Spravidla si na každé „prečo“ môžeme odpovedať „pretože“ to súvisí s nastavením spoločnosti, z ktorej deti pochádzajú a s pravidlami, ktoré pokladá ten ktorý národ za múdre a správne.
Teraz sa pre zmenu môžeme dozvedieť, ako vychovávajú svojich potomkov Tibeťania – téme sa venujú traja autori v knižke „The Tibetan Art of Parenting: From Before Conception Through Early Childhood.“ Nie je to však klasická príručka do vrecka pre rodičov, ale skôr dokument, v ktorom je opísaný každodenný život a múdrosti.
Anna Veselá
Vyštudovala som pedagogiku, ale odkedy som mamou, zisťujem, že sa stále mám čo učiť. Najviac o živote sa učím od svojich detí. Len čo zaspia, už aj píšem :)
Od začiatku narodenia si rodičia tam vyberaju kam ho nasmeruju dieťa- v Tibete
ak dodržiavaju, tradicie./ale nemusia uplne/, a také školy mu zabezpečuju,alebo ho nasmeruju- až do dospelosti aj s praktickými časťami vyuky ktoré su v tom zahrnuté./ popritom niečo aj pracuju/
U nas- školstvo je aj z daní rodičov, a su poplatky
A takisto to bolo vždy aj pred 60timi rokmi.
Navyše dnes aj v minulosti môžu brigadovať už vo väčšom veku .Su tam pri študiu vždy nejaké poplatky plus – nie je zadarmo
Učitel nasmeruje žiaka podľa akých podkladov má pracovať.-zdroje sa uvadzaju len okrajovo.- na tom sa učí.Je to študent- do cca 25r- Adolescent – vo vývoji-
VŠ-robí študent zo svojich zdrojov,a z toho čo vyprodukovali rodičia, nie je zadarmo.Nemá ešte uplnú prax, preto sa neposudzuje ako bežný dospelý- otec mama.
Śkola zastrešuje študium. Pri študiu si navzajom pomahaju študenti aj s konzultantanmi a učitelmi, podla povahy školy.
Nejaký ťudia z ineho fachu nemôžu pochopiť uplne proces v tom ktorom odvetví škôl, v tom ktorom čase. VŠ je vzdy náročna.
Nedá sa po rokoch si to predstaviť spätne, ani analyzovať. Je to študent,. ani hodnotiť
Einštein sa neučil dobre – a vymyslel, kadečo.
V iných krajinách su nároky na študentov- s menším tempom,/menšími narokmi/.
Od začiatku narodenia si rodičia tam vyberaju kam ho nasmeruju dieťa- v Tibete
ak dodržiavaju, tradicie./ale nemusia uplne/, a také školy mu zabezpečuju,alebo ho nasmeruju- až do dospelosti aj s praktickými časťami vyuky ktoré su v tom zahrnuté./ popritom niečo aj pracuju/
U nas- školstvo je aj z daní rodičov, a su poplatky
A takisto to bolo vždy aj pred 60timi rokmi.
Navyše dnes aj v minulosti môžu brigadovať už vo väčšom veku .Su tam pri študiu vždy nejaké poplatky plus – nie je zadarmo
Učitel nasmeruje žiaka podľa akých podkladov má pracovať.-zdroje sa uvadzaju len okrajovo.- na tom sa učí.Je to študent- do cca 25r- Adolescent – vo vývoji-
VŠ-robí študent zo svojich zdrojov,a z toho čo vyprodukovali rodičia, nie je zadarmo.Nemá ešte uplnú prax, preto sa neposudzuje ako bežný dospelý- otec mama.
Śkola zastrešuje študium. Pri študiu si navzajom pomahaju študenti aj s konzultantanmi a učitelmi, podla povahy školy.
Nejaký ťudia z ineho fachu nemôžu pochopiť uplne proces v tom ktorom odvetví škôl, v tom ktorom čase. VŠ je vzdy náročna.
Nedá sa po rokoch si to predstaviť spätne, ani analyzovať. Je to študent,. ani hodnotiť
Einštein sa neučil dobre – a vymyslel, kadečo.
V iných krajinách su nároky na študentov- s menším tempom,/menšími narokmi/.
Od začiatku narodenia si rodičia tam vyberaju kam ho nasmeruju dieťa- v Tibete
ak dodržiavaju, tradicie./ale nemusia uplne/, a také školy mu zabezpečuju,alebo ho nasmeruju- až do dospelosti aj s praktickými časťami vyuky ktoré su v tom zahrnuté./ popritom niečo aj pracuju/
U nas- školstvo je aj z daní rodičov, a su poplatky
A takisto to bolo vždy aj pred 60timi rokmi.
Navyše dnes aj v minulosti môžu brigadovať už vo väčšom veku .Su tam pri študiu vždy nejaké poplatky plus – nie je zadarmo
Učitel nasmeruje žiaka podľa akých podkladov má pracovať.-zdroje sa uvadzaju len okrajovo.- na tom sa učí.Je to študent- do cca 25r- Adolescent – vo vývoji-
VŠ-robí študent zo svojich zdrojov,a z toho čo vyprodukovali rodičia, nie je zadarmo.Nemá ešte uplnú prax, preto sa neposudzuje ako bežný dospelý- otec mama.
Śkola zastrešuje študium. Pri študiu si navzajom pomahaju študenti aj s konzultantanmi a učitelmi, podla povahy školy.
Nejaký ťudia z ineho fachu nemôžu pochopiť uplne proces v tom ktorom odvetví škôl, v tom ktorom čase. VŠ je vzdy náročna.
Nedá sa po rokoch si to predstaviť spätne, ani analyzovať. Je to študent,. ani hodnotiť
Einštein sa neučil dobre – a vymyslel, kadečo.
V iných krajinách su nároky na študentov- s menším tempom,/menšími narokmi/.
Od začiatku narodenia si rodičia tam vyberaju kam ho nasmeruju dieťa- v Tibete
ak dodržiavaju, tradicie./ale nemusia uplne/, a také školy mu zabezpečuju,alebo ho nasmeruju- až do dospelosti aj s praktickými časťami vyuky ktoré su v tom zahrnuté./ popritom niečo aj pracuju/
U nas- školstvo je aj z daní rodičov, a su poplatky
A takisto to bolo vždy aj pred 60timi rokmi.
Navyše dnes aj v minulosti môžu brigadovať už vo väčšom veku .Su tam pri študiu vždy nejaké poplatky plus – nie je zadarmo
Učitel nasmeruje žiaka podľa akých podkladov má pracovať.-zdroje sa uvadzaju len okrajovo.- na tom sa učí.Je to študent- do cca 25r- Adolescent – vo vývoji-
VŠ-robí študent zo svojich zdrojov,a z toho čo vyprodukovali rodičia, nie je zadarmo.Nemá ešte uplnú prax, preto sa neposudzuje ako bežný dospelý- otec mama.
Śkola zastrešuje študium. Pri študiu si navzajom pomahaju študenti aj s konzultantanmi a učitelmi, podla povahy školy.
Nejaký ťudia z ineho fachu nemôžu pochopiť uplne proces v tom ktorom odvetví škôl, v tom ktorom čase. VŠ je vzdy náročna.
Nedá sa po rokoch si to predstaviť spätne, ani analyzovať. Je to študent,. ani hodnotiť
Einštein sa neučil dobre – a vymyslel, kadečo.
V iných krajinách su nároky na študentov- s menším tempom,/menšími narokmi/.
“To čo raz dostal je jeho”(: