Na prechádzku či výlet do lesa sa zrejme počas prázdnin dostane veľa z vás. Niekto má les hneď za domom, niekto sa k nemu musí doviezť MHD.
Nech už sa k tomu „vášmu“ lesu dopravíte hocijako, vaše detváky možno ocenia, ak im okrem klasickej túry a opekania slaninky pripravíte nejaké hry.
Nemusíte na to mať kurz inštruktora detských táborov. Pokiaľ práve neoplývate nápadmi a vaša hlava už je príliš unavená z práce, ponúkame vám niekoľko tipov, ako na chvíľu zaujať roztatárené potomstvo.
V lese je veľa vecí, ktoré môžeme využiť. Môžeme sa hrať so zvukmi, vôňami, môžeme čas stráviť pozorovaním zvieratiek alebo hmyzu. Môžeme deťom vyrobiť prekážkovú dráhu z popadaných stromov, pníkov, môžu podliezať konáre nízko pri zemi, preskakovať lesné potôčiky. Môžeme pozorovať stopy lesnej zveri a identifikovať hlas vtákov – ak teda my sami vieme, ktorému zverovi a operencovi prináležia ….
Myslím, že akákoľvek z týchto aktivít dáva deťom priestor na rozvíjanie ich vnímania, predstavivosti, pohybovej koordinácie a aj tvorivosti.
Niežeby ste mali ísť do lesa s akčným plánom na rozvoj vlastného dieťaťa, to určite nie. No je dobré si uvedomiť, že aj pri oddychu v lese sa deti môžu veľa naučiť a my im v tom môžeme pomôcť.
Pozorovanie hmyzu Pred cestou do lesa môžeme deti motivovať prezretím si obrázkov hmyzu v nejakej encyklopédií. Najmä mestské deti (bez urážky, sama také doma mám) netušia, koľko druhov hmyzu v lese pobehuje a poznajú len Ferda Mravca a chrobáka Truhlíka …. Keď už sme pri tom mravcovi, pozorovanie mraveniska je úžasný moment. Mravčeky pobehujú, vláčia slamky, nosia vajíčka … deti sú zvyčajne fascinované a dokážu sa na tie tmoliace sa mravčeky dívať dlhý čas.
Na pozorovanie hmyzu si deti môžu vyrobiť pinzetu z papiera.
V lese sa snažíme nájsť aspoň niekoľko druhov, pod kôrou popadaných stromov, na trávach, pod veľkými kameňmi. Chytáme ho papierovou pinzetou a ukladáme do škatuľky. Deti ho potom môžu pozorovať lupou a porovnať, či to, ako chrobáčik vyzerá v realite, zodpovedá obrázku v knižke alebo encyklopédii.
Hra so zvukom Po ceste lesom môžete nenápadne zbierať „materiál“, ktorý potom použijete pri hre so zvukmi. Ak sú deti už trocha unavené a potrebujú oddych, alebo sú naopak utrhnuté z reťaze, pri chvíli odpočinku sa môžu sústrediť na poznávanie lesa po zvuku.
Čo poslúži ako materiál? Napr. suché listy, vetvičky, orechy, kamene, žalude, kôra zo stromu.
Deti si musia zavrieť oči a budú hádať, čím ste zašuchotali, čo to prasklo, čo o čo buchlo.
Čo poznáme po hmate? Je to variant predošlej hry. Deti so zaviazanými očami musia povedať, čo im podáte do ruky. Hru môžete variovať tak že z každej veci budete mať viac kusov. Potom dieťaťu dáte do jednej ruky nejakú vec (šišku, kúsok machu, vetvičku s ihličím, vetvičku s lesným plodom – šípky, trnky, kamienok, starý gaštan, hlina z lesnej cesty) a v kope pred sebou (v širáku, taške, košíku) má nájsť takú istú vec.
Prenášanie lana Lano sa na výlete dá využiť na rôzne hry (nielen na poviazanie k indiánskemu totemu …). Ak aj nemáte doma pevné lano, pre účel tejto hry postačí aj pevnejší špagát.
Na zem pred deti rozložte lano do kruhu. Deti sa rozostavia pred lano. Povedzte im, že si majú predstaviť, že na zemi pred nimi leží obrovský kus skla. Ich úlohou je túto veľkú tabuľu skla preniesť na iné miesto (2 – 3 m vzdialené od pôvodného). Mali by ísť pomaly, opatrne a jednotne.
Táto na pohľad jednoduchá úloha môže byť pomerne tvrdým orieškom. Ide o to, aby sa deti skoordinovali, išli pomaly a opatrne – akoby v rukách mali naozaj sklo. Môžete ich aj vrátiť na začiatok, ale zároveň ich povzbudzujte, že už to pôjde – len musia byť trpezliví a ísť opatrne. Keď sa im lano podarí premiestniť, môžete sa (pri tej opečenej slaninke) rozprávať o tom, čo bolo pre nich ťažké a prečo. Deti – najmä tie staršie – si majú šancu uvedomiť, čo ich napr. rozčuľuje, čo ich veľmi rýchlo vyvedie z rovnováhy a toto je priestor, kde o tom môžu slobodne hovoriť.
Pexeso z listov Z lesa si domov doneste rôzne listy stromov, z každého druhu aspoň 2 kusy (budete potrebovať 2, ale keby sa náhodou pri transporte nejaký zničil..). Z kartónu vystrihnite obdĺžniky – toľko, koľko párov listov sa vám podarilo nazbierať.
Na každý obdĺžnik položte list – buď ho tam prilepte (krátka trvácnosť), alebo navyše obaľte potravinovou fóliou. Môžete to aj zalaminovať – ale to už vyžaduje príslušnú techniku.
Nuž a potom už len hráte pexeso podľa klasických pravidiel a učíte sa spoznávať listy jednotlivých stromov. Viete, ktorý je javorový, lipový, bukový, dubový, gaštanový, brezový, jarabinový, osikový, lieskový (a neviem ešte aký)?
Veľa pekných lesných dobrodružstiev!
Loading...