Dysgrafia sa ako porucha písania vyskytuje u detí často spolu s poruchou pravopisu, tzv. dysortografiou. Obe ovplyvňujú kvalitu písania a často sa objavujú aj v spojení s dyslexiou.
Ako sa prejavuje dysortografia Žiačika – dysortografika ľahko objaví učiteľka základnej školy, pretože dieťa sa odlišuje od svojich rovesníkov hneď vo viacerých smeroch: nechuťou k písaniu poznámok, diktátov, v diktátoch robí veľký počet chýb, chyby robí v odpise textu z tabule či učebnice už v začiatkoch školskej dochádzky, nemá cit pre jazyk, počuje, ale zdá sa, akoby nepočul, čo sa mu diktuje, nepamätá si diktované slov
Najčastejšie sa vyskytujúce chyby vynechávanie písmen vo viacslabičných slovách, nedodržiavanie dĺžňov, mäkčeňov, prehadzovanie poradia písmen (les — sel), nerozlišovanie tvrdých a mäkkých slabík, nedopísaná posledná slabika v slove, na konci vety chýbajú bodky, nerozlišovanie tvarovo podobných písmen (b — p, h — k, m — n), nerozlišovanie zvukovo podobných písmen (b — p, t — d), spájanie predložky s nasledujúcim slovom, výmena, pridávanie a vynechávanie písmen alebo slabík, nerozlišovanie krátkych a dlhých samohlások. Príčinou môže byť nedostatočné sluchové rozlišovanie
Ako zmenšiť problémy dysortografika Pri písaní je lepšie, keď dieťa píše znamienka ihneď, i keď sa naruší kontinuita písania. Je dôležité, aby si dieťa nahlas diktovalo to, čo píše, a naučilo sa kontrolovať písaný text (sluchová kontrola). Pri nerozlišovaní sykaviek pomáha, ak má dieťa ako pomôcku pred sebou karty s obrazmi úst, ktoré môžu byť farebne odlíšené. Pre úzke sykavky — ústa v úsmeve s úzkou štrbinou. Pre široké sykavky — ústa zošpúlené. Pri zámene písmen sa odporúča tréning sluchovo-verbálnej pamäti a zrakové rozcvičky na identifikáciu tvarovo podobných písmen (napr. p — b — d, m — n, o — e a pod.) Na tréning sú vhodné pracovné listy pre žiakov s dyslexiou. Na tréning problémových slov odborníci zase odporúčajú použiť tabuľku abecedy so všetkými tvarmi písmen a cvičenia na koncentráciu a pozornosť. Ako precvičujeme diktáty Diktát, či už doma, alebo v škole pripravujte ako doplňovačku. Poskytnite žiakovi dlhší čas na kontrolu napísaného (v triede nech napr. ako posledný odovzdáva zošit). Voľte pomalšie tempo diktovania (učiteľ v triede môže poskytnúť žiakovi dlhší čas na písanie alebo po dohode žiak píše pri diktáte len každú druhú vetu). Dieťa pracuje s tabuľkou pre dyslektikov, kde sú farebne odlíšené mäkké a tvrdé spoluhlásky (vopred sa naučí tabuľku používať), alebo tabuľku abecedy s tlačenými a písanými tvarmi písmen. Využívajte možnosti slovného hodnotenia. Zaznamenávajte počet chýb, ale v triede neklasifikujte jeho diktát známkou. Neopravujte chyby v diktátoch klasickým spôsobom. Chyby neopravujte červenou, ale zelenou farbou. Diktát dopredu precvičte (napr. formou domácej úlohy, doplňovačky a pod.) Ako precvičujeme opis Kombinujte prepis s doplňovačkami, využívajte pracovné listy. Umožnite dieťaťu tiché diktovanie si. Nenúťte ho, aby všetko prepisoval (dopredu sa s ním dohodnite na redukovanom množstve). Rešpektujte pomalé pracovné tempo. Opis a prepis kontrolujte častejšie, aby ste sa presvedčili, že žiak si text správne prečítal. Vždy oceňujte snahu o zvládnutie a aplikáciu pravopisných pravidiel, aj keď výsledok nebude tomuto úsiliu adekvátn
Vyskúšajte aj tieto pracovné listy Zdroj: Kuliferdo – súbor 7. Pracovných zošitov pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ so špecifickými poruchami učenia
Podľa: Žiak so ŠVVP v 1. až 4. ročníku základnej školy – Mgr. Viktória Hlinková, Mgr. Tatiana Jánošíková, ZŠI pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, Bratislava / Mgr. Hana Laciková, PhD., SCŠPP Inštitút detskej reči, Bratislava
Loading...