Mobilných operátorov sme oslovili s otázkami ohľadom produktov určených pre túto kategóriu. Odpovedalli:
Andrej Gargulák, hovorca spoločnosti Slovak Telekom
Martina Jamrichová, hovorkyňa spoločnosti Telefónica Slovakia
Richard Fides, Media Relations Specialist spoločnosti Orange Slovensko
Ponúka vaša spoločnosť špeciálny produkt určený pre deti? Ak áno, pre akú vekovú kategóriu je určený?
Orange: V našej ponuke máme viacero ponúk, ktoré sú vhodné pre deti:
Paušály Spolu sú paušály pre rodiny, vďaka ktorým zakazník získava volania medzi 7mimi číslami zdarma, navyše sú k nemu k dispozícii rôzne služby, napríklad, možnosť nastaviť si automatické upozorňovanie cez SMS, ak niekto z blízkych prekročí zvolený limit, dokonca zablokovať spoplatnenú prevádzku na vybraných číslach. Pre deti je z paušálov najvhodnejší Paušál Spolu S s volaniami medzi 7imi číslami zdarma, bez predplatených minút s výhodnou minútovou cenou do všetkých sieti v SR 12c za mesačný poplatok 4,90 €. Paušál je k dispozícii, ak zákazník má v rámci svojho zákazníckeho účtu aktivovaný Paušál Spolu L alebo XL.
Pre zákazníkov, ktorým nevyhovujú Paušály Spolu, máme v portfóliu Paušály pre blízkeho, vďaka ktorému získa vzájomne neobmedzené volania a výhodnú cenu za volania 12centov. Zákazník má možnosť ho získať pri podpise dodatku k zmluve o pripojení s viazanosťou. Môže si vybrať buď Paušál pre blízkeho bez telefónu za 1 € bez viazanosti, a ak si vyskladá paušál s mesačným poplatkom vyšším ako 12 €, môže si vziať aj Paušál pre blízkeho s telefónom za 3 € s viazanosťou na 24 mesiacov.
Ak zákazníkovi nevyhovujú paušálne produkty, môže si k svojmu paušálu aktivovať či už na existujúcu alebo novú predplatenú Prima kartu, ktorá zabezpečuje úplnú kontrolu nad výdavkami, výhodný profil Prima Snov, vďaka ktorému získa rovnaké výhody ako s Paušálom pre blízkeho bez telefónu (neobmedzenú komunikáciu s rodičom a volania za 12c/min).
Obľúbeným produktom pre deti sú aj kreditné paušály, najma Paušál 3 €, ktorý obsahuje predplatený kredit 3 € na volania, SMS/MMS do všetkých sietí v SR. Paušál je navyše k dispozícii aj s novým MT s viazanosťou 24 mesiacov.
Pre študentov máme v našom portfóliu aj špeciálne vytvorené paušály Volaj 100 alebo Volaj 250, ktoré si zákazník môže zobrať pre svoje dieťa, ak má niektorú z CKM kariet. Paušály obsahujú predplatené minúty a SMS za výhodný mesačný poplatok a sú k dispozícii s MT so skrátenou viazanosťou len 18 mesiacov (100 minút a 50 SMS s MT za 9,99 € mesačne alebo 250 minút a 100 SMS s MT za 19,99 € mesačne).
Telekom: Telekom ponúka predplatené SIM karty s Disney kolekciou „Cars“ a „Hannah Montana“, ktoré sú bezpečné a špeciálne vyrobené pre deti. Sú určené primárne pre deti od 7 do 12 rokov, čo je vek, kedy rodičia kupujú svojim deťom ich prvú SIM kartu. SIM karty s Disney kolekciou oslovujú aj vyššie vekové skupiny vďaka nízkym cenám volaní aj SMS a užitočným službám.
O2: Ponuka programu O2 Fér, či už s platbou na faktúru, alebo ako predplatenej karty, zahŕňa potreby všetkých vekových kategórií, keďže zákazník bez viazanosti a pravidelných mesačných poplatkov platí len toľko, čo prevolá alebo preesemeskuje. Nepotrebujeme teda vytvárať umelý produkt pre túto kategóriu zákazníkov.
Segmentujete kategóriu „deti“ na ďalšie segmenty? Napr. 6-ročný školák má iné potreby ako 15-ročný tínedžer. A 10-ročného druhostupniara disney obrázok už neosloví.
T: SIM karty s Disney kolekciou sú určené primárne pre deti od 7 do 12 rokov. Staršie deti môžu využiť niektorý z našich predplatených produktov v štandardnej ponuke.
O2: Ako sme už spomínali, program O2 Fér je univerzálny pre všetky vekové kategórie. Ideálnym riešením pre deti v školskom veku, s ktorými chcú byť ich rodičia v kontakte aj počas dňa, je predplatená karta O2 Fér. Výhodou predplatených kariet je kontrola spotreby, keďže deti môžu telefonovať len do výšky predplateného kreditu. Spolu s programom O2 Fér aktuálne ponúkame študentom možnosť aktivácie balíčka Internet do mobilu, s ktorým automaticky získavajú SMS v sieti O2 Slovensko zdarma na obdobie platnosti balíčka. Ponuka platí pre nových zákazníkov predplatených kariet programu O2 Fér.
Aká je výhoda daného produktu oproti ostatným produktom vášho portfólia?
T: Dieťa v balení SIM karty nájde sériu farebných samolepiek, tetovačiek a v balení so špeciálnym mobilom aj rozprávkový obal na mobilný telefón. Zároveň si majiteľ tejto SIM karty môže bezplatne z WAP-u stiahnuť hru, pozadia a šetriče displeja, a mať tak svoje obľúbené postavičky aj priamo v mobile. SIM karty majú nízke ceny volaní aj SMS a sú na nich automaticky blokované volania na audiotexové čísla a aj prístup k nevhodnému obsahu na portáli t-zones či wapových stránkach našich partnerov. Rodičia ocenia, že na SIM karte si môžu aktivovať päť užitočných služieb pre lepší prehľad o volaniach a bezpečnosti detí, z ktorých väčšina je bezplatných:
- dostane bezplatnú informačnú SMS správu v prípade, že kredit dieťaťa klesne pod 0,50 eur,
- môže si preveriť poslaním jednej SMS-ky, či dieťa dodržiava napríklad školský poriadok a mobilný telefón má počas vyučovania vypnutý,
- v prípade potreby si môže zistiť polohu svojho dieťaťa,
- dokáže dieťaťu nastaviť povolené telefónne čísla, na ktoré môže volať a posielať SMS-ky,
- so službou Sponzor sa aj v prípade nedostatku kreditu dieťa vždy dovolá rodičovi.
O2: Program O2 Fér je univerzálny produkt určený pre všetkých zákazníkov. Výhodou je, že ho môžu mať tak deti, ako aj rodičia, z čoho plynie rad ďalších výhod, ako je telefonovanie po tretej minúte na čísla v sieti O2 zdarma, či aktivácia balíčkov, s ktorými môžu zákazníci telefonovať už od 0,058 €/min.
Čo je zahrnuté v produkte a v akom rozsahu? Počet minút, sms, mms, internet, mail …
T: SIM karta obsahuje úvodný kredit 10 eur. Hovory sú k dispozícii za 10 centov za minútu a SMS za 6 centov do všetkých slovenských sietí a v každom čase. Zákazníci môžu so SIM kartou s Disney kolekciou surfovať na internete a zároveň môžu využiť špeciálny prístup k bezplatnému mobilnému obsahu a získať Java hry, pozadia či šetriče obrazovky z portálu t-zones. Automaticky sú blokované volania na audiotexové čísla a blokovaný je prístup k nevhodnému obsahu na portáli t-zones či wapových stránkach partnerov spoločnosti.
O2: Program O2 Fér s platbou na faktúru:
- mesačný program bez viazanosti na dlhé obdobia a bez mesačných poplatkov
- zákazník platí len za to, čo naozaj využije (volania, SMS, MMS, dáta)
- jednotné ceny za volania a SMS do všetkých sietí
- možnosť aktivácie balíčkov, ktoré ceny mobilných služieb zvýhodňujú (cena závisí od tipu aktivovaného balíčka)
Program O2 Fér predplatených kariet:
- základná cena za volania do všetkých sietí za 0,13 €/ min
- základná cena SMS za 0,06 €/SMS
- s aktivovaným 500 minútovým balíčkom volania do všetkých sietí už za 0,058 €/min
- s aktivovaným 100 SMS a MMS balíčkom platí zákazník za jednu SMS alebo MMS len 0,05€
- pre nových zákazníkov možnosť získať pri prvom dobití 100% navýšenie kreditu
- k predplatenej karte si môže zákazník objednať aj balíček Internet do mobilu s 500 MB dát, len za 6 €/mesiac
Aké sú obstarávacie poplatky, minimálne mesačné náklady? V prípade kreditov – aká je ich min. a max. platnosť a cena?
T: SIM karta s Disney kolekciou sa predáva za 9,99 eur v dvoch verziách (“Cars” a “Hannah Montana”) v predajnej sieti Telekomu a v ďalších predajných sieťach ako Tesco alebo v novinových stánkoch a v balení so špeciálnym mobilom Samsung E1170i so zadným zdobeným krytom za cenu 24,99 eur. SIM karta obsahuje úvodný kredit 10 eur. Platnosť kreditu po dobití karty je od troch do dvanásť mesiacov v závislosti od výšky dobitia kreditu.
O2: V prípade O2 Fér s platbou na faktúru platí zákazník len za to, čo spotrebuje, bez mesačných poplatkov. V prípade nových klientov predplatených kariet O2 Fér môžu zákazníci získať bonus v podobe 100 % navýšenia kreditu pri prvom dobití.
Je možné vrámci daného produktu využiť bezplatné volania na vybrané čísla?
T: V prípade prevolania kreditu je možné prijímať hovory, SMS správy i MMS správy prípadne volať so službou Sponzor na účet rodiča. Hovor sa najprv odpočítava z voľných minút rodiča a po ich minutí je spoplatňovaný podľa aktivovaného mesačného programu. Službu si môže aktivovať len rodič, a to priamo pri kúpe SIM karty s Disney kolekciou, alebo aj dodatočne v každom Telekom Centre či na Zákazníckej linke Telekom 0800 123 456. Nastaviť si môže maximálne päť detských čísel. Bezplatné volania sú, pravdaže, na všetky zákonom stanovené čísla.
O2: Zákazníci programu O2 Fér, či už s platbou na faktúru, alebo využívajúcich predplatené karty, môžu telefonovať po tretej minúte na čísla v sieti O2 zdarma. Zákazníci majú možnosť aj po prečerpaní kreditu príjmať hovory zdarma.
Je možné k danému produktu zakúpiť aj mobilný aparát?
T: Áno, zákazníci si môžu zakúpiť SIM kartu s Disney kolekciou v balení so špeciálnym mobilom Samsung E1170i so zadným zdobeným krytom za cenu 24,99 eur.
O2: Našim zákazníkom ponúkame najširšie portfólio mobilných telefónov spomedzi mobilných operátorov. Tie sa dajú kúpiť platbou v hotovosti, alebo prostredníctvom predaja na splátky. Zákazník, ktorý si vyberie telefón z ponuky O2, sa stáva jeho majiteľom hneď. Takto zakúpený telefón nie je viazaný na žiadne mobilné služby.
Existuje možnosť „zaplatím, koľko prevolá“?
T: Keďže ide o predplatenú SIM kartu, na ktorú sa kredit dobíja, má rodič prehľad o spotrebe svojho dieťaťa. Vďaka novej službe rodič dostane aj bezplatnú informačnú SMS správu v prípade, že kredit dieťaťa na SIM karte s Disney kolekciou klesne pod 0,50 eur. Pre rýchle dobitie kreditu sumou 12 eur stačí odpovedať na túto SMS správu s textom DOBI. Platba bude uhradená s mesačnou faktúrou. Rodič môže využiť aj iné formy dobitia kreditu ako napríklad na predajni, cez bankomat, internet či vo vybraných obchodných reťazcoch a čerpacích staniciach.
O2: Áno, to je základný princíp programu O2 Fér.
Akú má rodič možnosť kontroly čerpania?
T: Viď predchádzajúca otázka.
O2: Pri predplatenej karte je to informácia o výške kreditu. Dieťa nemôže spotrebovať viac, ako je hodnota kreditu na karte. V súvislosti s rodičovskou kontrolou však chceme upriamiť pozornosť najmä na fakt, že O2 zároveň radí na svojich stránkach, ako ochrániť deti a bezpečne používať mobil a internet. Informovanosť o možných hrozbách na sieti a prevencia je dôležitým nástrojom ochrany detí. O2 túto oblasť nepodceňuje a neustále vzdeláva svojich predajcov a prináša efektívne nástroje rodičom, ktorí chcú svoje deti chrániť.
Akým spôsobom sú v tomto produkte pokryté dátové prenosy? – objem aj cena
T: Zákazníci môžu surfovať na internete vďaka internetu v mobile 25, na ktorom majú voľný objem dát 25 MB za 0,99 eur na sedem dní.
Čo v prípade, ak už dieťa má aktívnu SIM kartu (paušál, iný kredit)?
T: Ak má dieťa aktivovanú Easy kartu, môže využívať viaceré rodičovské služby – rodič ich môže aktivovať aj na Easy kartách či s programami FIX s výnimkou služby Sponzor. Ak chce dieťa prejsť z Easy či Disney karty na mesačný program, odporúčame jeden z nižších programov – Program 40 (40 minút a 40 SMS za 5,03 € mesačne), Podľa seba 1 alebo programy Fix 9 či 12.
Telekom ponúka aj tzv. Študentský paušál, pre zákazníkov od 15 do 26 rokov, za ktorý sa štandardne neúčtuje mesačný poplatok a študent platí iba za uskutočnené volania či SMS. Prvých 100 minút hovorov sa spoplatňuje sumou 13 centov za minútu, od 101. minúty v mesiaci hovory spoplatňujú iba sumou 6 centov za minútu. SMS majú určenú jednotnú cenu: 6 centov do všetkých sietí. Študentský paušál obsahuje aj program Internet v mobile 500, ktorý je jeho neviazanou súčasťou. Prvých 12 mesiacov študent za mobilný internet neplatí, po uplynutí tejto doby je k dispozícii za štandardnú cenu 5,99 €. Telekom ponúka k Študentskému paušálu aj vybrané smartphony za zľavnené ceny.
Ktorý operátor?
Výsledky môjho súkromného prieskumu stanovili poradie operátorov u detí:
40 % Telefónica Slovakia
31 % Orange Slovensko
29 % Slovak Telekom
Zaujímavosťou je, že dieťa pomerne často využíva služby iného operátora ako rodič. Prípadne jedna rodina využíva služby dvoch či všetkých troch operátorov.
Rodičia
Pri mladších deťoch, kedy je telefón viac hračkou ako telefónom, je paušál s predplatenou sumou nevýhodný. Ako ukázal prieskum, ani predplatený kredit nestihnú deti minúť, keďže ich čas „strážia“ učitelia, družinárky, vedúci krúžkov. Potom rodičia.
Častokrát zoznam kontaktov v mobilnom telefóne obsahuje iba čísla na rodičov, starých rodičov či súrodencov. Deti ešte nie sú zvyknuté vybavovať veci samostatne, takže potreba riešenia čohokoľvek mobilom je tiež nízka. Na občasné telefonovanie využívajú telefón rodiča. Čísla kamarátov či spolužiakov pribúdajú nárazovo.
Zatiaľ má problém minúť polročný minimálny kredit. (chlapec, 11 rokov, dievča, 9 rokov)
Očakávania ratolestí sú u starších detí často dosť odlišné od potrieb rodičov. Mobil využívajú aj počas školy (niekedy aj v zakázaných časoch), poobede je samozrejmosťou. Čas strávený telefonovaním, počet odoslaných SMS či MMS správ, objem prenesených dát či počet odohratých hier, vypočutých skladieb sa ráta v dvoj-, niekedy aj v trojciferných číslach. Čísla kamarátov dávno v počte predbehli rodinu.
Práve v tínedžerskom veku začínajú rodičia riešiť vysoké účty a často z paušálu prechádzajú na pridelený kredit.
Kolegyňa dcére už platila aj tri tisíc korún, skoro ju zabili a o mesiac zase. (dievča, 16 rokov)
Mal už 2 pokusy o paušál, ale prešvihol ho do závratných súm, takže kredit TO istí (chlapec, 18 rokov)
Očakávania rodičov sú jasné: jednoduché dobíjanie, rozumná výška ceny za dostatočné služby, mať pod kontrolou hornú hranicu, a po prevolaní nastavenej hodnoty možnosť volať v núdzi a rodičom.
Rozhodnuté
Čo je výhodné pre ktoré dieťa v danom veku sa paušálne vyjadriť nedá. Ponuka operátorov je veľká, niekedy zbytočne rozsiahla či komplikovaná. Zorientovať sa v množstve produktov na internete tiež nie je jednoduché. Ideálne je nájsť si čas na osobnú návštevu predajní zvolených operátorov a dúfať v odbornú zdatnosť pracovníka. Odbornosť je veľmi dôležitá, lebo takto sa môžete dozvedieť o možnostiach, ktoré ste v letákoch či na internete nenašli či nepostrehli, prípadne skombinovať pár produktov, ktorým ste nevenovali pozornosť. Žiaľ, v tomto čase to znamená niekoľko hodín trpezlivosti.
Potreba využívať mobilný telefón je variabilná u detí rovnako ako u rodičov. Čo asi ocení každý majiteľ (a platiteľ) mobilného telefónu – bez ohľadu na vek – sú variabilné služby šité na mieru . Lacné hovory do ktorejkoľvek siete v ktoromkoľvek čase – pre tých, čo veľa telefonujú. Lacné SMS / MMS do všetkých sietí – pre tých, čo posielajú veľa správ. Lacný a rýchly internet s dostatočným objemom dát – pre tých, čo potrebujú prístup k e-mailu alebo internetu.
Pri rozhodovaní by pomohli aj podrobné výpisy, ktoré sú ale, z neznámych príčin, spoplatnené (prípadne v cene od mesačnej sumy, ktorá je pre mňa neakceptovateľná). Faktúra síce poskytuje základný prehľad, ale stále mám pocit, akoby mi v obchodnom reťazci dali blok s položkami potraviny, drogéria či priemyselný tovar a ja by som zo sumy za potraviny mala mať prehľad, či mi naúčtovali taký počet rožkov, aký som kúpila a v takej cene, akú deklarovali.
Sľubujú sa služby na mieru, ale ako som sa sama presvedčila, na mieru znamená výber z ponúkaných produktov, ktoré akosi nepokrývajú moje potreby. Pri snahe o optimalizáciu mojich výdavkov u môjho operátora mne na mieru som narazila: povedzte, kam telefonujete, kam sms … a my vám niečo ponúkneme. Veď to všetko majú v systéme, to si mám doma robiť vlastnú štatistiku? Nehovoriac o tom, že pri podpise zmluvy niekoľko rokov!!! nedokážu v systéme zadať okrem dátumu vykonania aj dátum účinnosti zmeny. Aby človek mal aký-taký prehľad a aby nemusel riešiť pomerové delenie služieb na „starú“ a „novú“ službu (a k nim prislúchajúce poplatky), musí spraviť zmenu presne v daný deň. Aj to musí mať šťastie, lebo čo keď to systém nestihne?
Čo majú, žiaľ, všetky ponuky spoločné, sú preferované hovory či správy do vlastnej siete. Takto sa slovenský svet rozdelil na 4 skupiny: ružovú, modrú, oranžovú, a relatívne malú skupinu tých, ktorí volajú aj do inej ako vlastnej siete. Lebo volať do inofarebnej siete je drahé… Pritom niektoré mobilné čísla sú vlastne pevná linka, a vďaka prenositeľnosti čísla je srandy ešte viac. Kamoška mi zabudla dať vedieť, že už mesiac je u iného operátora a ja jej veselo posielam SMS a čudujem sa, prečo mi ich účtujú, keď SMS do vlastnej siete mám v cene.
Napriek tomu sa vám stane, že si vyberiete nejaký ponúkaný balíček, paušál, kredit či službu, z ktorej využijete iba 2/3, lebo cena bude výhodnejšia a zaplatíte bonusovú službu, ktorú využijete možno iba zopárkrát…