Dieťa vašimi očami. Šedý priemer alebo vzácny diamant?

Kika Kováčiková 0

Predstavte si, že každý deň pošlete dieťa do školy, kde mu učiteľ aspoň päťkrát za vyučovanie povie, že je lajdák. V žiackej knižke svieti niekoľko pätiek – nepripravený, chýbali pomôcky, domáca úloha.

Dieťa, ktoré predtým patrilo k najlepším a bolo dávané za vzor, zisťuje za pochodu, aké to je byť na druhej strane. Stačilo zmeniť učiteľa.

A vy sa pristihnete, ako na dieťa kričíte. Nehovorili ste mu predsa už cez prázdniny, že to bude iné? Že končí všetko to ofukovanie, ktoré poznal v škole z prvých ročníkov. Že sa bude musieť viac snažiť, dávať pozor a áno, zapisovať si úlohy do slovníčka, ktorý napriek tomu zíva prázdnotou, lebo inak… 

Pixabay

Kričíte síce na dieťa, ale ten krik patrí vám.

Všetky vaše obavy, ktoré ste toľkokrát vyslovili nahlas, sa stali skutočnosťou. Deje sa presne to, na čo ste ho toľko upozorňovali. Vystríhali. Predpovedali. Naprojektovali.

Práve preto sa desíte, keď počujete ďalšie proroctvo, ktoré nad ním visí. Lajdák. Zopakujte to každý deň raz, dvakrát, opakujte to celý týždeň, celý mesiac. Celý školský rok.

Ak si myslíte, že slovná hračka ho vyprovokuje zmeniť jeho návyky, že ho k tomu donúti pocit hanby, pocit trápnosti pred spolužiakmi, že mu to bude tak nepríjemné, že sa prepne a konečne sa začne snažiť, ani neviete, ako veľmi sa mýlite.

Škatuľkovanie robí zlé veci

Je veľmi pravdepodobné, že čím viac lajdákov (doplň, čo sa hodí) budete dieťaťu otrepávať o hlavu, tým skôr si ich zoberie za svoje.

Majú ma za lajdáka. Takže som lajdák. Zase som si zabudol úlohu, no veď nič iné sa odo mňa ani nečakalo. Načo sa vôbec snažiť. Som lajdák.

Hlúposť? Vôbec nie, dokonca sa tomu v psychológii hovorí aj Golemov efekt. Nízke očakávania, či nízke hodnotenia dieťaťa, jeho škatuľkovanie, sa pretavia do negatívneho obrazu, ktoré má dieťa o sebe.

Golemov efekt je tiež veľmi nákazlivý. Dieťa sa do niečoho raz namočí a už sa to s ním povezie. Žiadna nepríjemnosť v škole sa bez neho nezaobíde. Skonštatuje sa len „stará známa firma.“ Myslí si to jeden učiteľ, osvoja si to aj ďalší. Tuším sa tomu hovorí, že povesť vás začne predchádzať.

Ale vráťme sa k rozprávkam

Opakom Golema je Pygmalionov efekt. Možno ste počuli príbeh o sochárovi, ktorý bol sklamaný zo všetkých žien, a tak si vytesal do mramoru ideálnu ženu, do ktorej sa zamiloval. Až ju raz bohovia premenili na skutočnú, z mäsa a kostí.

Tento príbeh je síce iba mýtom, ale nesie v sebe silné posolstvo o tom, že stačí „málo“ – niekomu veriť, venovať sa mu, investovať do neho svoj čas, pozornosť a podporu a z každého človeka dokážeme vyšperkovať niečo nové. Veľkolepé.

Spočíva v presvedčení, že ak sa rodič či učiteľ pozerá na dieťa s dôverou, je to pre dieťa takou motiváciou a povzbudením, že vo finále dosiahne úspech, hoci na začiatku by za neho nik nedal ani päť korún.

Je to o našom pohľade na dieťa

Ak dieťaťu budeme dávať najavo, že je lajdácke, nestojí za veľa a aj tak nič nedosiahne, uverí tomu a podľa toho sa „zariadi.“ Nikdy mu nenapadne, že je výnimočné, že má na niečo talent, že má nejaký dar alebo že by sa mu mohlo niečo extra podariť.

Pokiaľ ale máme za to, že stojí pred nami vzácny dar s nevídanými, priam nekonečnými možnosťami, môže sa naše „proroctvo“ pozitívne naplniť. A to je na sklonku dňa úžasná správa, pretože dáva návod, ako prestrihnúť niť zlorečeniu v podobe lajdákov (a iných chudákov). 

Otázka stojí: koľko úžasných diamantov doma máte?

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (14 hlasov, priemerne: 4,90 z 5)
Loading...
Author image

Kika Kováčiková

Vyštudovala Právnickú fakultu UK v BA, píše najmä odborné články o materských a rodičovských príspevkoch, ktoré nájdete v rubrike "Príručka pre rodiča" alebo aktuálne "Správy pre rodiča."

články autora...

Pridaj komentár