Naveľa jemným tenkým hláskom niečo povedala. Zase som nerozumela, nakoniec som s natiahnutými ušami počula, že ju bolí noha a nemôže stáť. No, veď to mi mohla hneď povedať. A nie sa tváriť, že koniec sveta je za rohom! Veľmi ťažko prežívajú neúspech, napríklad pri súťaži. Aj naše deti sú smutné, aj sa rozplačú, keď nevyhrajú, ale tieto dievčatá všetko veľmi ťažko znášajú. Sú hneď nešťastné a najhoršie, že nič potom nehovoria.
Čo oficiálne robíš?
Oficiálne učím dievčatá v centre anglický jazyk, venujem sa im vo voľnom čase a pomáham aj v projekte Adopcia na diaľku. A baví ma to. Veľmi. I keď je to niekedy ťažko, 23 dievčat od 6 do 17 rokov učiť. Sú rozdelené na dve skupinky, ale aj tak je vekové rozpätie dosť veľké. Najťažšie je, že nevedia čítať, naučia sa celé vety v škole naspamäť a vedia, čo majú napísané v zošite. Preto sa snažím čo najviac času venovať čítaniu a abecede. Precvičujeme slovíčka, ktoré preberajú v škole.
Vyrábam rôzne pomôcky, píšem slovíčka na kartičky, hráme sa pexeso alebo kto najviac slov správne prečíta, niekedy je odmena cukrík, niekedy nálepka. Keď sa im darí, tak sa tešia a chcú čítať, no keď príde neúspech, že nevedia niektoré slovíčko, sme zase naspäť v krajine mlčania.
Si stále medzi deťmi… spomínala si mnohé zvláštnosti…
Okrem toho, že sú „tiché“, keď netreba, sú celkom ako naše deti, hravé, veselé, smutné, … Zvláštnosti? Nemajú mená ako my, že podľa priezviska vieme, že títo ľudia sú z jednej rodiny. Dieťa dostane meno v lokálnom jazyku a druhé „normálne“, také anglické. Každé meno niečo znamená. Napríklad jedno dievčatko má meno Aromborach, čo znamená „stretla som zlú ženu“. Mená matky dávajú podľa toho, čo prežili pred počas alebo po pôrode.
Tiež niekto má meno „Veľké utrpenie“, pretože pôrod bol ťažký. Jednu matku opustil muž s dvomi deťmi, iný jej sľuboval, že sa o nich postará, keď otehotnela, opustil ju aj on. Dieťaťu dala meno, ktoré v preklade znamená „Odpustenie“. Jedno dieťa sa volá Malakoš – „prišla na tréning“. Kňazi sa snažia robiť osvetu a vysvetľujú matkám, aby deťom dávali pozitívne mená, pretože meno im dávajú na celý život.
Aký je bežný deň týchto detí, aké sú ich hry?
Ráno vstanú, hygiena, tabletky, raňajky, spoločná modlitba a škola, prichádzajú na obed, po obede sa staršie vracajú do školy a prichádzajú okolo piatej alebo aj pol šiestej. Pred večerou sa okúpu, spoločne sa pomodlíme, navečerajú sa a každý deň po večeri si robia úlohy alebo máme angličtinu alebo sa hráme.