Kamarátka sa mi nedávno zverila s takouto skúsenosťou. Cestou na výlet ju s dcérami nesmelo oslovil muž s ruksakom.
Vysypal zopár viet po anglicky a tváril sa zmätene. Dcéry pokrútili hlavou a zašepkali mame, že mu nerozumejú.
shutterstock
Kamarátka nevie po anglicky okrem “love“ a “money“ ani ceknúť. Akosi však pochopila, že chlapec sa potrebuje dostať do centra, tak s ním zašla pred čakáreň a spoločnými silami zohnali taxík.
Trochu prekvapene zistila, že dievčatá sa napriek jednotkám z angličtiny nedorozumejú.
Decká nerozprávajú, lebo nemusia
Kde sa deje chyba, že sa deti ani po rokoch nenaučia cudzí jazyk? Učiteľka francúzskeho jazyka Mária vidí problém v dvoch veciach.
„Cudzí jazyk sa učí neprirodzene. Keď máte v triede 15 detí, tak sa jednoducho nemusia snažiť, Ak sa dostanú k slovu raz či dvakrát za hodinu, je to málo.
Pokiaľ sa to, čo mi za celý rok povedia, zmesti do piatich minút, je to málo. Ideálny systém učenia je málo žiakov a hodiny plné rozprávania, zapájania a spolupráce.
Druhý problém je motivácia. Deti sa stopnú kvôli každej chybe, neustále opravujeme. Namiesto toho, aby sme ich hoci aj s chybami posmeľovali, aby sa rozhovorili a rozpísali. My deti doslova brzdíme.“
Problém vidí aj v nedostatočnej kvalifikácii učiteľov, ktorí nemajú dostatočné vzdelanie, a v nesprávnej metodike.
Ako to robia profíci
Na Slovensku sa popularizovaniu učenia cudzích jazykov venuje polyglotka Lídia Machová, ktorá ich sama ovláda osem.
„Radosť je pri učení kľúčová, ale sama o sebe nestačí,“ vysvetľuje základný princíp, ako sa jej podarí každé dva roky naučiť jeden jazyk.
Ona sama vymenila učebnice za obľúbené knihy a seriály a hodiny driny priniesli potom svoje výsledky. Ďalšími zásadami, ktoré študentom pomôžu, sú vhodné efektívne metódy a systém.
Univerzálny návod neexistuje
Školský systém u nás ponúka len jednu spoločnú metódu, do ktorej sa musia napasovať všetci žiaci. Pritom aj samotní profesionáli používajú rôznorodé metódy, ktoré im pomáhajú zvládnuť jazyk.
Niektorí sledujú zahraničné dokumenty, iní čítajú noviny alebo si nájdu obľúbený seriál. Dôležité podľa Lídie Machovej je, aby študenti prekonali nástrahy krátkodobej pamäte, a dostali slovnú zásobu do dlhodobej.
Marcela Beňová
Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.