Z času na čas sa objavia hlasy, aby sa v školách neznámkovalo. Známky nie sú a nemali by byť cieľom školskej dochádzky. Lenže sú.
Akokoľvek si niekedy ako rodičia opakujeme, že „známky nie sú všetko,“ prídu vyššie ročníky základnej školy, kde sú dobré známky automaticky spojené s príležitosťou dostať sa na „dobrú“ strednú školu, a tam tá ochota netlačiť deti do výkonu často končí.
Zvlášť teraz, keď viete, že je problém s miestami na kvalitných stredných školách. Ak za kvalitné nepovažujete učňovky.
Shutterstock Prečo je ťažké dostať sa na strednú školu Aktuálne idú na stredné školy silné populačné ročníky. Ak ste mali v minulosti problém dostať dieťa do škôlky, s veľkou pravdepodobnosťou budete zažívať niečo obdobné, keď pôjde na strednú školu.
Lenže už nebudete riešiť dilemu škôlkarskeho rodiča, ako si zosúladiť vlastný pracovný život, keď nemáte kam umiestniť dieťa do škôlky. Ale otázku, akú pracovnú budúcnosť bude mať vaše dieťa, keď sa nedostane na školu, ktorú ukončí maturitou.
Miest v Bratislavskom kraji je vraj dosť – na odborných školách. Dostať sa na gymnáziá alebo „všeobecnejšie“ školy, o ktoré je čoraz väčší záujem, však majú problém aj čistí jednotkári.
Nečudo, že jeden z najčítanejších článkov posledných týždňov je práve Ako a kedy napísať odvolanie proti neprijatiu na strednú školu .
Prečo sa tak veľa detí tlačí do štúdia „bez kvalifikácie?“ Možno je to „statusová“ záležitosť, nakoniec, sama si pamätám, že aj na mňa sa niektorí gymnazisti pozerali, že chodím „len“ na obchodnú akadémiu.
Argument mojich rodičov, že ja budem mať v rukách aspoň niečo, s čím budem už v 18 rokoch zamestnateľná, akosi neobstál, pretože drvivá väčšina chcela ísť ďalej. Ďalej, ako naši rodičia s maturitou a ďalej, ako naši starí rodičia s výučným listom.
Možno je gymnázium automaticky späté s prípravou na ťažšiu vysokú školu, možno gymnázium znamená ponechanie si širokého výberu možností, čo študovať ďalej, ak to ešte v 14 – 15 rokoch neviem.
Toto „neviem“ mi potvrdila aj študijná poradkyňa na základnej školy mojich detí, ktorú prekvapilo, prečo som riešila, kam pôjde moje dieťa na strednú školu „už“ na konci šiesteho ročníka, keď sme vyberali povinne voliteľné predmety na zvyšok štúdia.
Z jej skúseností mnohí deviataci vôbec netušia, čo so sebou ďalej. Pritom je to rozhodnutie, ktoré naozaj môže určiť alebo výrazne ovplyvniť našu budúcnosť a nejaká tá obava, úzkosť, že neviem, čo bude so mnou ďalej, je na mieste.
Veľa to hovorí aj o tom, čo pre dieťa znamená chodiť do školy: za 9 rokov dochádzky som nezistil, v čom som dobrý, čo ma v škole baví, čo mi prináša radosť, a teda, ani neviem, ako môžem využiť svoj potenciál.
Jediné, na čo sa kládol dôraz, boli a sú známky. A tie rozhodujú o tom, kam ma zoberú do školy. Následne aj o tom, čo môžem v živote robiť.
O čo menší by mohol byť tlak na deti, keby mali jasno v tom, že ešte nemusia mať jasno? Keby si mohli dovoliť všeobecné štúdium a rozhodnúť sa, čím chcú byť, neskôr?
Kam si dať prihlášku na strednú školu „Vzhľadom na to, že skutočne momentálne ani netušíme, ako bude vyzerať pracovný trh o 15-20 rokov, je všeobecné vzdelávanie asi najlepším stredným odhadom budúcich potrieb,“ myslí si matematik Richard Kollár.
Napriek tomu sa naše deti nemusia k všeobecnému vzdelaniu dostať. Pre väčšinu šikovných detí, vrátane „samých“ jednotkárov, bude nedostupné, lebo nie je dostatok miest v triedach gymnázií, ale zato je ich neúrekom napríklad na učilištiach, na ktoré deti ísť nechcú.
Určite vám musí napadnúť, prečo sa teda neotvorí viac tried na gymnáziách – veď kde je dopyt, zvyčajne býva aj ponuka.
Miesta v triedach určuje župa a prerozdelenie miest schvaľuje kontrolná komisia, v ktorej sú zástupcovia zamestnávateľov. Ako upozornil Tomáš Bella z Denníka N, vyzerá to tak, že práve oni aktívne bránia tomu, aby bolo viac miest na gymnáziách. Potrebujú totiž iný typ zamestnancov, ako absolventov gymnázií.
Štátu je jedno, že vaše dieťa chce byť napríklad právnik alebo lekár. Ak sa nedostane na všeobecný typ stredného štúdia, bude vhodným absolventom pre zahraničné firmy. Môže pekne obsluhovať mašiny vo výrobných halách.
Nič proti tomu, keď je práve toto niekoho sen. Ale mnohé deti majú sny, ktoré im nebude umožnené naplniť. Pretože štát nevytvoril podmienky pre deti. Pretože štát povedal, že dôležitejšie sú firmy. Nie ľudia.
Preto musíte hrať tú hru, že na známkach záleží, aj keby ste prví zahlasovali za zrušenie známkovania na školách. Lebo viete, že štátu na vašom dieťati nezáleží, ale musí záležať vám.
Vy viete, že známky nevypovedajú nič o inteligencii alebo schopnostiach vášho dieťaťa. Ale záleží na nich, pretože od nich sa odvíja, kam sa dieťa dostane na školu. A naozaj nie je jedno, na akú strednú školu.
Loading...