Rešpekt tvorí podstatu partnerského prístupu k deťom. Partnerský prístup je založený na rovnocennosti, vyjadruje dieťaťu dôveru v to, čo robí a ako sa rozhoduje. Vyžaduje zodpovednosť.
V mene lásky a chcenia toho najlepšieho dospelí často ospravedlňujú svoj mocenský prístup, ktorý môže mať rôzne stupne tvrdosti: od zneužívania fyzickej prevahy, podceňovania dieťaťa, trestania, výsmechu, nadávok, citového vydierania a pod.
Keď chceme, aby deti naše rady a požiadavky prijímali a konali podľa nich, autori objasňujú, že treba najprv porozumieť tomu, ako funguje náš mozog a ako nás ovplyvňujú emócie.
Fungovanie mozgu Všetky informácie, ktoré mozog prijíma sú rozlišované podľa toho, či sú pre nás bezpečné a zmysluplné. V situácii fyzického a/alebo psychického ohrozenia sa aktivujú emočné centrá mozgu, ktoré reagujú rýchlejšie ako mozgová kôra. A ak v niečom nevidíme zmysel, náš mozog sa tým neunúva zaoberať.
Deťom treba často zmysel požiadaviek objasniť. To, čo je samozrejmé pre nás, nemusí byť pre deti.
Z neefektívnych spôsobov komunikácie s deťmi autori napríklad spomínajú:
výčitky (Zase si si po sebe neupratal!),moralizovanie (Koľkokrát som ti hovorila, že ťa na výšku nezoberú len kvôli modrým očiam! Tak, a už to tu máš! Neprijali ťa! Teraz ti zostáva jedine dáka nadstavba…),kritika (Tomuto hovoríš písmo?! Veď aj kocúr píše krajšie!),citové vydieranie (Ja raz z teba dostanem infarkt!),nálepkovanie (Mária je náš antitalent na matiku.),vyhrážanie (Keď nezješ knedlíky, nedostaneš čokoládu.),porovnávanie s druhými (Vidíš, ako Števo vždy umyje po sebe riad?!),ponižovanie (Vy snáď nie ste ľudia! Správate sa ako zver!),irónia (No poď k tabuli, Kováčová! To sa zase raz pobavíme!).Autori odporúčajú nahradiť predchádzajúce výroky:
popisom a konštatovaním (Vidím, že nie je upratané.),informáciou a oznámením (Keď špinavý riad uschne, ide neskôr oveľa ťažšie umyť.),vyjadrením vlastných očakávaní a potrieb (Priala by som si, aby sme sa rozprávali v kľude.),možnosťou voľby (Zješ jeden alebo dva knedlíky?),dvomi slovami (Katka, hračky!),priestorom pre spoluúčasť a aktivitu detí (Neprijali ťa na vysokú. Čo s tým urobíme?). Porozumenie emóciám Detský vzdor, plač, negativizmus… s týmto všetkým sa rodičia každodenne stretávajú. Často to u rodičov vyvolá negatívne emócie (hnev, podráždenosť), ktoré ovplyvnia celé ich prežívanie a správanie a komunikáciu s dieťaťom. Preto stíšenie emócií by malo predchádzať rozumovému riešeniu situácie.
Rešpektujúci prístup v tomto prípade znamená, že neberieme deťom právo prežívať to, čo prežívajú. Mali by byť brané vážne, ich emócie by sme nemali popierať a hodnotiť.
Neefektívne postupy, ktoré používame na ukľudnenie negatívnych emócií u detí sú napríklad:
zľahčovanie (Nič si z toho nerob!),porovnávanie (Predstav si, že by si udrel kolienko tak, ako minule Patrik!),vypytovanie (Čo sa stalo? Prečo? Čo si potom spravil? Prečo si to nespravil inak?),ľutovanie (Ty môj chudáčik!),zvaľovanie viny (Za všetko môžu oni!),obviňovanie (Tak ti treba! Môžeš si za to sám!) .V protiklade stojí prijatie emócií a empatická reakcia. Súčasťou empatickej reakcie je:
aktívne počúvanie, pomenovanie pocitov, zámerov, očakávaní druhej osoby (Asi sa už nemôžeš dočkať, kým budeš mať úlohu hotovú a budeš môcť ísť von… ↔ Čo sa toľko vrtíš na tej stoličke?!),vyjadrenie podpory (Veľmi ti prajem, aby to vyšlo! Keď budeš potrebovať, môžeš mi zavolať…).Schladeniu emócií na strane dospelých pomáha „Ja – výrok“ . Hovoríme o tom, ako sa cítime; čo vyvolalo naše emócie a vyjadrujeme prianie, ako situáciu riešiť. „Hnevám sa, že hračky nie sú ešte upratané. Očakávam, že v detskej bude poriadok do Večerníčka.“
Ingimage Tresty vo výchove versus prirodzené dôsledky Po všetkom, čo sme si povedali (napísali), nás neprekvapí názor autorov, že neexistujú žiadne správne, primerané alebo nutné tresty, ktoré sú „nevyhnutné“ na to, aby sme deti vychovali „tak, ako sa patrí“ (predstavujú ohrozenie a nie sú zmysluplné).
Práve naopak, trestanie môže poškodiť emocionálny, sociálny a morálny vývin. Pri hlbšej analýze si uvedomíme, že sa ani zďaleka za trestaním neukrývajú ušľachtilé dôvody, ale je to skôr o zvyku, nezvládnutých emóciách, mocenských motívoch, bezradnosti, pohodlnosti či osobných problémoch.
Keď niekto tvrdí, že z neho vyrástol slušný človek, aj keď ho rodičia trestali, autori trefne odpovedajú, že slušný človek z neho vyrástol, nie preto, že ho trestali, ale napriek tomu , že ho trestali. Okrem trestov mu rodičia pravdepodobne odovzdávali aj morálne hodnoty a poskytovali mu lásku a oporu.
Čo namiesto trestov? Namiesto trestov ponúkajú výchovu prirodzenými dôsledkami, t.j. nechať dopadnúť na dieťa dôsledky neprimeraného konania. Treba však ustriehnuť, aby dôsledky dopadli v takej podobe a v takej miere, aby to zvýšilo kompetentnosť detí samostatne a účinne zvládať podobné situácie v budúcnosti alebo im predchádzať.
Vezmime si napríklad situáciu, keď dieťa rozleje na stole čaj. Namiesto lamentovania a capnutia po ruke, matka vraví: „Teraz potrebujeme čaj utrieť, lebo stečie dole a polepí dlážku. Handra je na dreze. Zvládneš to sám, alebo ti pomôžem? (Použité komunikačné zručnosti: informácia, možnosť voľby.)
Rozdiely medzi trestami a prirodzenými dôsledkami sú zrejmé: tresty navodzujú nerovný mocenský vzťah, učia deti robiť správne veci nie preto, že sú správne, ale preto, aby sa vyhli trestu, energia negatívnych emócií je zameraná na trestajúceho, nie na svoju nápravu, trest ukončí pátranie po skutočných príčinách nevhodného správania a nakoniec, trest pôsobí krátkodobo – len pokiaľ trvá hrozba.
Základná stratégia pri reagovaní na nesprávne správanie je:
1. Venovať sa emóciám svojim alebo druhej strany.
2. Prizvať druhú stranu k spoluúčasti na riešení situácie a dospieť k náprave.
3. Previesť opatrenie.
Ingimage Pochvaly a odmeny vo výchove versus spätná väzba a ocenenie Kým presvedčiť druhých o škodlivosti trestov často nie je náročné, oveľa ťažšie sa presviedča o rizikách odmien a pochvál. Odmenu autori chápu vo význame „uplácania – aby niekto urobil to, čo chceme my“.
Tresty i odmeny sú vonkajším popudom, ktorý pôsobí iba na vonkajšie správanie dieťaťa, ale nedostáva sa dovnútra. Rôzne experimenty poukázali, že práve odmeny znižujú skutočný záujem, ohrozujú morálny vývin (kupovať si druhých odmenami – úplatky), potlačujú tvorivosť a chuť zaoberať sa vecami do hĺbky.
Aj pochvala je vlastne druh odmeny. Autori zúžili jej význam na nadradené, mocenské, manipulatívne využívanie nejakého pozitívneho vyjadrenia. Jej negatívum sa skrýva v tom, že stavia chváliaceho do nadradenej pozície oproti druhému – je v pozícii, v ktorej môže hodnotiť. Okrem toho, kto dnes chváli, môže zajtra kritizovať…
Pozitívne správanie určite nenecháme bez povšimnutia. Len miesto pochvaly a odmeny môžeme poskytnúť spätnú väzbu, uznanie a ocenenie .
Spätná väzba je vecné vyjadrenie ktoré sa zameriava na činnosť alebo správanie, nehodnotí osobu – jej kvality, zápory či vlastnosti! Ak chceme dať najavo, že sme si nielen niečo všimli, ale vyjadriť aj naše pozitívne emócie, použijeme ocenenie .
Ocenenie Základ najčastejšie tvoria komunikačné zručnosti popis a informácia . Nemali by byť klišé, ale priamo šité na mieru konkrétnemu dieťaťu a situácii. Popis prináša oporné body, na ktoré sa dá spoľahnúť pri opakovaní činnosti (pomáha to hlavne menším deťom). Ak dieťa trvá na hodnotení, vyjadrujeme len svoj názor a radšej hovoríme o pocitoch druhej strany.
Ty si ale šikulka! Vidím, že si už obutá a obe topánky sú na správnych nohách. To je ale krásny obrázok! Musel si dlho maľovať a rozmýšľať, aké farby použiješ. Vidím, že si nakreslil domček, psa, kopec. Čo si myslíš ty? Páči sa ti, čo si nakreslil? Všetky uvedené poznatky nás vedú k tomu, že týmito komunikačnými spôsobmi podporujeme u detí vnútornú motiváciu a primeranú sebaúctu, ktorým sa venujú ďalšie kapitoly.
Problémy výchovy Samostatná kapitola je venovaná ôsmim kľúčovým oblastiam proaktívnej (problému predchádzajúcej a problém riešiacej) výchovy. Na záver autori ponúkajú možnosti, ako tieto zručnosti implementovať do tradičných škôl. Každá kapitola je plná konkrétnych výrokov a postupov, ktoré pomáhajú ponúkané rady používať v každodennom živote.
Jediná vec, ktorá mi ako vizuálnemu typu osobnosti niekedy v knihe chýba, je prehľadnejšie členenie, odrážky, číslovanie, tabuľky a pod.
Zaujímavým zistením pri čítaní knihy Respektovat a být respektován je, že pri výchove detí rodič začína od výchovy seba samého. Nemusím ani zdôrazňovať, že uvedené komunikačné techniky je možné využiť nielen na zlepšenie vzťahov medzi rodičom a dieťaťom (učiteľom a žiakom), ale aj medzi rodičmi samotnými či dospelými všeobecne.
Na základe vlastných praktických skúseností knihu vrelo odporúčam každému rodičovi.
Loading...