Na východe šijú tašky s nezvyčajným príbehom

Tomáš Turčan 0

Podpora pre matky v ťažkej životnej situácii, ekologické využitie odpadového materiálu a praktická móda sa spojili v unikátnom projekte Dorka bags. Ten je doslova o druhej šanci – tak pre ženy s neľahkým osudom ako aj pre bývalé reklamné bannery. Z tohto spojenia síl vznikajú v Košiciach a Prešove plážové a nákupné tašky, z ktorých každá je originál. Vďaka projektu, ktorý podporila aj VÚB banka a jej nadácia, odišlo do sveta z tejto komunity už takmer 5-tisíc tašiek. 

Na fotografii zľava: technologička Janka Badiarová a riaditeľka centra Jolana Šuleková spolu s mamičkami Zuzanou a Katkou.

Krízové centrá Dorka, situované vo viacerých mestách Slovenska, tvoria sieť domovov pre ženy v núdzi.

Prevažnú časť klientov centier tvoria osamelé mamy s deťmi, ktoré majú veľký problém nájsť si zamestnanie,“ hovorí Martin Cvik z organizácie Úsmev ako dar, ktorá centrá Dorka prevádzkuje, a ďalej vysvetľuje:

 „Naše mamičky nemôžu pracovať v trojzmennej prevádzke, lebo nemajú s kým v noci nechať svoje deti. Majú nízke vzdelanie, častokrát žiadne pracovné skúsenosti, preto sa väčšinou zamestnajú ako upratovačky, resp. pomocné sily v kuchyni, kde ich príjem postačí na prežitie, ale nie na posun v živote. Nie je preto reálne, aby si našli vlastné bývanie, ale putujú zo zariadenia do zariadenia.”

A práve s touto situáciou pomáha zápasiť projekt Dorka bags, ktorý sa rozbehol v košickom a prešovskom krízovom centre tejto organizácie. 

 

Nápad, ktorý roztočil šijacie stroje

Myšlienka Dorka bags prináša ako komunitný projekt ženám v núdzi príležitosť zarobiť si prácou priamo v prostredí, kde žijú aj ich deti, pomáha zmysluplne využívať odpadový materiál a v neposlednom rade podporuje aj šírenie sociálnej a ekologickej osvety. „Dorka bags je spojením eventovej agentúry Creative Pro Košice, centra Dorka v Košiciach a organizácie Úsmev ako dar,” vymenúva Martin Cvik, ktorý je ako jeden z pracovníkov centra Dorka v priamom kontakte  miestnymi ženami – matkami. Pozná ich potreby, komunikuje s nimi a zabezpečuje chod šijacej dielne, v ktorej sa rodia originálne tašky. 

Keď sa reklama mení na užitočnú tašku

Základným materiálom na výrobu tašiek je tzv. banerovina a meshovina z veľkoplošných reklám, ktoré putujú do centra Dorka zo spriatelených firiem a agentúr. Tento PVC materiál, ktorý je tretím najpoužívanejším plastom na zemi, končí po uplynutí reklamných kampaní zvyčajne v odpade. Pod rukami žien z centra Dorka sa však jeho osud mení na niečo užitočné. „Keďže každý baner je na pohľad iný, každá takto ušitá taška rozpráva svoj unikátny vizuálny príbeh. Čo je však dôležitejšie, za každou taškou sa ukrýva individuálna životná cesta ženy, ktorej ruky ju ušili,“ vysvetľuje Martin Cvik. Tašky majú praktickú veľkosť, takže sa hodia na bežné nosenie do mesta, na nákup aj na pláž. 

Práca, ktorá teší

Tašky z centier Dorka majú čoraz viac priaznivcov. Dôležité je však, ako na projekt reagujú ženy, bez ktorých by neexistovali. „Ženám sa táto aktivita veľmi páči, sú rady, že môžu robiť niečo zmysluplné a niečo, čo pomôže aj im samým. Práca je kreatívna a flexibilná, môžu ju vykonávať hocikedy, keď majú čas, a neochudobňujú pri tom svoje deti o čas strávený s nimi. Ženy šijú tašky väčšinou po večeroch alebo po práci. Za pol hodiny vedia vyrobiť celú tašku,“ vysvetľuje Martin Cvik a dodáva: „Z 15 žien, ktoré sa doposiaľ do projektu zapojili, boli asi štyri vyučené krajčírky, ostatné sa to museli poctivo učiť, ale vždy sa im to podarilo úspešne zvládnuť.“

 

Pridali ruky k pomoci 

Spočiatku šili tašky iba mamičky v košickom krízovom centre Dorka. Do Prešova pomohol výrobu rozšíriť aj grant od Nadácie VÚB, ktorý prispel na úhradu nákladov súvisiacich s chodom šijacich strojov a dielne. VÚB banke sa však zmysel tohto projektu zapáčil natoľko, že poskytla aj svoje vlastné reklamné banery, a z nich ušité tašky v limitovanej edícii na vlastné náklady následne odkúpila, aby nimi potešila návštevníkov podujatí, ktoré VÚB podporuje. Ak však chcete podporiť ženy z krízových centier Dorka, môžete si tašku zakúpiť na www.dorkabags.sk.

Ak sa vám myšlienka Dorka bags páči, prečítajte si celý rozhovor, ktorý poskytol Martin Cvik online magazínu Nadácie VÚB www.srdcovky.sk. Dočítate sa v ňom napríklad, do ktorých krajín sveta sa už tieto tašky z východného Slovenska dostali, kam až siahajú ďalšie plány s ich výrobou a ako sa k nim dá dostať. A to hlavné, dozviete sa tu viac aj o osudoch konkrétnych mám, ktoré môžete kúpou tašky Dorka bags podporiť aj vy.  

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...
Author image

Tomáš Turčan

Rád píšem. Tvorím texty na témy, ktoré považujem za zmysluplné a (verím) praktické aj pre tých, čo si ich prečítajú. Venujem sa hlavne oblastiam, ktoré súvisia so zdravo prežívaným rodinným životom. V práci je mojou doménou marketingová komunikácia.

články autora...

Pridaj komentár