiť, rozvíjať a vzdelávať sa po celý svoj život.
Na vzdelanie má nárok každé dieťa
Sympatický na tomto múdrom mužovi bol práve samotný vzťah k mladým ľuďom a deťom. Tvrdil, že na vzdelanie má nárok každé dieťa, či je bohaté alebo chudobné, či je bystré alebo menej nadané.
Rozlišoval tiež povahové vlastnosti žiakov – niektorým učenie robí radosť, iní sú leniví, alebo dokonca vzdorovití. Každého považoval za vzdelávateľného aspoň do určitej miery. No vzdelanie úzko prepájal s výchovou. Pri vyučovaní nemá ísť len o získavanie vedomostí, ale aj o formovanie charakteru človeka. Odmietal telesné tresty za nevedomosť, no v prípade porušenia kázne ich za určitých okolností pripúšťal.
Výchovu videl Komenský v troch paralelných rovnocenných líniách. Jednou je už spomínané vzdelanie, človek má spoznávať svet. Druhou je mravnosť a kázeň, teda človek by sa mal naučiť ovládať seba samého. A treťou je nábožnosť, snaha povzniesť sa k Bohu, keďže tento život je len príprava na život večný.
Ľúbezné miesto – ŠKOLA
Aby deti chodili do školy rady, má by byť pre ne miestom ľúbezným, príjemným na pohľad zvonka aj zvnútra. Od učiteľov vyžadoval Komenský vzdelanie, metodickú pripravenosť a zároveň prívetivosť, chápavosť, lásku k deťom aj svojej práci. Prikláňal sa k tomu, že výučba má byť názorná a aktívna, aby žiak získal priamu skúsenosť a poznatky vedel využiť v praxi.
Zobrali ste si od nas komentujúcich inšpiráciu.
Venoval sa najviac svojej praci,nemal čas na iné-o ostatné sa starali a zabezpečovali jeho manželky ktoré mal.Používal Zmierlivý,diplomatický slovník-pri vybavovaní svojich vecí. Tak sa rozhodoval.
Myslím že by si žiakov ktorým to nejde zobral k sebe domov aby ich to naučil. Pomáhali tam aj. Je jasné že sa to presne skopírovať od neho nedá-boli iné časy.
Zmierlivo sa snažil dohovarať tým čo pochybili v niečom,aj dospelým.
Mame v dejinach plno príkladov.
Všetci sa snažia ako možu.
Česi a Slovaci sa navzajom poznajú aj rečovo možu si použivať svoju reč lebo si rozumeju.
Ked pride niekto kto nevie reč z roznych krajín.aj tí sa dohovoria.
Skuste niečo o gejši-ale tej čo robí spoločníka pri kulture-vedia hrat na nejaký hudn nastroj-a majú vzdelané,sú ako iné dievčatá.
Dobre viete popisovať
Gejša-filozofický spoločník,najprv to boli chlapci-mali výchovu,
ovladala koncverzáciu,ovládala umenie, hry na hudobný nastroj-
Sprevádzala spoločnosť pri nejakých spol. udalostiach.
Nespravne pochopený termín-Vyjadrovala kultúru v zemi za morom.
Jan Amos komensky-
Keby spolužiak vysvetloval neustále látku tým čo to nepochopili,
nikde by sa nedostal, nestačil by robiť svoje veci.
Vtedy bola pomala doba iný systém