Niekedy je náročné zvládnuť divadelné predstavenie s deťmi. Je im dlho, vrtia sa na stoličkách, mali by byť ticho … a vlastne, mali by byť ticho?
Na hudobnom predstavení zrejme ani nie! Na interaktívne hudobno-zábavné vystúpenie vás pozýva bratislavské Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava. Predstavenie nazvané Zvuky nie sú muky je určené pre deti od 5 do 10 rokov a deti sa dozvedia všeličo o slovenských ľudových hudobných nástrojoch a o tom, ako hudbu vnímať i tvoriť.
Viacej o predstavení prezradil Juraj Hamar, autor scenára a režisér.
Ako vznikol nápad vytvoriť predstavenie Zvuky nie sú muky?
V roku 2005 SĽUK uviedol na scénu Gašparka – tanečnú veselohru pre deti. Predstavenie veselou formou sprístupňuje deťom slovenské ľudové tance a ľudové bábkové divadlo. Deti sa interaktívne zapájajú do diania na javisku, sledujú Gašparka, ktorý ich učí napríklad rôzne čapáše, ale tiež mu pomáhajú dolapiť čertov, ktorí ušli bábkarovi z divadielka.
Gašparko má, aj po ôsmich rokoch reprízovania, dodnes u detského diváka mimoriadny ohlas. Už po prvých uvedeniach tanečnej veselohry Gašparko vznikala v autorskom tíme myšlienka pripraviť podobnú „komédiu“ o ľudových hudobných nástrojoch.
V roku 2009 sa v rámci Vládnej koncepcie starostlivosti o tradičnú ľudovú kultúru dostala do školských osnov aj tzv. prierezová téma „Regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra“. V roku 2009 Koordinačné centrum pre tradičnú ľudovú kultúru, ktoré pracuje pri SĽUK-u, vydalo (aj pre potreby školstva a umeleckého školstva) multimediálne CD „Slovenské ľudové hudobné nástroje,“ ktoré predstavuje (v textovej i audiovizuálnej podobe) 63 vybraných slovenských ľudových hudobných nástrojov. Živý koncert mohol byť vhodným doplnkom tohto multimediálneho projektu (a naopak).
A tak sa v roku 2011 začalo s prípravou projektu Od píšťalky k husličkám, alebo Zvuky nie sú muky. Celé predstavenie autori poňali nie ako výchovný koncert, ale ako komédiu. Autori sa zamerali na rozvoj múzických schopností dieťaťa nielen prostredníctvom hudby, dramatického textu, ale aj výtvarných a manuálnych zručností (napr. podľa návodov v letáku k predstaveniu majú deti možnosť vyrobiť si rôzne jednoduché tradičné hudobné nástroje a hudobné hračky).
Ako je detský divák zapojený do predstavenia?
Nechceme dopredu veľmi hovoriť o tom, čo deti na predstavení čaká, aby sme ich nepripravili o prekvapenia, ale budú si môcť s muzikantmi zaspievať, vyskúšať svoju zdatnosť v rôznych rytmoch a možno si zahrajú aj malú divadelnú etudu.
Ako bude predstavenie prebiehať? Bude interaktívne? Ako sa vyhnete tomu, aby dieťa nenarušilo scenár “hry”?
Áno, už v predchádzajúcich odpovediach som to naznačil. Interaktívny prístup k detskému divákovi je pre dramaturgiu SĽUK-u prioritou. Predstavenie je pre deti a tak skúsení autori vedia, že deti nikdy nemôžu narušiť scenár. Autor i účinkujúci s tým musia počítať – práve zvládnutie nečakaných reakcií, improvizácia a pod. sú tým korením detských predstavení, ktoré potom môžu byť každé iné – originálne.
Čím je predstavenie iné? Čo bude “výchovným” cieľom predstavenia a ako bude vyzerať?
Iným je možno ten komicko-dramatický prístup, ktorý autori zvolili na prezentáciu ľudovej hudby a ľudových nástrojov. Cieľom je, aby si deti uvedomili, že nielen ľudové nástroje, (ktoré môžu znieť aj moderne), ale aj rôzne zvuky okolo nich, sú v ich živote stále prítomné, aj keď možno nemajú už podobu zastaraných „archeologických“ predmetov, ktoré vidia len v múzeu. Hudba, hudobné nástroje, hudobné hračky, ľudské telo a pod. môžu byť aj pre súčasného mladého diváka zdrojom inšpirácie, kreativity, ale aj dobrej zábavy. Jednoducho, že zvuky nie sú muky!