K úspešnej pripravenosti dieťaťa na zvládnutie školy, ale aj úplne bežných životných situácii, je nevyhnutná orientácia v priestore a pravo-ľavá orientácia.
Priestor a dieťa
Priestor je definovaný tromi osami: horizontálna, vertikálna a predozadná. Správna orientácia v priestore vyžaduje jeho správne vnímanie, ktoré je výslednicou zmyslových orgánov a mentálnych činností.
Schopnosť orientovať sa v priestore sa u dieťaťa vyvíja už v prvom roku života. Podieľa sa na nej zrakové i sluchové vnímanie, to, že dieťa sa hýbe, manipuluje s predmetmi. Vývin a osvojovanie priestorových pojmov sa začína v rovine vertikálnej, dieťa si najskôr osvojuje pojmy HORE – DOLE. Neskôr pribudnú pojmy VPREDU – VZADU a nakoniec VPRAVO – VĽAVO. Tieto druhé dve skupiny pojmov nie sú pre dieťa jednoznačné, vždy sa menia vzhľadom na polohu tela.
V predškolskom veku by dieťa malo rozlišovať a vedieť ukázať/nakresliť:
- Hore/dole, vpredu/vzadu, nad/pod, vedľa
- Prvý, posledný, predposledný, tesne pred, tesne za
Tieto pojmy patria k predčíselným operáciám v matematike, no sú nevyhnutnou súčasťou orientácie v bežnom živote.
Mohlo by vás tiež zaujímať: Ako sa vyvíjajú matematické predstavy u detí?
Pravo – ľavá orientácia
Nejde tu len o to, aby dieťa vedelo ukázať kde je vpravo a kde vľavo. Ide o vnútorné uvedomenie si priestoru. S nevyhnutnosťou rozlišovania pravej a ľavej strany sa dieťa stretáva pri začiatku školskej dochádzky. Musí sa zorientovať v priestore školy, chodby, triedy. Tiež na školskej lavici, ale aj v knihe, zošite.
Neskôr sa dieťa v matematike stretáva s číselnou osou, na ktorej znázorňuje kladné i záporné čísla. Vo vyšších ročníkoch sa potom Ďalej na dobrej pravo – ľavej orientácii stavia ďalej. Deti určujú či popisujú cesty, používajú časovú priamku, na mapách určujú pravý a ľavý prítok …
Na druhom stupni sa pojem vľavo – vpravo používa ako pomôcka: „záporné čísla na vždy VĽAVO od nuly.“, „východ je na mape vždy NA PRAVO.“ Ak dieťa nemá dostatočne fixovanú túto orientáciu v priestore, nemôže tieto pomôcky používať a orientovať sa podľa nich.
Závislosť pravo – ľavej orientácie a dyslexia
Táto bola už výskumne dokázaná. Výskumníci porovnávali úroveň pravo – ľavej orientácie u detí s dyslexiou, teda problémami v čítaní. U dyslektikov bola norma pravo – ľavej orientácie naplnená na 43%, v kontrolnej skupine na 81%.
Deficit pravo – ľavej orientácie sa potom pri čítaní môže prejavovať zrkadlovým čítaním a inverziami – teda zamieňaním písmen a číslic, napr. b – d, 6 – 9.
Prečítajte si, ako na to prakticky: Ako u detí trénovať pravo – ľavú orientáciu.