Predčitateľská gramotnosť nie je len záležitosť materskej školy. Aj vy – rodičia – by ste sa mali aktívne zúčastňovať na jej rozvoji u svojho dieťaťa.
Ako rozvíja gramotnosť škôlka?
Predškolská edukácia v materskej škole uvádza dieťa do reality cez rozmanitosť, pestrosť a ich vzájomné súvislosti. Učiteľky v materských školách pracujú na celostnom rozvoji osobnosti detí, osvojovaní kľúčových kompetencií ako nástrojov ďalšieho vzdelávania a pomáhajú im v budovaní vlastného obrazu sveta a v rozvíjaní seba samého.
Zámerné rozvíjanie predčitateľskej gramotnosti detí predškolského veku by sa malo uskutočňovať v spojení hovorenia, počúvania, čítania, písania, ktoré sú sprevádzané myslením, porozumením a chápaním.
Zo zistení nedávno realizovaného prieskumu však vyplynulo, že v mnohých prípadoch prostredie materských škôl pripomína „sterilné prostredie“, ktoré okrem písomných oznamov pre rodičov neobsahuje dostatočné množstvo prvkov, ktoré rozvíjajú predčitateľskú gramotnosť. Mali by ste preto pracovať na podnecovaní gramotnosti aj doma.
Kedy s predčitateľskou gramotnosťou začať doma? Stimulácia gramotnosti má prebiehať už od vstupu dieťaťa do materskej školy, to znamená, že od tohto veku je vhodné sa venovať rozvoju gramotnosti aj v domácom prostredí.
Vytvorte doma podnetné gramotné prostredie
Gramotne podnetné prostredie tvoria prirodzené podnety, ktoré vaše dieťa motivujú k čítaniu a písaniu.
Prostredie by malo obsahovať texty vychádzajúce priamo z reality (nápisy budov, logá výrobkov, názvy potravín, sladkostí, reklamy a reklamné letáky, oznamy a pozvánky na rôzne podujatia, pohľadnice, zoznamy na nákupy, noviny, časopisy a najmä knihy). V priestoroch treba využívať nasledujúce prvky:
predmety a zariadenia označené názvami – využívajte slovíčka nalepené na skrinkách a rôznych zariadeniach, ktoré sú v zornom poli dieťaťa, aby si ich mohlo v prípade záujmu „čítať“ a odpisovať,
fotografie dieťaťa a rôzne iné fotografie s napísaným sprievodným textom,
pravidlá správania – vytvorte, resp. nechajte vytvoriť rôzne pravidlá dieťaťom a vystavte mu ich,
ranný odkaz – spoluvytvárajte s dieťaťom krátke správy,
kalendár oslávencov – vytvorte si zoznam sviatkov rodinných príslušníkov,
kalendár dní, počasia a ročných období – dieťa môže zaznamenávať priebeh a zmeny počasia,
maľované čítanie – vytvorte pre dieťa jednoduchý text, v ktorom sú niektoré slová nahradené obrázkami,
tabuľa s kriedami – dieťa si v prípade záujmu môže kresliť,
knihy a časopisy rôznych žánrov a formátu, ktoré sú voľne dostupné,
hracie kocky s písmenami –vhodné na tvorenie slov podľa písmena, ktoré „padne“ na kocke.
Prečítajte si viac o predčitateľskej gramotnosti – čo to vlastne je.
Rodičom aj učiteľkám v materských školách môžu pri rozvíjaní predčitateľskej gramotnosti pomôcť brožúry Predčitateľská gramotnosť 1 – námety a aktivity a Predčitateľská gramotnosť 2 – edukačné projekty, ktoré sú plné konkrétnych námetov na aktivity pre dieťa. Podporujú komunikačné zručnosti detí, rozvíjajú slovnú zásobu, fantáziu, tvorivosť a podnecujú tiež záujem o čítanie.