Čo to je čítanie Keby ste sa začítali do učebníc a skrípt, tak nájdete celkom slušné, pre bežného človeka miestami nezrozumiteľné poučky o rôznych analýzach a syntézach, ktoré musí dieťa byť schopné urobiť, spojiť a využiť, aby dokázalo prečítať krátky text.
V zjednodušenej podobe je čítanie o tom, že dieťa urobí:
zvukovú analýzu čítaného slova na jednotlivé grafémy (písmená) – čitateľ začiatočník má zorné pole zúžené iba na jedno písmeno . Keď chce prečítať slovo, musí zvlášť pozrieť na každé písmeno a uvedomiť si jeho zvuk.. potom nasleduje syntéza grafém do slabík a slov , pričom sa zároveň v mozgovej kôre prevedie čítané slovo do fonetickej podoby. na konci sa vytvorí významová stránka prečítaného. Naučiť deti dobre čítať znamená robiť tréning v ovládaní jednotlivých prvkov tak dlho, kým sa u nich nezautomatizujú. Pretože úspešné zvládnutie školskej dochádzky predpokladá u každého dieťaťa, najmä v prvých ročníkoch základnej školy, dobrú úroveň čítania, ktorá je vlastne základom pre získavanie ďalších poznatkov v živote.
Chápe dieťa, čo číta? Vyspelý čitateľ (väčšie dieťa, dospelý) si neuvedomuje obsah prečítaného pri pohybe očí po riadku, ale práve v prestávkach. Preto práve prestávky trvajú dlhšie ako pohyb očí po riadku . Dobrému čitateľovi stačí letmý pohľad na text a pozná obsah, zatiaľ čo začiatočník v čítaní robí v neznámom slove i niekoľko prestávok . Aby pochopil, o čom číta.
U prváčikov teda môžeme čakať väčší počet prestávok pri čítaní a sú dlhšie. Vekom a postupným zdokonaľovaním čitateľských zručností sa ich počet znižuje a ich dĺžka sa skracuje. Malého čitateľa teda netreba naháňať, aby čím skôr čítal rýchlo.
Odborníci v oblasti čítania malých detí pridávajú ešte pojem tzv. regresia – návrat v čítaní. Regresia vzniká práve z dôvodu nepochopenia prečítaného. Vyspelý čitateľ má v priemere 1 regresiu na 4 riadky. Čitateľ začiatočník má viac regresií v 1 riadku a tento jav môže nastať i v jednom viacslabičnom slove. Je to prirodzené, pretože žiak číta slovo po slabikách, zabúda na skôr prečítané a preto sa musí vracať.
Ako sa číta v prvej triede Čitateľské zručnosti sa vyvíjajú od hláskovania (m + a = ma), cez slabikovanie (ma + ma = mama ) ku globálnemu čítaniu (čítanie slova alebo skupiny slov ako celok), ktoré je cieľom čítania na 1. stupni (čiže ani tak nie v prvom ročníku …).
Prvý polrok 1. ročníka sa spravidla u priemerných žiakov spája s trojitým, dvojitým čítaním a čítaním slabikovaním.
Trojité čítanie sa v praxi prejavuje čítaním vždy dvoch písmen, ich spojením do slabík a až potom prečítaním slova ako celku: v + o = vo – z+ í = zí – vo + zí = vozí. Možno ho v tomto období považovať za prechodný vývinový stupeň čítania. Dvojité čítanie hláskovaním sa prejavuje čítaním izolovaných písmen ticho – pre seba a nahlas prečítaním slova ako celku (z + a + j+ a + c = zajac ). Dvojitému čítaniu by bolo vhodné sa vyhnúť, je vhodnejšie žiadať čítanie slabikovaním a postupným predlžovaním výslovnosti, artikulácie poslednej hlásky v slabike naviesť dieťa na globálne čítanie. Slabikovanie ako techniku čítania považujeme za fyziologickú v 1. ročníku a začiatkom 2. ročníka. Globálne čítanie je technika, pri ktorej sú čítané slová (Zuza) a slovné spojenia (Zuza vozí) ako celok. Technika čítania ovplyvňuje ako rýchlosť čítania, tak porozumenie čítaného textu.
Za splnenie cieľov čítania v 1. ročníku je považované správne, uvedomelé a plynulé čítanie jednoduchých viet, krátkych a primeraných textov po slovách. Základnou jednotkou čítania je teda slovo.
Chyby pri čítaní To, že malý prváčik má problém s čítaním, môže súvisieť s viacerými príčinami. Spočiatku to môže byť nedostatočná znalosť písmena ako grafického vyjadrenia príslušnej hlásky a neupevnená slabika určitého typu. Neskôr nepozorné čítanie písmen, neuvedomelé čítanie, tiež chybná artikulácia a výslovnosť hlások a ich skupín, zdravotný stav, vývinová porucha čítania.
Aby sme sa týmto chybám vyhli, v rámci domácej prípravy by sme s dieťaťom mali:
čítať podľa potreby, minimálne 3 – 5 krát ľahký text (opakovanie), prípadne viackrát, ak je text ťažší a pre dieťa nový, nečítať hneď za sebou viackrát, prestriedať činnosti, aby sa čítanie nestalo pre dieťa nezaujímavé, slová čítať nie stále za sebou, ale aj popreskakovane – hrozí, že dieťa sa text naučí a už ho nečíta, ale reprodukuje „z hlavy“, ak dieťa číta vety, je potrebné zadávať kontrolné otázky (kvôli zisteniu či dieťa vie o čom číta), čítať nielen tlačený text, ale aj písané slová, vety, prípadne slabiky, ideálne, ak dieťa prečíta aj to, čo napíše, môžete spoločne hovoriť aj o obrázkoch v Šlabikári (rozvíjate komunikačnú zručnosť – hovorenie). Riešenie problémov Pokiaľ vnímate, že vaše dieťatko sa „borí“ s písmenkami a čítanie ide pomalšie – v prvom rade majte na pamäti, že pomalé čítanie je v prvom ročníku vývinová norma. Ak vidíte, že dieťa si zamieňa pri čítaní písmenká (hoci pri písaní ich napíše správne), skúste mu pomôcť niektorým jednoduchým cvičením. Dieťa však do práce nikdy nenúťte, malo by byť v dobrej pohode, nie unavené.
Pri rozvoji čitateľských zručností vždy pomôže práca sa kartičkami, na ktorých sú písmená či slabiky. Dieťa si skladá jednotlivé slová alebo číta slabiky. Stiahnuť a vytlačiť si takéto kartička môžete napr. tu . Iný pracovný list pre prácu so slabikami nájdete v rámci čítacej rozcvičky .
Ďalšie aktivity, ktoré môžete robiť:
rozstrihajte článok z detského časopisu na vety, prípadne slová. Úlohou dieťaťa je poskladať časti do pôvodného textu. nechajte dieťa rôznofarebne vyčiarkovať v starých časopisoch osobitne jednotlivé písmená, ktoré si najviac mýli a zamieňa za iné. taktiež môže podčiarkovať v texte len tie slová, ktoré sa začínajú prípadne končia daným písmenom (v, d, b a podobne). pri prechádzke môžete menovať rôzne predmety nachádzajúce sa na ulici. Dieťa má pohotovo určiť, či sa nachádza na pravej alebo ľavej strane v smere chôdze. hádanky na rozvoj sluchového rozlišovania . Hovorte dieťaťu zrozumiteľne dvojice slov a dieťa má určiť, či sú celkom rovnaké alebo odlišné. Začnite slabikami, potom jednoslabičnými slovami (dom – dym, pes – pes a podobne). zo súboru pracovných listov uverejnených na tejto stránke môžete pre prváka použiť napr. tie na str. 1, 2, 4, 12, 13, 21, 24. Čítať si s dieťaťom z kníh, kde je málo textu, veľa obrázkov a veľké písmená. Takúto knihu dieťaťu môžete aj vyrobiť, jednoduchým napísaním na niekoľko zošívačkou zopnutých listov papiera, ako ilustrácie poslúžia výstrižky z časopisov. V prípade výraznejších problémov by ste určite mali konzultovať s triednym učiteľom vášho dieťaťa, prípadne sa obrátiť na špeciálneho pedagóga.
Spracované s použitím: prvak.estranky.cz, vcelickyprvaci.webnode.sk, kpppbb.svsbb.sk
Loading...
Super, vdaka za clanok.
Prosim prosim, napiste taketo aj o druhacikoch , tretiacikoch – citanie, pisanie a domaca priprava.
Este prosim odpoved:
1. ako doma precvicovat s dietatom ktoremu citanie nejde a preto sa citaniu vyhyba?
2. od kedy, kt.triedy sa detom v skole davaju diktaty zo SJ, mam info ze uz okolo vianoc?! A ze z AJ a NJ uz v druhej triede?
A prosim napiste aj o vyucbe cudzich jazykov od 1.triedy, co by mali vediet z AJ NJ na konci prvej triedy a v druhej, ako dieta doma pripravovat. Vali sa too strasne vela na deti a terajsie ucebnice mi nepripadaju prave najvhodnejsie.
Dakujeme za namety, skusime
U nas su diktaty cca od oktobra – zacali velkymi tlacenymi pismenami, v novembri pokracuju pisanymi a zacali uz aj slabiky.
Az teraz som si vsimla rok v prispevku/otazke….
je fajn chciet pomoct, odkazat na dobre namety, dobre stranky, avsak mozete si byt istí, ze ak ma problemy s citanim druhak, nebude v silach rodica pomoct mu…ved mu venoval spustu casul cely rok v prvej triede a nepomohlo…už iba doucovanie pomoze…avsak ktore zaberie rychlo a efektivne? ja o jednom viem.
Zravim ja mam zasa problem mam doma prvaka aj ked sa ucime doma citat a vie to odmieta v skole citat neviem si pomoct on v skole odmieta a povie ze to necital potom dostava poznamky uz neviem ako dalej.Riesila som to aj z jeho triednu.Ale stale rovnako….co mam uz snim robit.