Ako informoval dnes minister školstva Tomáš Drucker, v nadchádzajúcom školskom roku 2024/2025 rezort školstva zvýši finančné prostriedky určené na pomoc a podporu deťom a žiakom. Po novom sa však pomoc a podpora bude poskytovať z väčšej časti z prostriedkov štátneho rozpočtu, nie z prostriedkov EU, ako doteraz. Zvýšený bude aj počet úväzkov pre podporné profesie.
![](https://rodinka.sk/wp-content/uploads/2024/01/i-ucitelia_rodicom.jpg)
V školskom roku 2023/2024 pôsobilo v školách na Slovensku :
- 7 498 pedagogických asistentov,
- 1 357 členov školského podporného tímu
- 335 pomocných vychovávateľov, resp. rodičovských asistentov.
Od školského roku 2024/2025 bude v školách na Slovensku pôsobiť
- 9 498 pedagogických asistentov, čo je nárast o dvetisíc úväzkov,
- 2 892 členov školského podporného tímu, čo je medziročný nárast o 1 535 úväzkov a
- 1 008 nepedagogických zamestnancov zabezpečujúcich sebaobslužné úkony, čo predstavuje nárast o 673 úväzkov.
O nových asistentov preba požiadať už v máji
Zmeny vo financovaní si vyžadujú nové spôsoby prideľovania pracovných úväzkov pre pedagogických asistentov. Väčšina pracovných úväzkov bude už financovaná zo štátneho rozpočtu, s minimálnym pokrytím 70 % počtu úväzkov financovaných z európskych zdrojov v predchádzajúcom školskom roku.
Navyše, školy budú môcť požiadať o dodatočné pracovné úväzky pre pedagogických asistentov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom individuálneho zberu požiadaviek v máji 2024, a to prostredníctvom webovej aplikácie na www.vykazy.sk . Rozhodovanie o týchto požiadavkách bude zohľadňovať reálnu potrebu a udržateľnosť pozícií podľa aktuálnej situácie v školách.
„Rozšírené a zvýšené financovanie podporných opatrení pomôže školám zvládať náročné situácie pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami a v zlepšovaní duševného zdravia,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker. Tieto opatrenia prispievajú k rozvoju jednotlivca a vytváraniu prostredia, v ktorom sa každé dieťa cíti akceptované, vítané a podporené.
Pedagogickí asistenti majú kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní individualizácie vzdelávania a celkovej podpory najmä pre žiakov so špeciálnymi potrebami, a to priamo v triede počas vyučovania. Ich práca zahŕňa adaptáciu učebných postupov, poskytovanie podpory pri učení a pomoc pri prekonávaní rôznych prekážok, či už fyzických, psychických alebo emocionálnych.