Pre koho je určený úvodný ročník základnej školy? Aký je rozdiel medzi úvodným a prípravným ročníkom?
Shutterstock
Úvodný ročník
Úvodný ročník sa môže zriadiť
v bežnej základnej škole
a tiež v základnej škole pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním.
ÚR možno zriadiť pre najmenej štyroch žiakov a najviac desiatich žiakov. Žiakov ÚR nie je možné vyučovať v spojenej triede spolu s ostatnými žiakmi stupňa základnej školy.
Úvodný ročník je pre školy možnosťou, nie však povinnosťou. Vyžaduje sa súhlas zriaďovateľa.
Prečo úvodný ročník
Cieľom zriadenia ÚR v základnej škole je znížiť školskú neúspešnosť žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a eliminovať ich prípadné opakovanie ročníka, podmienené aj ich špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Cieľom zriadenia ÚR v ZŠ pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním je vytvoriť podmienky na výchovu a vzdelávanie pre:
deti so všeobecným intelektovým nadaním, ktoré dosiahli fyzický vek päť rokov, ako aj
deti so všeobecným intelektovým nadaním, ktoré dosiahli fyzický vek štyri roky a je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy pred dovŕšením šiesteho roku veku.
Úvodný ročník v „bežnej“ základnej škole je určený pre:
a) žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou ľahkého stupňa, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nepokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy, alebo
b) žiakov s vývinovými poruchami ľahkého stupňa, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nepokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy.
V triede sa môžu vzdelávať len žiaci s rovnakým vzdelávacím programom. To znamená, že v jednej triede nemôžu byť žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou a zároveň žiaci s vývinovými poruchami.
Do úvodného ročníka nemožno zaradiť dieťa, ktoré pokračovalo v plnení PPV v materskej škole.
Úvodný ročník pre nadané deti
Úvodný ročník v základnej škole pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním je určený pre:
a) žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek päť rokov, alebo
b) žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek štyri roky a je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy pred dovŕšením šiesteho roku veku.
V triede nemôžu byť naraz päťročné a štvorročné deti.
V základnej škole sa už nemôže zriaďovať nultý ročník. Prípravný ročník sa môže zriadiť len v základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením pre žiakov so zdravotným znevýhodnením okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou ľahkého stupňa alebo s vývinovými poruchami ľahkého stupňa, ktorí:
k 1. septembru dosiahnu fyzický vek šesť rokov,
nedosiahli školskú spôsobilosť
a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy so vzdelávacím programom podľa školského zákona.
Do prípravného ročníka môže byť zaradené dieťa, ktoré pokračovalo v plnení PPV v materskej škole.
Zápis do úvodného ročníka
Do úvodného ročníka môže riaditeľ školy zaradiť dieťa
a) ak zákonný zástupca dieťaťa spolu s prihláškou na vzdelávanie v základnej škole predloží aj písomné vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie, vydané na základe diagnostického vyšetrenia dieťaťa a
b) ak riaditeľ školy vopred prerokuje so zákonným zástupcom jeho informovaný súhlas zákonného zástupcu.
Základná škola začína konanie vo veci prijatia žiaka do úvodného ročníka základnej školy, ak ho škola zriadi, na základe prihlášky na vzdelávanie v základnej škole, vyplnenej a predloženej zákonným zástupcom. Platí tu rovnaký spôsob, ako pri prijatí žiaka do 1. ročníka základnej školy.
Zákonný zástupca podáva základnej škole rovnakú prihlášku ako do 1. ročníka, pričom v prípade záujmu zaradenia žiaka do úvodného ročníka, zákonný zástupca uvedie škole túto skutočnosť v prihláške (v časti „Poznámky“) alebo informuje školu priamo na zápise.
Redaktorka, publikuje odborné články najmä o materských a rodičovských príspevkoch, ktoré nájdete v rubrike "Príručka pre rodiča" a tiež píše "Správy pre rodiča" - o veciach, ktoré sa práve dejú. Vyštudovala Právnickú fakultu UK v Bratislave.