V dnešnej dobe silného hlasu influencerov, youtuberov a médií majú deti od útleho veku veľa fiktívnych hrdinov a vzorov, ktoré chcú nasledovať. Môže sa stať, že preberajú názory a postoje druhých osôb bez uváženia a racionálneho vyhodnotenia situácie.
Ako môžeme prispieť k tomu, aby v budúcnosti deti robili správne a autonómne rozhodnutia, neverili hoaxom a nenechali za seba rozhodovať druhých?
Kedy deti začínajú mať vlastný názor?
Základy budúceho kritického myslenia detí a budovania ich vlastných názorov sa začínajú kreovať už v predškolskom období. Už pri logických hrách deti využívajú dôležité kognitívne procesy, ktoré sú potrebné pre úspešné riešenie problémov a rozhodovanie sa v rôznych oblastiach života, vrátane školského prostredia a pracovnej sféry.
Reč je najmä o syntéze a analýze. Je nesmierne dôležité, aby sa deti naučili tieto zručnosti už v predškolskom veku, aby si mohli rozvíjať svoje kognitívne schopnosti a lepšie sa pripravili na budúce úlohy a výzvy.
Aké myslenie ovplyvňuje naše rozhodnutia?
Syntéza sa týka schopnosti kombinovať rôzne prvky alebo časti do jedného celku a pomáha vytvárať nové riešenia problémov alebo nové výsledky nášho úsilia. Tento proces je dôležitý pre tvorbu nových koncepcií a nápadov a môže byť užitočný v rôznych oblastiach života, ako sú umenie, dizajn či technológie.
Analýza je schopnosť rozložiť celok na menšie časti a porozumieť ich vzťahom a funkciám. Tento proces je dôležitý pre rozvoj kritického myslenia, ktoré je zodpovedné za to, že sme schopní analyzovať a hodnotiť rôzne informácie, s ktorými sa v živote stretneme. Vďaka správne rozvinutému analytickému mysleniu vedia už aj deti robiť rozhodnutia postavené na zrelej úvahe rozličných detailov a aspektov.
Obe tieto schopnosti teda priamo súvisia s tým, ako veľmi sa deti nechajú ovplyvniť názormi iných osôb alebo ako uveria informáciám, ktoré sa dočítajú alebo si vypočujú na sociálnych sieťach.
Ako môžeme podporiť základy kritického myslenia u detí?
„Edukačné hry sú skvelým spôsobom, ako pomôcť deťom rozvíjať tieto zručnosti. V predškolskom období sa môžu hry orientovať na jednoduché úlohy, ako sú triedenie, kategorizácia, skladanie puzzle, vytváranie vzorov a podobne, aby sa deti naučili základné zručnosti v analýze a syntéze“, hovorí Zuzana Bátorová, odborníčka na edukačné hry, Zvedavé deti.
Pri hraní edukačných hier by sa mal klásť dôraz na zábavu a interakciu s deťmi, aby sa podporil ich záujem a motivácia. Z. Bátorová dodáva radu: „Dôležité je, aby boli hry prispôsobené veku a schopnostiam detí, aby sa cítili sebavedomo a úspešne“.
Vývoj myslenia u predškolských detí zahŕňa postupné zdokonaľovanie analýzy a syntézy. V tomto období sa deti učia rozpoznávať vzorce, triediť objekty a získavať základné zručnosti v matematike a čítaní. Existuje mnoho detských hier, ktoré môžu pomôcť pri rozvoji syntetického a analytického myslenia u detí.
Aké hry sú vhodné?
1. Puzzle
Hry s puzzle, ako sú napríklad skladačky, sú vynikajúcim spôsobom, ako podporiť syntetické myslenie. Deti musia identifikovať menšie časti obrazu a poskladať ich do jedného celku.
2. Konštrukčné hry
Stavebnice a bloky sú ďalšou skvelou možnosťou, ako podporiť syntetické myslenie. Deti musia využívať jednotlivé časti stavebníc a správne ich skladať do jedného celku.
3. Hry so vzormi
Deti sa učia vytvárať a pozorovať vzory detailným sledovaním farieb, tvarov a veľkostí.
4. Hry na triedenie a kategorizáciu
Tieto hry pomáhajú deťom naučiť sa triediť objekty na základe spoločných vlastností a kategorizovať ich do skupín.
5. Logické hry
Logické hry, ako sú napríklad hry s riešením hádaniek, môžu pomôcť pri rozvoji analytického myslenia. Deti rozvíjajú schopnosť riešiť problémy a zároveň logicky uvažovať.
6. Hry s pamäťou
Hry, pri ktorých deti využívajú vizuálnu pamäť, ako sú napríklad pexeso, sú ďalšou skvelou možnosťou, ako podporiť analytické myslenie. Deti si musia zapamätať pozície kariet a následne ich nájsť.
7. Matematické hry
Tieto hry využívajú základy počítania a predstavujú skvelý spôsob, ako pomôcť deťom rozvíjať analytické myslenie a základné počtové zručnosti.
8. Jazykové hry
Medzi hry, počas ktorých deti rozvíjajú reč, patrí napríklad dopĺňanie viet alebo hry s asociáciami, okrem analytického myslenia rozvíjajú aj slovnú zásobu.
Pre všetky spomenuté hry je dôležité držať sa odporúčania, aby boli prispôsobené veku a schopnostiam detí. Len tak sú deti motivované k spolupráci a hry sú účinné pri rozvoji ich syntetického a analytického myslenia.