Na fotografii zľava: technologička Janka Badiarová a riaditeľka centra Jolana Šuleková spolu s mamičkami Zuzanou a Katkou. Krízové centrá Dorka, situované vo viacerých mestách Slovenska, tvoria sieť domovov pre ženy v núdzi. „Preva žn ú čas ť klientov centier tvoria osamel é mamy s de ťmi, ktor é maj ú veľký problém nájsť si zamestnanie ,“ hovorí Martin Cvik z organizácie Úsmev ako dar, ktorá centrá Dorka prevádzkuje, a ďalej vysvetľuje:
„Naše mamičky nemôžu pracovať v trojzmennej prevádzke, lebo nemajú s kým v noci nechať svoje deti. Majú nízke vzdelanie, častokrát žiadne pracovné skúsenosti, preto sa väčšinou zamestnajú ako upratovačky, resp. pomocné sily v kuchyni, kde ich príjem postačí na prežitie, ale nie na posun v živote. Nie je preto reálne, aby si našli vlastné bývanie, ale putujú zo zariadenia do zariadenia .”
A práve s touto situáciou pomáha zápasiť projekt Dorka bags, ktorý sa rozbehol v košickom a prešovskom krízovom centre tejto organizácie.
Nápad, ktorý roztočil šijacie stroje Myšlienka Dorka bags prináša ako komunitný projekt ženám v núdzi príležitosť zarobiť si prácou priamo v prostredí, kde žijú aj ich deti, pomáha zmysluplne využívať odpadový materiál a v neposlednom rade podporuje aj šírenie sociálnej a ekologickej osvety. „Dorka bags je spojením eventovej agentúry Creative Pro Košice, centra Dorka v Košiciach a organizácie Úsmev ako dar ,” vymenúva Martin Cvik, ktorý je ako jeden z pracovníkov centra Dorka v priamom kontakte miestnymi ženami – matkami. Pozná ich potreby, komunikuje s nimi a zabezpečuje chod šijacej dielne, v ktorej sa rodia originálne tašky.
Keď sa reklama mení na užitočnú tašku Základným materiálom na výrobu tašiek je tzv. banerovina a meshovina z veľkoplošných reklám, ktoré putujú do centra Dorka zo spriatelených firiem a agentúr. Tento PVC materiál, ktorý je tretím najpoužívanejším plastom na zemi, končí po uplynutí reklamných kampaní zvyčajne v odpade. Pod rukami žien z centra Dorka sa však jeho osud mení na niečo užitočné. „Keďže každý baner je na pohľad iný, každá takto ušitá taška rozpráva svoj unikátny vizuálny pr íbeh. Čo je však dôležitejšie, za každou taškou sa ukrýva individu álna životn á cesta ženy, ktorej ruky ju ušili,“ vysvetľuje Martin Cvik. Tašky majú praktickú veľkosť, takže sa hodia na bežné nosenie do mesta, na nákup aj na pláž.
Práca, ktorá teší Tašky z centier Dorka majú čoraz viac priaznivcov. Dôležité je však, ako na projekt reagujú ženy, bez ktorých by neexistovali. „Ženám sa táto aktivita veľmi páči, sú rady, že môžu robiť niečo zmysluplné a niečo, čo pomôže aj im samým. Práca je kreatívna a flexibilná, môžu ju vykonávať hocikedy, keď majú čas, a neochudobňujú pri tom svoje deti o čas strávený s nimi. Ženy šijú tašky väčšinou po večeroch alebo po práci. Za pol hodiny vedia vyrobiť celú tašku, “ vysvetľuje Martin Cvik a dodáva: „Z 15 žien, ktoré sa doposiaľ do projektu zapojili, boli asi štyri vyučené krajčírky, ostatné sa to museli poctivo učiť, ale vždy sa im to podarilo úspešne zvládnuť.“
Pridali ruky k pomoci Spočiatku šili tašky iba mamičky v košickom krízovom centre Dorka. Do Prešova pomohol výrobu rozšíriť aj grant od Nadácie VÚB, ktorý prispel na úhradu nákladov súvisiacich s chodom šijacich strojov a dielne. VÚB banke sa však zmysel tohto projektu zapáčil natoľko, že poskytla aj svoje vlastné reklamné banery, a z nich ušité tašky v limitovanej edícii na vlastné náklady následne odkúpila, aby nimi potešila návštevníkov podujatí, ktoré VÚB podporuje. Ak však chcete podporiť ženy z krízových centier Dorka, môžete si tašku zakúpiť na www.dorkabags.sk .
VIDEO Ak sa vám myšlienka Dorka bags páči, prečítajte si celý rozhovor , ktorý poskytol Martin Cvik online magazínu Nadácie VÚB www.srdcovky.sk . Dočítate sa v ňom napríklad, do ktorých krajín sveta sa už tieto tašky z východného Slovenska dostali, kam až siahajú ďalšie plány s ich výrobou a ako sa k nim dá dostať. A to hlavné, dozviete sa tu viac aj o osudoch konkrétnych mám, ktoré môžete kúpou tašky Dorka bags podporiť aj vy.
Loading...