V prípade, že vaše dieťa tento šk. rok čakajú prijímačky na strednú školu či osemročné gymnázium, môžete si prečítať, čo o príprave svojich detí hovoria rodičia, ktorí to nedávno absolvovali.
Nestačí len podať prihlášku
I keď – prečo by nie, niekomu naozaj stačí len podať prihlášku, prísť na skúšky a je taký dobrý, nestrémovaný, že testy urobí veľmi dobre a na školu ho prijmú.
Obvykle však deti (i rodičia) nefungujú v takomto modeli. Väčšina detí absolvuje nejakú formu prípravy, aby zvýšili svoju šancu na úspech. Napriek tomu, že na 4 ročných stredných školách máme k dispozícií reálne viacej miest, než je budúcich prvákov, predsa len, tie vychytené školy, či odbory, si budú vyberať a môže zavážiť každý bod získaný na prijímacích skúškach. O osemročných gymnáziách ani nehovoriac, tam sa na niektoré školy hlási 4 – 8 násobok uchádzačov, než môže škola prijať.
Stojí teda za to zhodnotiť, ako na tom vaše dieťa je s vedomosťami, kde sa objavia nejaké medzery a zvážiť nejaký plán prípravy. Zároveň to však neznamená, že dieťa musí celý šk. rok stráviť písaním diktátov, či prerátavaním príkladov.
Kedy sa začať venovať prijímačkám
Aj na to sme sa spýtali rodičov, ktorých deti v uplynulých piatich rokoch absolvovali prijímačky na strednú školu, či 8 ročné gymnázium.
Väčšina z opýtaných začala s prípravou cca v novembri – februári v danom šk. roku, 10% z nich riešilo nejakú prípravu asi mesiac pred prijímačkami a zhruba v 10% prípadov sa dieťa nepripravovalo vôbec.
Mne osobne sa zdá celkom vhodné začať s intenzívnou prípravou zhruba okolo polroka. V prvom polroku sa ukáže, ako dieťa na tom je s vedomosťami, môžete prípadne konzultovať s vyučujúcimi a od toho sa odpichnúť pri príprave.
Ako by sa malo/mohlo dieťa na prijímačky pripravovať
Možností je viacero a bolo by fajn vybrať takú, ktorá dieťaťu vyhovuje najviac, čo sa týka štýlu jeho učenia.
Vo veľkých mestách (najmä Bratislava, Košice, Trenčín, Žilina) sa za posledné roky rozbehli prípravné kurzy, ktoré organizuje či už priamo škola, na ktorú sa dieťa hlási alebo tieto kurzy pripravujú rôzne spoločnosti či agentúry. Kurzy sú skupinové, zvlášť zamerané na matematiku a zvlášť na slovenčinu. Bývajú cez víkendy, i pravidelne raz do týždňa. Ich cena sa pohybuje v závislosti na veľkosti skupinky (čím menej detí v nej, tým vyššia cena), a to o 4,8 – 9/EUR hodina. Začínajú už v septembri/októbri šk. roka. Celková cena za prípravu aj zo slovenčiny, aj z matematiky môže vyjsť na 330 – 540 EUR (zdroj: internet). Nie je to málo a to, v čom ja vnímam riziko skupinových kurzov, je veľkosť skupiny. Ak má pedagóg v kurze 14 – 16 detí, obávam sa, či dokáže odsledovať reálne problémy, či pochopenie každého z nich. Len asi 10% z rodičov, ktorí odpovedali v našej ankete, využilo tieto prípravné kurzy.
Na druhej strane však tieto kurzy často vedú skúsení pedagógovia, ktorí by mali mať prehľad ako o aktuálne preberanom učive (nakoľko sa často mení obsah učiva danom ročníku a čo sa učilo jeden rok, v ďalšom roku sa už nepreberá).
Druhou možnosťou je súkromné doučovanie. Vyjde vás pomerne draho, ale veľkou výhodou je individuálny prístup a fakt, že učiteľ sa môže naplno venovať len a len vášmu dieťaťu. Dieťa sa ho môže na čokoľvek opýtať, ak má nejasnosť. V našom prieskume ho využilo necelých 10% rodičov.
Prevažná väčšina opýtaných rodičov sa rozhodla svoje deti na prijímačky pripravovať doma. Prípadne si k domácej príprave dohodli pár hodín súkromného doučovania, resp. overenia vedomostí dieťaťa. V domácej príprave rodičia často využívali:
- nakúpené pracovné zošity a zbierky úloh z prijímacích pohovorov,
- hľadali na internete rôzne testy, úlohy, zbierky úloh, ktoré dieťaťu vytláčali a potom s nimi pracovali,
- rôzne online testy, ktoré si dieťa robilo samo a ktoré majú aj „samokontrolu“ (tie sú pre dnešnú generáciu pomerne zaujímavé),
- pravidelné písanie diktátov a prechádzanie učebnice slovenčiny s opakovaním poučiek,
- prerátavanie príkladov z aktuálnej učebnice matematiky.
Čo je pri príprave dieťaťa na prijímačky dôležité
Asi najmä motivácia dieťaťa a odhadnutie jeho schopností. Dieťa by malo samo chcieť – dostať sa na zvolenú školu a tým pádom by mohlo mať nejakú vnútornú motiváciu k pravidelnej príprave. Nie som z Marsu a je mi jasné, že máloktoré dieťa si dobrovoľne vezme v sobotu popoludní zbierku úloh z matematiky a preráta si 10 príkladov. Ale s vedomím, že mi o niečo ide, že to robím sám kvôli sebe, by to mohlo ísť jednoduchšie.
Mama Barbora hovorí:
„Okrem toho, že niekam chodil, tak sme skoro každý deň počítali doma, resp. každý druhý … Môj názor je, že je výhodné pre dieťa niekam chodiť na kurz, lebo jednak dostane vysvetlené od niekoho iného ako od učky v škole, druhák musí spracovať cudzí kolektív, zvyklosti, docestovať tam, proste si nejako poradiť.
Po tretie, keď píšu priebežne testy, tak vidíš, ako stojí v porovnaní s ostatnými. A ešte je tu otázka tej motivácie – keď sa chceš niekam dostať, tak to holt stojí za tú otravu niekam chodiť. To ej tiež dôležité, to vedomie, že to nie je len tak.“
Dôležitá sa viacerým rodičom javí aj pravidelnosť. Viacerí opýtaní rodičia poznamenali: „Najviac pomôže každodenná systematická príprava“. Dodajme, že aspoň obdenná … Myslím, že pri pravidelnom robení si rôznych testov a úloh rodičia vidia, kde ich dieťa má jasno a úloh robí bez problémov a rýchlo (lebo aj o čas na prijímačkách ide) a kde naopak váha alebo robí opakovanie tie isté chyby. Na tom sa potom dá popracovať viacej.
Inšpirujte sa: Kde nájsť testy k príprave na prijímačky na 8 ročné gymnázium.
No a samozrejme je fajn dieťa nestresovať. Na výsledok prijímačiek má určite veľký vplyv aj psychika dieťaťa. Je fajn oceniť každý pokrok a snahu dieťaťa, nie stále zdôrazňovať, čo ešte nevie a čomu stále nerozumie …
Tak už len dobrú voľbu a pevné nervy!