Poznáte určite tú situáciu dôverne: v lepšom prípade deti vydržia, kým vyjdete z kostola, tie všetečnejšie si to rozbalia priamo v kostole:
„Mamí, aké veľké je to horčičné semienko, keď z neho vyrastie taký veľký strom?“ Texty svätého Písma sú plné tajuplných, starých výrazov a slovných spojení, o ktorých už ani my dospelí netušíme (alebo ani nepremýšľame), čo vlastne znamenajú.
Lenže deti sú neodbytné – tak teraz čo?
Chytiť, prežiť, vyskúšať
Ak sme doteraz ponúkli možnosť rukolapne poznať predmety v katolíckom kostole cez fotoseriál, rovnaká možnosť existuje aj pri náročných evanjeliách či statiach Písma. Aj tu sme dostali pomocnú ruku prostredníctvom Atria v rakúskom Trumau, kde kreatívne a nápadito ponúkli deťom odžitie a pochopenie aj v tomto smere. Vďaka fotografiám Martiny Jokelovej – Ťuchovej môžeme aj vám priblížiť niekoľko nápadov, ktoré viete pri troške šikovnosti zrealizovať aj sami doma a vysvetliť tak všetko, čo je zakryté rúškom doby z čias Ježišových.
Kde to bolo?
Pre deti, ktoré sú trošku chápavejšie, je potrebné trošku lokalizovať miesto, kde sa to všetko odohrávalo. Mapa je potrebná rovnako tak, ako tvorivý prístup – a tak je východiskom toto skladacie puzzle Svätej zeme.
Vytlačiť ho z internetu nie je problém, rovnako ako vymyslieť omaľovánky či stavanie miest spomínaných vo Svätom Písme, možno aj na spôsob hry Carcassone.
Sväté mesto Jeruzalem
Pre Židov bol Jeruzalem dôležitým bodom aj z hľadiska ich viery. Jeho rozlohu a množstvo dôležitých miest je pre deti potrebné poznať predovšetkým pre pochopenie čítaní o posledných dňoch Ježišových – o vstupe do Jeruzalema na osliatku, cesta, po ktorej niesol kríž, ako aj Golgota či miesto hrobu.
Popri čítaní udalostí od osliatka až po hrob dieťa ukladá na maketu mesta jednotlivé budovy, palmy, kríž či hrob a takto prejde s Ježišom celú cestu. Už to nie je nuda počúvania… ale spoluúčasť a pochopenie diania.
Z malého veľké?
Nuž, mami, chápem, že zo zemiaka vyrastie niekoľko približne rovnakých zemiakov, ešte sa tak dá chápať, že z malého semienka mrkvy vyrastie niečo do veľkosti 20 cm. Ale aby z najmenšieho semienka vyrástol strom? To neverím!
A tak na rad prichádza „vedecké“ bádanie: k tomu treba lupu, semienka horčice a nejaké skutočné obrázky o tom, ako naozaj toho „nič“ vyrastie miesto pre vtáky. Rozprávanie v Biblii tak pre dieťa dostane váhu – lebo horčica aj po tých 2000 rokoch rastie stále tak isto.
Tajomstvo klasu
Vieš, ako to je ozaj s tým zrnkom v zemi? Aby mohol narásť klas, to vložené zrnko musí umrieť. Ako to je, dá sa ukázať takto – bez tohto odvážneho kroku malého zrnka by nebol chlieb… aj preto, ak má niečo dobré človek priniesť okolo seba, musí dať zo seba niečo, niečoho sa vzdať…
Určite nájdete doma aj skutočné zrnko, ktoré skúsite dať naklíčiť a rásť „naživo“.
Kúzlo kvásku
Koľké deti vedia, ako sa miesi cesto a ako to vlastne funguje s kváskom? Potom ťažko pochopia stať o kvase a nebudú ho vedieť preniesť do reality…
Pritom všetko k vysvetleniu máte doma možno rovnako, ako na tomto obrázku: nechať deti zarobiť kvások podľa receptu a vidieť, čo robí, je zážitok, cez ktorý sa dá ľahko potom vysvetliť, ako rastie Božie kráľovstvo.
No predsa podľa hesla, že dobro rozdávaním rastie…
Čo je najvzácnejšie
Kedysi neboli žiadne umelé polodrahokamy alebo „akože“ perly. Všetko bolo poctivé a drahé. Preto mať takú perlu bolo vrcholom všetkého snaženia dobrého kupca. Neváhal obetovať všetko čo mal, aby ju kúpil. Na to, aby to deti pochopili, stačí aj krabica od topánok s domom kupca, ktorý je najprv luxusne zariadený (tu by super pomohli aj rekvizity z domčeka pre bábiky), no keď predá všetko, čo má, v dome ostane len kupec a jeho nádherná perla, z ktorej sa teší.
Ak človek hľadá v živote to podstatné, a považuje to za cieľ, nie je mu ľúto vzdať sa ničoho, aby to mal… čo je to pre nás?