Polročné vysvedčenie alebo Ako pomôcť dieťaťu zvládnuť strach zo zlyhania

Mgr. Barbora Horváthová 6

Vždy, keď sa blíži čas vysvedčení a končí sa školský polrok, rodičia si častejšie pýtajú od detí žiacke knižky a kontrolujú známky, neustále sa dieťaťa pýtajú, z ktorého predmetu mu vychádza aká známka, či si už opravilo tú štvorku z matiky, či sa už prihlásilo na opravnú odpoveď z prírodopisu.

Dieťa má v tom období plnú hlávku neskutočného množstva informácií, ktoré v škole prijíma a má strach zo všetkých tých písomiek a skúšaní. Práve vtedy je vhodný čas pre rodičov, pomôcť svojmu dieťaťu prekonať stres a strach.

Shutterstock

O čom sú vlastne známky

Treba si uvedomiť jednu vec: známky sú len veľmi úlomkovitý obraz o vedomostiach dieťaťa a je naozaj nevhodné trápiť dieťa kvôli známkam, ak ako rodič vidím, že sa dieťa snaží a učí. Známky sú v živote dieťaťa veľmi dôležité. Jediná osoba, ktorá najlepšie pozná svoj dieťa je predsa rodič. 

Všetci vieme aj z vlastných skúseností, že učiteľ nie je vždy objektívny. Značnú úlohu v pedagogickom procese zaujímajú totiž aj pocity učiteľa. Sympatie a antipatie k určitým deťom sú totiž veľmi okaté. Aj keď profesionálny učiteľ by mal vedieť tieto svoje pocity vo veľkej miere ovládať.

Ako sa cíti dieťa, keď vie učebnú látku naspamäť zo všetkých smerov, vie ju prerozprávať aj vlastnými slovami a z odpovede dostane trojku? Asi sa necíti veľmi víťazne a keď príde domov a ukáže žiacku knižku, rodič v nej uvidí trojku z odpovede, prvé čo spraví je, že sa dieťaťa opýta, čo nevedelo. A dieťa odpovie, že vedelo všetko, ale tá pani učiteľka ho nemá rada, preto dostalo trojku…

Lenže nie vždy je hodnotenie učiteľa adekvátne výkonu žiaka. Preto je veľmi dôležitá spolupráca rodiny a školy. Každý rodič má právo sa kedykoľvek informovať o výsledkoch svojho dieťaťa, nielen na rodičovských združeniach.

Hlavne treba vždy stáť na strane svojho dieťaťa.

Ak máte pocit, že niečo nie je v poriadku, treba to ihneď začať riešiť, občas sa stane, že je treba dieťa uchrániť pred samotnou pedagogickou radou.

Učitelia sú preťažení, čoraz viac sa ich nachádza v poslednej fáze syndrómu vyhorenia, čo sa negatívne odráža na vzťahu k žiakom, ale aj na vyučovacom procese. Naozaj veľmi dôležitý je kontakt a komunikácia medzi rodičmi a učiteľmi.

Učiteľ by mal vedieť prijať konštruktívnu kritiku zo strany rodiča, ale aj rodič zo strany učiteľa. Rodič a učiteľ sú v živote dieťaťa predsa tie najdôležitejšie osoby. Rodič pozná dieťa z jednej stránky a učiteľ z druhej stránky, preto je veľmi žiadaná úzka a častá spolupráca týchto dvoch strán. Veď obidvom predsa záleží na dobre dieťaťa.

Najdôležitejšia je však dôvera, dôvera medzi rodičom a dieťaťom.

Dieťa by si malo na 100 percent byť isté, že kedykoľvek môže za rodičom prísť a ten mu podá pomocnú ruku. Malo by to však platiť aj zo strany učiteľa. Ak má dieťa doma problémy, učiteľ by mal byť prvý, kto to zistí, alebo za kým dieťa príde s prosbou o pomoc. 

Veľkú pozornosť však treba venovať aj pozorovaniu dieťaťa, často sa vyskytujú u detí špecifické poruchy učenia, ktoré ostanú bez povšimnutia a dieťa je zbytočne traumatizované a stresované svojimi výkonmi v škole a hodnotením ostatných. A nezabúdajme, že známky z polročného vysvedčenia sa dajú stále do koncoročného vysvedčenia opraviť. 

Autorka článku: Mgr. Barbora Horváthová, Článok bol uverejnený na  zzz.sk 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Dakujem redakcii, ze zacala zaradovat aj clanky, ktore mozu byt zaujimave pre nas, co mame okrem tych mrnavych aj vacsie – skolske deti. Mohli by ste sa prosim povenovat sposobu znamkoveho hodnotenia na skolach?

    Dakujem. Maria.

  2. Dakujem redakcii, ze zacala zaradovat aj clanky, ktore mozu byt zaujimave pre nas, co mame okrem tych mrnavych aj vacsie – skolske deti. Mohli by ste sa prosim povenovat sposobu znamkoveho hodnotenia na skolach?

    Dakujem. Maria.

  3. Treba zrusit vysvedcenia- aj tak su len pre stres. Ako sa ziak uci a kde je v provnani s planom- sa da ukazat na individualnych rodicovkych pohovoroch. Vo Svedsku je vysvedcko az od 7 triedy. To su deti uz tak vyspele, ze to vedia pochopit. Ale naco su vysvedcenhia tretiakom , stvrtakom? Mame rodicovsky ppohovor- len my a ucitleka a dieta- 2x do roka a tam rodic aj dieta su nazorne informovane kde v k´orom predmete sa nachadza, co treba zlepsit – a ako- spravi sa plan, kde je dobry a co ho bavi a tak dalej. .Je to ovela lepsie ako vysvedcenie, pretoze je to ppozitivne motivovanie a nie negativne- u urcitej casti- ako vysvedcenie.

  4. Treba zrusit vysvedcenia- aj tak su len pre stres. Ako sa ziak uci a kde je v provnani s planom- sa da ukazat na individualnych rodicovkych pohovoroch. Vo Svedsku je vysvedcko az od 7 triedy. To su deti uz tak vyspele, ze to vedia pochopit. Ale naco su vysvedcenhia tretiakom , stvrtakom? Mame rodicovsky ppohovor- len my a ucitleka a dieta- 2x do roka a tam rodic aj dieta su nazorne informovane kde v k´orom predmete sa nachadza, co treba zlepsit – a ako- spravi sa plan, kde je dobry a co ho bavi a tak dalej. .Je to ovela lepsie ako vysvedcenie, pretoze je to ppozitivne motivovanie a nie negativne- u urcitej casti- ako vysvedcenie.

  5. Ja si neviem uplne presne predstavit, ze by do 7. triedy neboli deti znamkovane. Ved sa musia niecim hnat do predu. MOzno je to tym, ze nasi pedagogovia asi nei su zvyknuti na motivaciu inym sposobom. A mozno ani my rodicia. Chcelo by to asi nejaku perestrojku.

  6. Ja si neviem uplne presne predstavit, ze by do 7. triedy neboli deti znamkovane. Ved sa musia niecim hnat do predu. MOzno je to tym, ze nasi pedagogovia asi nei su zvyknuti na motivaciu inym sposobom. A mozno ani my rodicia. Chcelo by to asi nejaku perestrojku.

Pridaj komentár