Nemusíte byť umelecky založení, nemusíme mať ani základný pojmový slovník, čo je maľba a čo kresba. Deti sa to s vašou pomocou a prostredníctvom tejto novej knižky majú šancu dozvedieť.
Kniha je výsledkom spolupráce detskej pedagogičky Kataríny Kosánovej a spisovateľky Andrei Gregušovej . Ilustráciami ju doplnila Nataša Štefunková . Publikácia originálnym spôsobom sprístupňuje deťom vyše 20 výtvarných diel známych slovenských výtvarníkov, akými boli a sú : Galanda, Fulla, Benka, Zimka, Cipár a mnohí ďalší.
Deti sa prostredníctvom nej môžu naučiť, ktoré výtvarné techniky používali výtvarníci a uvidia, aké zázraky s nimi dosiahli. Na vlastnej koži si naši malí umelci môžu vyskúšať, akým spôsobom slávni maliari svoje diela vytvorili.
K reprodukcii každého obrazu sú pridané jednoduché výkladové prvky, ktoré deti upozorňujú na použité motívy, výtvarné techniky, farby, tvary, či použité rekvizity. Zámerom tohto postupu je snaha poukázať na význam a zmysel obrazu v kontexte autorovho zámeru a posolstva, čo sa obraz snaží tlmočiť alebo akú náladu navodzuje.
Kniha zároveň ponúka deťom rôzne hry a návody na samostatnú prácu – kreslenie a maľovanie konkrétnych motívov, vymaľovávanie predkreslených tvarov, hádanky, návody na detské hry, prácu s fantáziou v rôznych podobách.
Autorky si kládli za cieľ kultivovanie vizuálneho vnímania detí, priblíženie rôznorodého a jedinečného sveta výtvarného umenia a tiež zoznámenie sa s najvýznamnejšími slovenskými umelcami, výtvarníkmi.
O knihe samotnej nám viac prezradila Katarína Kosánová
Uviedli ste na trh knižku „Ako maliari vidia svet.“ Priblížte prosím našim čitateľom, ako vznikala. Komu to vôbec napadlo, dať „dokopy“ takúto knihu a prečo? Nápad vytvoriť túto knihu vo mne zrel veľmi dlho. Pamätám si, ako som sa o nej rozprávala s ilustrátorom Vladom Kralom na dramaturgii BIBIANY, kde som vtedy pôsobila. Veľa som cestovala a na cestách som navštívila galérie, v ktorých som vždy našla úžasné knihy o umení pre deti.
Tieto knihy prezentovali hlavne svetové umenie – obrazy Gogha, Picassa, Matissa, Moneta…, tak prečo by sme nemohli mať niečo podobné s obrazmi Fullu a Benku? Pred tromi rokmi nápad vo mne dozrel a cítila som, že už je ten správny čas…
Knihy tohto druhu sú pre mňa výnimočné. Vyhľadávam texty spojené s obrazmi, príbehy, či pikošky o autoroch. Keď sú publikácie aj dobre ilustrované a kvalitne graficky upravené, je to pre mňa ozajstný pôžitok. Takéto pocity prajem všetkým čitateľom. Nejako dúfam, že aj v dnešnej dobe vieme nájsť cestu k umeniu. Mnohé deti sú veľmi technicky orientované, a preto im treba ponúknuť aj niečo iné. Verím, že sa nám to touto knihou aspoň čiastočne podarí.
Ako dlho spolupracujete ako autorky? S Nataškou sme sa stretli asi pred 16 rokmi v čase, keď som pracovala v BIBIANE. Ja som bola začínajúca dramaturgička a Nataška vychádzajúca nádejná scénografka. Odvtedy sme pripravili niekoľko interaktívnych výstav a programov. Teraz sa venuje aj kostýmovému výtvarníctvu a šperkom. Má tri utešené deti a niekedy sa mi zdá, že ich vidím v jej ilustráciách.
Andrejku poznám dlhšie. Sme bývalé spolužiačky z Pedagogickej fakulty. Rok sme spolu bývali na internáte a vtedy som dôkladnejšie spoznala jej kreatívnu dušu. Teraz píše knihy pre deti a vedie úspešnú kapelu, v ktorej hrajú aj jej traja synovia.
Keď mi dievčatá predviedli ich prvé veci k tejto knihe, hneď som vedela, že je to dobrá voľba. S Andrejkou sme dali dokopy umelecké texty, vymyslela som komentáre a aktivity a Nataška ich doplnila svojimi ilustráciami. Proces trval vyše dvoch rokov.
V knihe sa snažíte sprístupniť deťom umelecké diela našich významných maliarov. Čo bolo pre vás pri príprave knižky najťažšie? Žiadnu fázu jej tvorby nepovažujeme za náročnú, keďže sme na nej pracovali s vášňou. Možno pre grafika Mojmíra Zmiju bolo najťažšie vychádzať v ústrety našim, niekedy naozaj náročným predstavám. Ďakujeme mu za to. Ale už sme sa nemohli dočkať chvíle, keď ju budeme držať v rukách.
S kým ste sa možno radili, konzultovali? Boli vaše deti akýmisi testovačmi? Pri výbere diel som sa riadila vlastnou skúsenosťou, intuíciou a koncepciou, ktorú som si na začiatku vysnila. Zbierala som názory známych a aj odborníkov. Zvlášť ďakujem za rady Katky Lucinkiewiczovej, výtvarnej pedagogičky a Katky Škorupovej, redaktorky Slovartu.
Knihu som v prípravnej fáze otestovala na mladšom, vtedy šesťročnom synovi Matúšovi. Čítala som mu náš rukopis vo vlaku na ceste do Zvolena. Veľmi ho bavili otázky, básničky, aktivity a ilustrácie s kreslenými kamarátmi. Dnes si čítame už hotovú knihu a je nám pri nej veľmi fajn. Vždy začíname úvodným komiksom, v ktorom sa rozprávajú detskí sprievodcovia knihy Galé a Ria.
Ponúkate vo vašej publikácii rodičom akúsi „metodiku“, ako s knihou s deťmi pracovať? Alebo je to vždy úplne jasne pochopiteľné aj pre totálnych umeleckých laikov? Kniha je metodika sama o sebe. Je veľmi jasná a zrozumiteľná. Rodičia sa môžu rozhodnúť, čo chcú deťom priblížiť, čo môžu s nimi ďalej rozvinúť. Zaujímavých námetov je v nej neúrekom.
Loading...