Vierka Krajčovičová je mamou šiestich detí. Neštandardné číslo na slovenské pomery.
Ak si k tomu pridáme ešte aj domáce vzdelávanie, vytušíme, že ich rodinka sa naozaj vymyká bežnému priemeru, na aký sme zvyknutí.
Ale my už ich tak trochu poznáme.
Pred pár rokmi napísala Vierka pre náš portál rodinka.sk niekoľko článkov, ktoré zachytávajú počiatky ich domácej školy.
Vierkin syn bojoval s dyslektickými problémami, a preto sa ho rozhodla vzdelávať doma. Neskôr pribudli k Ondrejovi ako spolužiaci aj ostatní bratia.
Nie celá rodina je „homeschoolingová.“
Najstaršia Veronika má za sebou klasickú základnú, aj strednú školu. Druhý v poradí, Martin, už medzičasom opustil domáce lavice a pristál v stredoškolských.
Či ho bude nasledovať aj dyslektik Ondrej alebo bude pokračovať v domácom vzdelávaní aj cez strednú, ešte Vierka nechcela predbiehať. V každom prípade, má doma pestrú zbierku rôznych možností a kombinácií vzdelávania a môže si dovoliť porovnávať, čo to prináša jej deťom.
Stretli sme sa, aby sme nadviazali na tému domácej školy s odstupom času a rozprávali sa o tom, ako im rozhodnutie vzdelávať deti doma zmenilo život.
Vierka, povedala si mi, že keď robievaš rozhovory o domácej škole, spravidla sa všetci pýtajú na tie isté veci. Je nejaká otázka, ktorá sa dokola opakuje a už Ťa nudí?
„A čo socializácia vašich detí? To je ohromná téma, ktorá trápi všetkých. Domácich školákov je zanedbateľný zlomok, asi pol promile zo všetkých detí, ktoré chodia do školy a všetci sa zaujímajú, či sú socializovaní.
Myslím si, že nesocializovaná je, naopak, veľká časť práve tých detí, ktoré chodia do školy, ale to nikto nerieši. Všetci sú zameraní na domácich školákov, lebo predstava je, že sú niekde zavretí v bubline, že ich matky nepúšťajú nikam von, že chudáci nemajú nijaký kontakt s prostredím.
Ale realita vyzerá úplne inak. Tieto deti sa dokážu naučiť, ak to preženiem, za tri hodiny a po zvyšok dňa majú čas na socializáciu, na všetky krúžky a na kamarátov.
Problém je skôr naopak, u detí, ktoré chodia do školy. To ony nemajú čas sa socializovať, čas sa chodiť hrávať, pretože sú dlho v škole a keď prídu zo školy, čakajú ich úlohy a ak majú ešte nejaký krúžok, tak je hneď šesť hodín večer a nestihli sa zahrať s kamarátom.
Veľa rodín, ktoré učia svoje deti doma, je viacdetných, takže deti sa stíhajú zahrať medzi sebou. Ak majú detí menej, sanujú to tak, že dávajú deti na veľa krúžkov.
Argumentom pri socializácii detí by tiež mohlo byť, že sa stretávajú nielen s rovesníkmi, čo je viac prirodzené, funguje to tak aj v živote. Skôr je to iné v triede.
Áno, je to umelé prostredie, kde sa vytrhnú deti, ktoré sa narodili v rovnaký rok, usporiadame ich podľa abecedy a rozsypeme ich do troch tried. Sme spolužiaci, a teda hneď aj kamaráti?
Neviem, podľa mňa sa lepšie, keď sa nájdu kamaráti podľa rovnakého záujmu, ako napríklad náš Ondrej, ktorého baví robotika. Každý týždeň sa stretnú štyria chlapci, majú svojich vedúcich, zadané úlohy a pracujú spoločne na plnení nejakého cieľu, a to je podľa mňa ono. Alebo majú futbal. Opäť tímová hra, tímový duch.
V škole sa dostanú do konkurenčného prostredia a závisí od učiteľa, či im vymyslí nejaký spoločný cieľ, či budú pracovať na niečom spoločne. Ak to chýba, potom je to o individualitách, o bojoch, aby som sa presadil prvý. Na úkor všetkých ostatných.
Kika Kováčiková
Vyštudovala Právnickú fakultu UK v BA, píše najmä odborné články o materských a rodičovských príspevkoch, ktoré nájdete v rubrike "Príručka pre rodiča" alebo aktuálne "Správy pre rodiča."