Škola je miesto, kde sa deti predovšetkým učia, ale nielen to. Je to aj spoločenské centrum, kde zažívajú množstvo situácií, zbierajú skúsenosti, zážitky, uzatvárajú priateľstvá či nepriateľstvá…
Len málokto z nás, ak sa vráti do školských čias, môže povedať, že nikdy z ničoho v škole nepocítil strach. Strach je vlastne neodmysliteľnou súčasťou školského života. Existujú však rôzne formy a intenzity strachu a je dôležité ich rozpoznať, zistiť príčiny a čo najrýchlejšie a najefektívnejšie ich odstrániť.
„Školský strach“ môžeme rozdeliť na dve väčšie skupiny:
- strach z prospechu
- a strach zo spoločenskej pozície.
Strach z prospechu
Týka sa známok, učenia a je ľahšie zistiteľná pre rodičov aj učiteľov. Tu treba dôrazne vyzdvihnúť, že dôležitejšie ako dieťa hneď označiť za lajdáka a potrestať ho je zistiť, prečo je jeho prospech slabší alebo sa zrazu zoslabil. Niektoré deti za svoje školské problémy z hľadiska prospechu naozaj nemôžu a nedokážu si s nimi ani poradiť, ani zistiť, prečo to tak je. Častokrát za zlý prospech môžu tzv. ľahké mozgové dysfunkcie alebo špecifické poruchy učenia, nepoznané zmyslové vady (napr. ľahká nedoslýchavosť), podpriemerná alebo nadpriemerná inteligencia, prebiehajúca choroba alebo napätie v rodine (rozvod, ťažká choroba, smrť…) a veľa iných faktorov.
Ak sa dieťaťu zhorší prospech alebo je celkovo slabšie, treba neodkladne navštíviť detskú psychologickú poradňu, kde na základe vyšetrení zistia, z čoho spomínané nedostatky pramenia a pomôžu a poradia nám, ako ich čo najefektívnejšie odstrániť alebo zmierniť.
Nikdy nenechávajte dieťa trápiť sa samo, netrestajte ho bez toho, aby ste zistili príčiny – môže to mať katastrofálne následky!
Strach zo spoločenskej pozície
Tento strach sa týka najmä postavenia v triede, kolektíve, skupine, škole. Školské obdobie, najmä jeho stred, je tzv. súťaživou časťou života dieťaťa, čiže ide o jeho pohybové a športové výkony. Ak je dieťa v tomto veku pohybovo menej zdatné, býva väčšinou terčom posmeškov. Ostatné deti ho môžu odstrkovať na okraj kolektívu, čo môže mať negatívnu odozvu na jeho identite a psychickom vývoji.
V takýchto prípadoch je dobré pomôcť dieťaťu naučiť sa niečo, v čom je naozaj dobré, aby sa mohlo porovnávať s inými. Úplne najideálnejšie je však na začiatku školského života a možno ešte trošku skôr naučiť dieťa plávať, bicyklovať, korčuľovať, lyžovať, šplhať – sú to vlastne základne športové zručnosti.
Máš krivé nohy a nosíš okuliare…
Ďalšie nástrahy sa týkajú, dalo by sa povedať, estetickej stránky. Ide napr. o výzor (váha, výška, nos, uši, nohy…),oblečenia (pekné – nepekné, čisté – špinavé, nové – staršie, značkové -neznačkové), školské vybavenie (papuče, taška, peračník….), ale aj nejaké tie vymoženosti modernej doby (počítač, mobil, diskmen…)
Pri týchto nástrahách je však ťažko poskytnúť dobrú radu, pretože – až na výzor- sa týkajú finančných možností rodičov. Tu je dôležité naučiť dieťa vyrovnať sa s tým, že nemá všetko také ako spolužiaci, aby to nebralo ako svoju slabosť. Vštepovať deťom skutočné hodnoty…
Šikanovanie
V poslednom období sa stretávame so šikanovaním.
Šikanovanie je veľmi nebezpečné. Treba ho včas odhaliť a čo najrýchlejšie zasiahnuť. Šikanované bývajú najmä deti slabé, utiahnuté, nekonfliktné. Skoro vždy je veľmi ťažké zistiť, že dieťa má takýto problém, pretože sa bojí o ňom povedať, snaží sa to skryť. Môže sa ale v noci často budiť, odmieta chodiť do školy (vymýšľa si choroby), je strhané – ľaká sa, môže mať stopy po fyzických útokoch. Je preto dôležité, aby sme si dieťa všímali, poznali ho, jeho zvyklosti, spôsoby, správanie a pri čo len nepatrnej zmene nenásilne zistili, z čoho pramení, aby sme mu dokázali včas pomôcť.
Pomôcť môžu psychológocia a psychiatri
A ešte niečo dôležité k psychológii a k psychiatrii, pretože mnoho ľudí u nás má ešte zastaralé presvedčenie, že ten, kto navštívi takéto zariadenia(odborníkov),je blázon. Sú to ordinácie ako ktorékoľvek iné, v ktorých nám na základe vyšetrení stanovia diagnózu, podľa ktorej nám navrhnú liečbu. Tá vôbec nemusí znamenať, že človek je blázon (častokrát ide len o drobné poruchy, ktoré sú – hovorí sa tomu – “civilizačného charakteru”)! Liečba nám úplne odstráni alebo zmierni daný problém – a obzvlášť dôležité je to v detskom veku.
Ako príklad uvediem dieťa, ktoré bolo označované ako neposlušné, zlé a pritom stačila len malá stimulácia mozgu tabletkami, pretože dieťa malo slabo vyvinutú jemnú motoriku (citlivosť a obratnosť prstov), z čoho bolo nekľudné a nervózne(pretože určité veci mu nešli).Po nasadení liečby sa dieťa zmenilo na spokojnosť všetkých o 100% k lepšiemu.
Strach zo školy využime na pozitívnu skúsenosť dieťaťa! Naučí sa, že v živote príde ešte veľa situácií, kedy bude mať strach či obavy, ale bude vedieť postaviť sa im zoči – voči. A to aj vďaka tomu, ako sme mu v jeho detstve pomohli s jeho strachom v škole…
Ilustračné foto: www.narnia.sk
Váš komentár
Váš komentár
Náš malý jde do druhé třídy, ale loni jsme řešili strašný strach ze školy…bylo to šílené. Přečetla jsem pár internetových stránek a natrefila jsem na tento článek http://www.familystar.cz/strach-ze-skoly-u-prvnacku-2/ a docela mi pomohl. Třeba bude prospěšný i vám. Ráda bych věděla jestli je tady někdo kdo řešil strach v prní třídě a zda se to v dalším roce zlepšilo. Díky
Náš malý jde do druhé třídy, ale loni jsme řešili strašný strach ze školy…bylo to šílené. Přečetla jsem pár internetových stránek a natrefila jsem na tento článek http://www.familystar.cz/strach-ze-skoly-u-prvnacku-2/ a docela mi pomohl. Třeba bude prospěšný i vám. Ráda bych věděla jestli je tady někdo kdo řešil strach v prní třídě a zda se to v dalším roce zlepšilo. Díky