Mamička Martina sa nakoniec rozhodla využiť školu, ktorá sa nachádza 20 km od miesta bydliska.
Shutterstock Hlavne si to dobre rozmyslite Problémy s rečou, socializáciou, správaním. Podobnú skúsenosť so zápisom do školy má aj mamička Pavla, ktorá býva v rovnakom meste.
“Škôlka síce rešpektovala naše rozhodnutie, kam dáme dieťa. Bolo nám však jasne povedané, že rozhodujúce bude vyjadrenie pedopsychiatričky. Mali sme šťastie, že už v škôlke syn pracoval so špeciálnym pedagógom a má pridelenú asistentku. Takže sme mohli denne rozoberať, či napreduje, alebo stagnuje. Pýtať sa bolo najmä v mojom záujme.
Na začiatku školského roka sa všetci prikláňali k špeciálnej škole, malému by tam vraj bolo lepšie. Ich jednanie mi pripadalo asi také, že decko má “papier”, tak ho rýchlo šupnime do špeciálnej. My sme však zamakali, a to prinieslo výsledky.
Ja tieto školy špeciálne neodpisujem, ale s mužom sme cítili, že zo strany škôlky to bolo tlačenie na pílu. Aj na špeciálnom vyšetrení sme dostali vyjadrenia k pozítivam aj nagatívam ako normálnej tak aj špeciálnej školy. Každý nám prízvukoval, nech si to hlavne dobre rozmyslíme ,” opisuje rozhodovanie mamička Pavla.
Škola (ne)môže dieťa odmietnuť Rodič má právo zvoliť si školu podľa vlastného výberu, avšak prednosť dostávajú deti zo spádovej oblasti. Škola má povinnosť dieťa prijať, pokiaľ jej to kapacita umožňuje, avšak v prípade inklúzie dostane rodič vyjadrenie, či sú pre jeho dieťa vytvorené vhodné podmienky.
Ak aj dieťa nastúpilo do školy, ešte stále nemáte vyhrané. V hre je to, či bude schopné adaptácie, či začne postupovať, ako ho prijmú spolužiaci a hlavne – či celý proces zvládne škola.
Škola môže aj v priebehu školského roka rodičov informovať, že ich dieťa nenapreduje, a preto ho odporúčajú do iného školského zariadenia. Toho si je vedomá aj mamička Pavla.
“Mali sme možnosť vybrať synovi školu s triedou pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou v inom meste. Nakoniec sme sa rozhodli pre bežnú školu s asistentom.
Hlavným dôvodom bolo, že pozitívne zmeny sme videli my aj okolie. Zlepšil sa v reči, dokončoval úlohy, socializoval sa, kognitívne schopnosti má na výbornú. My ako rodičia sme boli pripravení dať mu šancu, lebo vieme, čo vie a čo nie.
Na asistenta sa však nespoliehame. V prvom rade sme tu my, aby sme s s ním učili, viedli ho. Asistent pomôže, kde bude treba. V špeciálno-pedagogickom centre nám povedali, že syn to nebude mať ľahké.
Prečo rodiča hneď strašiť? Aj on má intuíciu a tá mu napovie, ktoré rozhodnutie je najlepšie. Alebo to vie lepšie človek, ktorý je síce odborník, ale vidí dieťa pár minút, ako kreslí obrázok ?” dodáva mamička Pavla.
Shutterstock Pomoc pre rodičov? Veď nie je ani pre dieťa Mamička Martina je po roku v špeciálnej triede s rozhodnutím spokojná.
“Nie je to jednoduché. Robím z domu, ale celý deň trávim v autobuse. Životný štýl náročný na čas, energiu a peniaze. Nesmiete ochorieť, zmeškať spoje a máte aj ďalšie dieťa, ktoré vás potrebuje.
Párkrát sa mi stalo, že som mala stavy, keď som vystúpila na inej zastávke, alebo zabudla, kam cestujem. Alebo mám týždne, keď pol dňa prespím a nepracujem. Niekedy mám samozrejme výčitky, že mi uteká život, nemôžem prejsť do normálnej práce alebo že by som sa mala zmobilizovať a ešte viac venovať dcére. Korona to ešte zhoršila, vtedy som aj uvažovala nad psychológom.
Ale vidíme obrovské pokroky, tak to hádam má zmysel. Čo nechápem je, že štát poskytuje nejakú formu pomoci, ale nikto vám o nej nepovie. Všetko si zisťujem v online diskusiách, z úradníčok ťahám info ako z chlpatej deky. Mám nárok na cestovné, diaľničnú, tak prečo to žiadny špecialista ani úradník nepovie ?”
Že na rodiča špeciálneho dieťaťa nezostáva v systéme priestor, potvrdzuje aj mamička Pavla.
“Predovšetkým rodič potrebuje psychickú pomoc. Diagnóza dieťaťa nie je niečo, čo môžete odsunúť stranou, nevšímať si to. Treba ju prijať, vyrovnať sa, naučiť sa s ňou žiť. To netrvá týždeň ani dva. Klamala by som, keby som povedala, že je to ľahké. Ale ak to prijmete ako výzvu, ktorá sa dá poraziť, dá sa zvládnuť. Mne osobne to trvalo rok ”.
Loading...