Máme čím ďalej, tým jednoduchší život. Ale prakticky stíhame čím ďalej, tým menej a čoraz viac sa ponáhľame. Na jednej strane deti čoraz mladšie zaškoľujeme, ale na druhej strane ich na takúto zmenu nedokážeme pripraviť.
Dnes majú deti prakticky všetko, ale nemusia si nič zaslúžiť.Na jedenie majú len to, čo im chutí, ale na jeho príprave sa nijako nepodieľajú.
Ich sociálna cena nemá obsah, máloktoré dieťa vám v predškolskom veku dokáže povedať, čím je doma užitočné. Predtým deti jednoducho museli, väčšinou z organizačných dôvodov – bolo to jednoducho zapotreby. Dnes po nich nič nechceme a potom sa hneváme, že ich nič nebaví a nič nevedia. Takže, zjednodušene povedané, je treba deti učiť, aby zvládli život samé – primerane ich veku – a naučili sa byť samostatné, nezávislé, kompetentné a užitočné.
Mgr. Jiří Halda
učiteľ, špeciálny pedagóg, logopéd, lektor a diagnostik. Špecializuje sa na deti predškolského veku. Zameriava sa predovšetkým na problematiku výchovy detí, predškolskej zrelosti a procesov učenia. Je absolventom Pedagogickej fakulty v Hradci Králové a Univerzity Palackého v Olomouci. V rokoch 1993 – 2006 pôsobil ako učiteľ a špeciálny pedagóg na základných a špeciálnych školách a v Pedagogicko-psychologickej poradni v Olomouci. Od roku 2006 pôsobí ako lektor, diagnostik, intervent a personálny poradca.