Sedel som na lavičke v parku a bolo akurát tesne po daždi. Na chodníkoch boli menšie i väčšie mláky. Pozoroval som ženu, ktorá bola na prechádzke so svojim dieťaťom. Bolo do tohoto počasia perfektne vyzbrojené. Malo obuté gumáky a oblečený pršiplášť. Na chvíľku zastalo pred veľkou, šťavnatou, bahnitou mlákou.
V tom momente som si pomyslel: “Prosím, nechaj svoje dieťa do tej mláky skočiť. Dobre vieš, že každé dieťa chce skákať do mláky.” Dieťa malo asi tri alebo štyri roky. A čo urobila jeho matka? Potiahla dieťa za ruku, aby mu v tom zabránila.
foto: pixabay Takže prečo sú deti prirodzene zdrojom chaosu a neporiadku? Je to preto, lebo experimentujú so svojím prostredím . Všetko je pre nich nové. Všetko. Šplechnutie vody, blato. Je to zábava.
Dieťa vidí príčinu a účinok svojej sily pôsobiacej na kvapalinu, je to pre neho zábava. Človek nemá deti s úmyslom udržať si čistú domácnosť. Toto sú neporovnateľné motívy.
Ak chceme svoje deti vychovávať správne, musíme ich podporovať v ich zvedavosti, ( samozrejme ak ich to nezabije:). Ak ich zvedavosť znamená viac práce pre nás rodičov, ja si to rád odpracujem, pretože konečný výsledok stojí za moju námahu.
Keď sa rodičia rozprávajú o výchove, hovoria predovšetkým o vzdelávaní.
Vzdelanie by malo detskú zvedavosť rozvíjať, alebo prinajmenšom zachovať v pôvodnom stave. Škola vôbec neodpovedá na detskú zvedavosť a proces učenia je tým pádom nezaujímavý.
Ľudia ktorí sú vo svojom odbore úspešný, dostali sa tam ich vlastnou iniciatívou, ambíciou a hlavne ich vlastnou zvedavosťou. To sa v škole, žiaľ, neučí. Pre školu ste iba prázdnou nádobou, do ktorej sa musia nasypať informácie. Máte si ich zapamätať a o nejaký čas neskôr zo seba vychŕliť. A takto budete odmenený dobrou známkou.
Je toto ten správny spôsob ako vychovať nových mysliteľov a hýbateľov sveta? Ja osobne si to nemyslím.
Úlohou rodiča nie je ani tak vzbudzovať vo svojich deťoch novú zvedavosť. Snažme sa len uistiť, že neobmedzujete to, čo už tam je. Zachovajú si tak tú zvedavosť počas rokov na základnej škole až po búrlivú strednú školu. A čo je dospelý vedec, ak nie dieťa, ktoré nikdy nestratilo zvedavosť?
Zdroj:
Neil deGrasse Tyson je americký astrofyzik, spisovateľ a popularizátor vedy. Pôsobí ako riaditeľ Haydenovho planetária a výskumník v Americkom prírodovednom múzeu.
Voľný preklad myšlienok Neila z televíznej diskusie k výchove detí – redakcia rodinka.sk
Loading...