Sociálna dilema: Deťom nevysvetlíte, že hry a videá nie sú zadarmo

Kristína Kováčiková 0

Moje deti si myslia, že hry, ktoré sa dajú stiahnuť do smartfónu alebo tabletu, sú zadarmo. Tiež si myslia, že videá, ktoré pozerajú na YouTube, sú zadarmo.

Pýtala som sa ich, aké reklamy sa im zobrazujú, keď hrajú tie akože zadarmo hry alebo sa dívajú na videá namiesto klasickej telky. Ponúkajú im ďalšie hry, čipsy, koly, fanty. Veci, ktoré drankajú odo mňa, keď sa ocitneme v obchode.

Nechávam deti tipovať, čo dostávam od bežne používaných aplikácií ja. Hádajú. Získala som ich pozornosť. Asi na 5 minút. Potom už bola moja prednáška síce zaujímavá, ale potreba zahrať si hru „zadarmo,“ neznesiteľne silnejšia.

Shutterstock

Vie, čo robíme

Reklama na maliarske potreby sa mi zobrazí, len čo sa zverím kamarátke cez Messenger, že som cez víkend stierkovala.

Keď sme chceli ísť do Tatier, Facebook mi hneď začal ukazovať ubytovacie možnosti. Bez toho, aby som sa predtým zverila Googlu, bez toho, aby som dala do vyhľadávača čo len T ako Tatry. Stačilo, že sme si o tom písali do chatu. 

YouTube vie, že behám a prehraje mi celé video s redbulom a nejaký šampón, veď po hodine mám naozaj slané vlasy.

Vie, čím žijeme

Keď som ovdovela, nemusela som nič smrtonosné vyhľadávať, aby si ma našli aj príbehy ľudí, ktorí si fotia najzaujímavejšie náhrobné kamene z cintorínov po celom svete.

Potom na mňa jedného dňa začali blikať zoznamky. Asi, keď už som začala byť otrepaná so smútením a kamaráti mi zvykli v dobrom dohovárať, že si ešte niekoho nájdem a nebudem donekonečna sama, len je zrejme čas posunúť sa ďalej.

A teda, Facebook zase zaregistroval, že riešim vzťahy, a zároveň musí o mne vedieť, že mám voči zoznamkám výhrady, že mi na nich niečo nesedí, ale za pokus zmeniť môj názor to možno stojí.

Preháňam?

Možno. No čokoľvek na sociálnych sieťach robíte – píšete si so zadanými mužmi, ktorí s vami flirtujú a potom si zo zvedavosti pozeráte fotky ich utešených rodín na profile nič netušiacich manželiek – už je to tam niekde zaznamenané, podobne ako to, či kváskujete alebo ste členom skupiny ikea bazáru.

Asi nebude celkom náhoda, že keď vám prekážajú rúška na tvári, pravdepodobne budete mať problém aj s očkovaním a chemoterapia je pre vás synonymom smrti. Ste zaradený v tejto bublinke.

Sociálne siete vám nebudú nasilu ponúkať obsah, ktorý by vás osvietil, nejako nenásilne priviedol k názorom z iného spektra. Dostanete sa len k tým „svojim,“ ktoré vo vás presvedčenie iba posilnia.

Shutterstock

Aj tak to chceme

To, že sociálne siete majú za cieľ zmanipulovať človeka, ich tvorcovia úprimne priznávajú – tí, ktorí sa postavili pred kameru a rozprávajú o tom v dokumente Sociálna dilema.

Je zaujímavé počúvať dnes už bývalých zamestnancov, ktorí tieto produkty vytvorili, ako im sami podľahli a nevedia používanie sociálnych sietí ovládať. A sledovať ich obavy, kam to môže zájsť.

Digitálne technológie používajú odmeny, sklamania, vytváranie očakávaní, čím stimulujú mozgové centrum odmien.

Zakaždým, keď rolujeme vo feede na Facebooku, dostávame svoju dávku dopamínu. Ako na Vianoce. Tie sú na sociálnych sieťach každý deň. Aké fotky, články, linky, videá na nás dnes čakajú? Len si tie darčeky pootvárať.

Manipulácia v darčekovom balení

Nevieme, čo sa nám tam najbližšie zobrazí. Každý si vo feede nájde namiešané niečo iné. Bez ohľadu na to, či máme dobrý pocit, že to môžeme ovplyvniť – veď sme predsa tie otravné matky, ktoré pridávajú každú hodinu nový príspevok o tom, ako sa ich hnusné deti vykakali, vypli!

Aj tak, máme na to slabý dosah. Riešia to algoritmy, ale ako fungujú a či sa dajú nejakou zázračnou appkou správne nastaviť (napríklad nevedia, čo je a čo nie je pravda), netušíme.

Rozprávam sa s deťmi o tom, že čokoľvek si na internete pozerajú, sťahujú, komentujú, zdieľajú, lajkujú, odoberajú, sa niekde zaznamenáva. Že reklama, ktorá na nich cieli, nespadla z Mesiaca. Nepríde im to ako niečo, čo stojí za zdesenie. Veď je to zadarmo.

Prehnaná hystéria?

Bol to taký falošný pocit, ak sme si mysleli, že je skutočnou výzvou iba dobre nastaviť časomieru, zadať zdravé hranice, ako môžu deti používať digitálne technológie, kúpiť rodičovskú kontrolu, s ktorou budeme mať pod dohľadom obsah a to, čo robia v online svete.

Odstrániť aplikácie, ktoré žerú čas alebo vypnúť upozornenia, aby sme boli menej vtiahnutí, radia v dokumente Sociálna dilema tí, ktorí ich sami navrhovali. Ale nevyzerajú pri tom zrovna presvedčivo.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (7 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...

Pridaj komentár